۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۷
کشف قیمت عادلانه و رصد کالا از مزیت‌های عرضه در بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

کشف قیمت عادلانه و رصد کالا از مزیت‌های عرضه در بورس

کارشناس بازار سرمایه، عرضه کالا در بورس را موجب حذف واسطه‌ها و کشف قیمت واقعی در بازار دانست و گفت: با اتصال سامانه‌های بورس به سامانه‌های وزارت صمت، امکان رصد کالا پس از عرضه در بورس وجود دارد.

به گزارش بازار، مهدی حاجی غلام ضمن انتقاد از قیمت گذاری دستوری در بازار سرمایه، تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری به افزایش تقاضای کاذب، سفته بازی، شفاف نبودن، فساد و رانت، قاچاق، کاهش بهره‌وری بنگاه‌های تولیدی و تولید منجر می‌شود.

وی افزود: این اقدام امنیت سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی را به خطر می‌اندازد و سبب کاهش سرمایه گذاری آتی در آن حوزه می‌شود، برای مثال در صنعت برق کشور قیمت گذاری دستوری باعث کاهش سرمایه گذاری جدید بخش خصوصی در ایجاد نیروگاه‌های جدید شد و متاسفانه شاهد خاموشی‌هایی در بخش تولید و خانگی بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت‌ها باید با مکانیزم عرضه و تقاضا کنترل شود چراکه قیمت گذاری دستوری با ماهیت و سازوگار بورس کالایی در تضاد است.

وی افزود: دولت می‌تواند با افزایش معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های عرضه کننده در بورس‌های کالا موجب افزایش عرضه در بورس‌های کالایی شود و از این مسیر نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کند.

حاجی غلام تصریح کرد: قیمت دستوری همچنین باعث کاهش سود بنگاه‌های اقتصادی و تاثیر منفی این موضوع بر قیمت سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: عرضه در بورس‌های کالایی باعث کشف قیمت عادلانه افزایش شفافیت وحذف واسطه‌ها می‌شود و با انتقال سود واسطه‌ها به تولید کننده، امکان سرمایه گذاری مجدد شرکت‌ها و راه اندازی خط تولید جدید و افزایش تولید و در نهایت کاهش قیمت‌ها را درپی دارد.

وی همچنین گفت: بورس‌های کالایی با ابزارهای متعدد و جدید از قبیل قراردادهای بلند مدت و قرارداد تشویقی امکان برنامه‌ریزی بلند مدت برای تولید کنندگان و خریداران را فراهم کرده است که یکی از اقدامات اخیر عرضه سیمان در بورس کالا بود که با حذف واسطه ها، خریداران به صورت مستقیم به تولید کننده متصل و شاهد افزایش شفافیت و حذف واسطه‌ها و تعادل قیمتی هستیم، از طرفی با توجه به اتصال سامانه‌های بورس به سامانه‌های وزارت صمت امکان رصد کالا پس از عرضه در بورس کالاست.

کد خبر: ۱۶۱٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha