۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸
فقر ماهیان خاویاری نتیجه «مدیریت ناکارآمد»| پرورش آبزیان منجر به رشد درآمدهای ارزی کشور می شود
در گفتگو با بازار بیان شد؛

فقر ماهیان خاویاری نتیجه «مدیریت ناکارآمد»| پرورش آبزیان منجر به رشد درآمدهای ارزی کشور می شود

گرگان- ایری، نماینده مردم غرب گلستان در مجلس با اشاره به فرصت تولید ماهیان خاویاری در استان، گفت: کمبود و فقر شدید تعداد ماهیان خاویاری در سال‌های اخیر، نتیجه ضعف مدیریت و ناکارآمدی است.

عبدالجلال ایری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در سال های نه چندان دور عایدی ناشی از فروش خاویار گلستان سهم بسزایی در درآمدهای کلان منطقه بر عهده داشت و هزاران نفر در این بخش فعالیت داشتند.

نماینده مردم بندرگز، گمیشان، کردکوی و ترکمن در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس آمار موجود، میزان استحصال ماهیان خاویاری و خاویار از دریای خزر در منطقه شرق خزر در سنوات گذشته با وضع فعلی قابل قیاس نبوده و آمارهای امروز بسیار تاسف آور است.

وی بیان کرد: بر اثر آمارها در سال ۱۳۵۷ بیش از ۳۱ هزار تن ماهی خاویاری و بیش از ۳۰ تن خاویار استحصال شد ولی این رقم براساس اظهارات مدیران به کمتر از ۳۰ تن رسیده که ثمره اقدامات غلط مدیریتی و به‌کارگیری مدیران ضعیف است.

ایری گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو خاویار معمولی دریای خزر رقمی معادل ۲۲۰ میلیون ریال است که می‌تواند درآمد خوبی برای صیادان ایجاد کند اما دیگر خبری از خاویار و صید ماهیان خاویاری نیست و همه ذخایر ایران در این بخش به نابودی کشیده شده است که مدیران باید پاسخگو باشند.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمان های گذشته حدود پنج هزار نفر در بخش ماهیان خاویاری در گلستان فعالیت داشتند اما این رقم در حال حاضر به کمتر از چند صد نفر رسیده و بیش از ۲۵ شرکت پره در این قسمت تعطیل شده است.

به گزارش بازار در سال‌های گذشته فروش خاویار و گوشت ماهیان خاویاری یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی منطقه محسوب می‌شد که در سال‌های اخیر این درآمد به حداقل ممکن رسیده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha