۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
ارزآوری و افزایش اقتدار سیاسی با بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی
مدیرعامل راه آهن عنوان کرد

ارزآوری و افزایش اقتدار سیاسی با بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی

صالحی، مدیرعامل راه آهن با اشاره به ورود نخستین قطار ترانزیتی روسیه به ایران گفت: بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی علاوه بر درآمد ارزی، اقتدار سیاسی را برای کشورمان به همراه دارد.

به گزارش بازار، سید میعاد صالحی افزود: قطار کانتینری روسیه با پیمودن ۳۸۰۰ کیلومتر از مسیر مسکو، قزاقستان، ترکمنستان از مرز سرخس وارد ایران شد.

وی ادامه داد: این قطار در کشورمان ۱۶۰۰ کیلومتر را از مرز سرخس تا بندرعباس در حدود سه روز طی خواهد کرد و پس از آن محموله‌ها با کشتی از بندر شهید رجایی به سمت هند حمل خواهد شد.

صالحی با اشاره به اینکه ایران برای نخستین بار در مسیر تمام ریلی از مسکو، قزاقستان و ترکمنستان به عنوان کریدور قرار می‌گیرد، اضافه کرد: کریدور شمال- جنوب سه قسمت دارد؛ ناحیه شرقی که از سرخس و بندر عباس است، ناحیه میانی که از مرز «اینچه برون» به سمت تهران می‌آید و بعد از آن به سمت بندرعباس می‌رود و مسیر غربی از آستارا به سمت رشت و در نهایت به سمت بندرعباس می‌آید.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه این مسیر ترانزیتی برای کشورمان ارزآوری بسیار خوبی دارد، گفت: درآمد ناشی از این ترانزیت با توجه به مشتریان و نوع بار و نوع مسیر، متفاوت است.

صالحی با بیان اینکه قطار ترانزیتی روسیه با ۳۹ کانتینر از استان مسکو از «چخوف» راه افتاد، اضافه کرد: روی هر واگن دو کانتینر قرار می‌گیرد و در مجموع ۲۰ واگن است که مستقیم تا بندرعباس می‌رود و از آنجا هم با توجه به این که حمل و نقل ترکیبی است، با کشتی به سمت هند می‌رود.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به دیپلماسی حمل و نقل توجه دارد، گفت: جلسات مشترکی با کشورهای هدف از جمله کشورهای CIS و کشورهای همسایه داشتیم که یکی از مهمترین موضوعات این جلسات، اتصال ریلی و ترانزیت حمل و نقل ریلی بوده است.

صالحی ادامه داد: در این راستا، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را فراهم کردیم و تفاهم‌هایی را انجام دادیم و امروز میوه این تفاهم‌ها را چیدیم.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه نخستین قطار ترانزیتی روسیه جنبه آزمایشی هم داشت، گفت: با قزاقستان پنج میلیون تن و با روسیه حدود هشت میلیون تن بار را برای تزانزیت تفاهم کردیم و ارقام درآمدی ناشی از این ترانزیت نیز مشخص است.

صالحی با بیان اینکه مشتریان متنوعی از جمله قزاقستان، چین و روسیه را داریم، افزود: سال‌ها کریدورهای ایران را دور زدند، اما با تلاش‌های شبانه روزی، اکنون کشور ما به عنوان یک کریدور، تثبیت می‌شود و درآمد ارزی دارد که شاید با درآمد ارزی نفت رقابت کند و همچنین می‌تواند به ما اقتدار سیاسی هدیه دهد.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha