۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۲
«هراز» ۱۳ سال در رویای سد| تهاتر نفت برای آب
بازار گزارش می‌دهد؛

«هراز» ۱۳ سال در رویای سد| تهاتر نفت برای آب

آمل- ۱۳ سال از شروع ساخت هراز می گذرد و این سد که هنوز به اهداف آب و برقی نرسید چشم به نفت و دلارهای آن دوخته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: پرونده سد بزرگ مخزنی هراز با گذشت ۱۳ سال همچنان ناتمام و نیمه کار مانده است و برای تکمیل میل به نفت و دلارهایش چشم دوخته شده است. مشکل تأمین مالی سبب شده تا سد هراز که قرار بود پنج ساله تکمیل شود، بیش از یک دهه به درازا کشید.

این طرح ملی همچنان درگیر تأمین اعتبارات مالی بوده و قرار است با اجرای آن ۹۷ هزار هکتار از شالیزارها آبیاری شود. تولید ۹۷ مگاوات برق از دیگر اهداف و برنامه‌هایی است که با تکمیل سد هراز محقق می‌شود.

هر ساله اعتباراتی برای اجرا و تکمیل سد هراز و جاده جایگزین تخصیص داده می‌شود و با این اعتبارات قطره چکانی این سد بزرگ نه به آب می‌رسد و نه به برق و اهداف نیروگاهی. این سد به تنهایی قادر به مهار و مدیریت ۱۴ درصد از آب‌های سطحی مازندران است. زیاری نما سرپرست نظارت سد مخزنی هراز با بیان اینکه این سد بزرگترین سد کشور و مازندران به شمار می‌رود، افزود: این سد برای اهداف کشاورزی، آب شرب و نیروگاهی در دست ساخت است.

وی تأمین آب شرب ۹۷ هزار هکتار از اراضی پایین دست را از جمله برنامه‌ها بیان کرد و گفت: تولید ۱۷۰ گیگاوات برق و تأمین آب ۹ شهر و ۴۴۰ روستا از اهداف این طرح به شمار می‌رود.

محدودیت مالی سبب طولانی شدن ساخت سد شده است
حیدر داودیان معاون طرح و برنامه آب منطقه‌ای مازندران نیز با بیان اینکه قرار بود ساخت سد هراز ظرف پنج سال به پایان برسد، افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی نتوانستیم به برنامه‌های از پیش تعیین شده شده برسیم.

«هراز» ۱۳ سال در رویای سد| تهاتر نفت برای آب

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سفر رئیس جمهوری به استان ۱۲۰ میلیارد تومان برای این طرح تخصیص یافته است، افزود: خوشبختانه توان فنی و عملیاتی مجریان و پیمانکاران بالا است و پیش بینی می‌شود این طرح در سال ۱۴۰۳ به پایان برسد.

داودیان با عنوان اینکه مشکل نقدینگی از جمله مسائل فراروی است، اظهار امیدواریم کرد تا مسائل و مشکلات موجود رفع شود و گفت: سد مخزنی هراز در سال ۸۹ کلنگ زنی شد و مقرر بود در برنامه زمانی کوتاه مدت تکمیل شود.

معاون طرح و برنامه آب منطقه‌ای مازندران با اظهار اینکه در ابتدای امر قرار بود تأمین مالی طرح از طریق فاینانس انجام شود، گفت: تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا با کشورهای مختلف فاینانس کنیم ولی منابع مالی پروژه تأمین نشد.

وی با اظهار اینکه عدم تأمین منابع مالی سبب شد تا مدت زمان اجرای پروژه طولانی شود، ادامه داد: در سفر هیئت دولت اعتباراتی برای سد تأمین و تزریق شد و پروژه بدنه سد حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۱۴۰۳ سد هراز تکمیل می‌شود
داودیان پیشرفت فیزیکی جاده جایگزین را حدود ۳۰ درصد بیان کرد و گفت: امسال نیز ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است و در صورت تأمین اعتبارات، این پروژه ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود.

معاون آب منطقه‌ای مازندران دپوی زباله در محدوده و حاشیه سد را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: بیش از ۳۰ سال زباله در این منطقه دپو می‌شود و محل دپوی زباله سبب آلودگی رودخانه هراز می‌شود و آن چه که نگران کننده به شمار می‌رود نفوذ شیرابه‌ها به دریاچه سد است.

در حاشیه سد هراز جاده جایگزین به موازات سد در حال عملیات است و به دلیل آن که بخشی از محور هراز در داخل مخزن قرار گرفت، عملیات انتقال و ساخت جاده جایگزین در دست اجرا است. این جاده دسترسی ۱۱ کیلومتر طول و پیشرفت فیزیکی آن در حال حاضر ۳۰ درصد است.

سد هراز ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
فرخ مسجدی رئیس امور آب سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در حاشیه بازدید از سد مخزنی هراز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سد بزرگ هراز تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می‌شود، افزود: برای تکمیل این سد بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

«هراز» ۱۳ سال در رویای سد| تهاتر نفت برای آب

وی با بیان اینکه تهاتر نفت برنامه مهم این سازمان برای تأمین اعتبار پروژه‌ها از جمله سد هراز است، افزود: اعتبار سد هراز از محل تهاتر فروش نفت پیشنهاد شده است.

وی با عنوان اینکه سد هراز تا سه سال آینده تکمیل می‌شود، از این طرح به عنوان پروژه کلان و ملی یاد کرد و گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته مشکلی برای تأمین اعتبار سد هراز وجود ندارد.

مسجدی یادآور شد: دولت تمام تلاش را برای تأمین بودجه سد هراز و تکمیل آن به کار خواهد بست.

به گزارش بازار، سد مخزنی هراز بر روی رودخانه‌ای با همین نام در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب آمل در مسیر جاده هراز در حال ساخت است. ساخت این سد که از سال ۱۳۸۹ شروع شده از نوع خاکی با هسته رسی است که با افتتاح آن علاوه بر تأمین آب شرب حدود یک میلیون مشترک و تولید ۲۵ مگاوات برق، آب مورد نیاز حدود ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای ۶ شهرستان مرکزی مازندران نیز تأمین خواهد شد.

علاوه بر این سد هراز به تنهایی ظرفیت مهار حدود ۱۴ درصد آب سطحی استان را دارد که از رودخانه هراز جریان می‌یابد و می‌تواند بخش کشاورزی استان را تحت تأثیر قرار دهد. البته مشکلات دیگری هم در راه ساخت سد هراز وجود داشته حل معضل عمارت زباله در بالادست این سد هست که بر اثر انباشت چهار دهه‌ای زباله چندین شهرستان ایجاد شد و در سال‌های گذشته به یکی از موانع اصلی ساخت سد تبدیل شده بود.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha