۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
افزایش نرخ نهاده های دامی با بالا رفتن بهای ارز| کاهش ارزبری داروهای دامی تولید داخل به یک چهارم
مدیر علمی بخش داروهای دامی یک دانش بنیان مطرح کرد

افزایش نرخ نهاده های دامی با بالا رفتن بهای ارز| کاهش ارزبری داروهای دامی تولید داخل به یک چهارم

پازوکی، مدیر علمی بخش داروهای دامی یک شرکت دانش بنیان به بازار گفت: برنامه داخلی سازی داروهای دامی با بازگشت تحریم ها آغاز شد و اکنون ارزبری خیلی از این مواد دارویی به یک چهارم کاهش یافته است.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند در گذشته بخش قابل توجهی از داروهای دامی از طریق واردات تامین می شد و همین وابستگی منجر به این شده بود که با هر تغییر در عرصه بین المللی صنعت دامداری و دامپروری کشور با تهدید مواجه شود اما با تشدید سیاست های خصمانه کشورهای اروپایی و آمریکا علیه ایران و افزایش فشار تحریم ها، خیلی از وارد کنندگان داروهای دامی به این سمت هدایت شدند که به جای خروج ارز و واردات دست به تولید داخلی بزنند.

برخی از این شرکت ها که همزمان هم تامین کننده داروها بودند و هم تولید می کردند با افزایش عمق ساخت داخل محصولات شان مسیر را برای صرفه جویی ارزی در این زمینه هموار تر کردند. موضوعی که به گفته برخی از کارشناسان باعث شده امروز نیاز کمتری در زمینه واردات انواع داروها و واکسن های دامی به خارج از کشور داشته باشیم و کمتر صنعت دامداری و دامپروری و به همان ترتیب امنیت غذایی کشور مورد تهدید قرار بگیرد.

البته این موضوع به معنای پایان تمام مشکلات صنعت مربوطه نیست و هنوز پیش پای فعالان این حوزه چالش های متعددی وجود دارد که درباره آن طاهر پازوکی دامپزشک و مدیر علمی بخش داروهای دامی یک شرکت دانش بنیان در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

همواره افزایش عمق ساخت داخل داروهای دامی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این زمینه هم توانسته ایم بسیاری از وابستگی ها را کاهش دهیم و مانع این شویم که داروها و واکسن های صنعت به خصوص در زمینه طیور با کمبود مواجه شود

* در حال حاضر وضعیت تامین و تولید داروهای دامی را چگونه ارزیابی می کنید؟ بفرمایید چه کمبودهایی در این حوزه وجود دارد که نیازمند رسیدگی بیشتر است؟
نزدیک به هشت سال است که در یک شرکت دارویی فعالیت دارم؛ مجموعه ای که هم کار تولید دانش بنیان داروها را برعهده دارد و هم داروهایی که امکان تولید داخلی را ندارند از طریق واردات تامین می کند تا صنایع دامپروری و دامداری کشور با چالشی مواجه نشود.

در حال حاضر بالغ بر ۲۸۰ قلم انواع دارو، مواد ضدعفونی کننده و بیولوژیک تولید و وارد می کنیم که این مواد برای تمام حیوانات اهلی از جمله دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل مورد استفاده قرار می گیرد. طی همه این سال هایی که با مجموعه همکاری دارم شاهد این هستم که همواره افزایش عمق ساخت داخل داروهای دامی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این زمینه هم توانسته ایم بسیاری از وابستگی ها را کاهش دهیم و مانع این شویم که داروها و واکسن های صنعت به خصوص در زمینه طیور با کمبود مواجه شود.

* با توجه به اینکه اشاره کردید که داخلی سازی داروهای دامی از جمله سیاست های مهم شرکت های تامین کننده به شمار می رود، بفرمایید چه چالش هایی در این مسیر وجود دارد؟

همانطور که اشاره کردم داخلی سازی از مدتی قبل در صنعت داروهای دامی آغاز شده و پس از تشدید تحریم ها به واسطه نگرانی هایی که در این حوزه در خصوص احتمال کمبود برخی از داروها وجود داشت، توانستیم آن محصولات را داخلی سازی و سپس به بازار عرضه کنیم.

از طرف دیگر مشکلاتی را برای تطبیق قیمت ارز و دارو داشتیم که باعث می شد محصول خیلی گران به دست مصرف کننده برسد که با داخلی سازی آن ها توانستیم نه تنها قیمت بلکه کیفیت را هم تثبیت کنیم؛ گواه این ادعا هم رضایت مشتریان این حوزه است.

اکنون در داروهای دامی آنتی بیوتیک، افزودنی های خوراک، داروهای ضد انگل، داروهای هورمونی به خودکفایی رسیده ایم و می توانیم این داروها را در کشور تولید کنیم

* در حال حاضر در کشور در چه داروهایی به خودکفایی رسیده ایم که در گذشته نیاز به واردات بوده است؟
اکنون در داروهای دامی آنتی بیوتیک، افزودنی های خوراک، داروهای ضد انگل، داروهای هورمونی به خودکفایی رسیده ایم و می توانیم این داروها را در کشور تولید کنیم.

همچنین طی دو سال اخیر و پس از تحریم ها توانسته ایم ۴۸ دارو دامی را تنها دو ماه بعد از عرضه در اروپا مشابه آن را در ایران داخلی سازی کنیم که این موضوع مانع خارج شدن ارز از کشور شده است. البته اکنون اطلاعات دقیقی در خصوص عمق ساخت داخل و کاهش ارزبری کل داروها در دست ندارم اما می توان به این مهم اشاره کرد که اکنون بهای خیلی از داروهایی که از طریق داخل تامین می شوند به یک چهارم کاهش یافته است. به لحاظ کیفی هم این محصولات تایید شده و بعد از تست و بررسی دقیق روانه بازار می شوند که تاکنون توانسته کل نیاز را در حوزه خود مرتفع سازند.

* در خصوص چالش هایی که با آن ها دست و پنجه نرم می کنید توضیح دهید و بفرمایید به عنوان یک مجموعه دانش بنیان چه موانعی پیش روی فعالیت تان دست انداز می شوند؟
مشکلات در دو حوزه عمده تقسیم می شوند. نخست تامین ارز برای دریافت مواد اولیه و انتقال آن به شرکت های خارجی است که مشکل زا است. البته تحریم ها هم معضل است اما تاکنون با وجود آن توانسته ایم عرضه دارو را ادامه دهیم و بازار با کمبودی مواجه نشود. اما در تهیه مواد و تخصیص ارز می دانم که همکاران مان با چالش های زیادی روبرو هستند اما آنچه که من را به عنوان یک فرد فعال در این صنعت جدا از کار در شرکت رویال دارو نگران می کند وضعیت صنعت است.

متاسفانه چالش هایی که با توجه به آزاد سازی نرخ نهاده ها، دامداران یا فعالان در بخش طیور با آن روبرو هستند خیلی زیاد و آزار دهنده است. همه ما دور یک سفره نشسته ایم و تامین نهاده ها در زمان مشخص از اهمیت بالایی برخوردار است و هر چقدر متولیان به این موضوع بیشتر توجه کنند رغبت دامداران به ادامه فعالیت هم بیشتر است.

بنده به خاطر سمتی که در شرکت دارم به تمامی استان های ایران سفر می کنم و از نزدیک آشنا هستم که این فعالیت های دامداری و دامپروری چقدر اشتغال زا است و چقدر از هموطنان ما از این راه امرار معاش می کنند، بنابراین از نزدیک این موضوع را لمس کرده ام که این نوسانات در تامین نهاده های دامی با خشکسالی که همراه شده چقدر تولید را دشوار کرده است.

در کنار این موضوع نیز همواره شاهد افزایش قیمت نهاده های دامی و داروها هستیم که این موضوع باعث می شود روز به روز درآمد دامداران و دامپروران کاهش یابد. بنابراین درخواست دارم که مدیران با تدابیری که می اندیشند بتوانیم مشکلات کمتری را در این حوزه شاهد باشیم. همچنین لازم است که متولیان در زمینه تامین دارو نیز همکاری بیشتری با شرکت ها داشته باشند و کمتر اسیر بروکراسی های اداری شویم. تمام این اتفاقات می تواند در کنار عمق ساخت داخلی که انجام می شود به امنیت غذایی و ادامه تولید در این حوزه منتهی شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 0
      خودتی
    • فرزاد IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      کنتور که نمیندازه اصلا معلوم نیست چی هستن همش آبه دارویی وجود نداره