۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
افزایش ارزش دلار چه بلایی بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟
بازار گزارش می دهد؛

افزایش ارزش دلار چه بلایی بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر به بالاترین سطح طی ۲۰ سال اخیر رسید. سوال اصلی این است که تاثیر این سیاست روی اقتصاد دنیا چیست؟

بازار؛ گروه بین الملل: ارزش دلار در بازار جهانی از ماه ها قبل شروع به افزایش کرده بود. طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ امروز ارزش هر دلار در برابر دیگر ارزهای دنیا به بالاترین سطح طی ۲۰ سال اخیر رسیده است.

ارزش هر دلار در برابر پوند بریتانیا ۱۵ درصد، در برابر یورو ۱۶ درصد و در برابر ین ژاپن ۲۳ درصد رشد کرد. از آنجا که دلار به عنوان ذخیره ارزی در اغلب بانکهای مرکزی در دنیا نگهداری می شود و در تمامی تبادلات مالی جهانی مورد استفاده قرار می گیرد، تغییر ارزش ان در برابر ارزهای مختلف می تواند روی اقتصاد جهان تاثیر بگذارد. حال سوال این است که تاثیر سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا که زمینه را برای افزایش ارزش دلار فراهم کرده است روی اقتصاد دنیا چه خواهد بود.

اولین و اصلی ترین تاثیر این سیاست را می توان در افزایش قیمت کالاهای اساسی دید. بلومبرگ در این مورد نوشت:«قیمت نفت، فراورده های نفتی و فلزات اساسی بر مبنای دلار امریکا اعلام می شود. بنابراین زمانی که ارزش دلار در بازار جهانی افزایش پیدا می کند، هزینه کشورها برای خرید این قبیل کالاها هم افزایش پیدا می کند و در نهایت مردم باید برای خرید آنها پول بیشتری بپردازند. به زبان ساده می توان این طور بیان کرد که تاثیر افزایش ارزش دلار در برابر دیگر ارزها در دنیا رشد تورم است. از طرف دیگر افزایش قیمت دلار که باعث افزایش قیمت منابع انرژی و فلزات اساسی می شود، قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی و صنعتی را افزایش می دهد. در نهایت می توان انتظار داشت که تورم ابعاد وسیع تر و توسعه یافته تری را به خود بگیرد و حتی بستر را برای تورم فزاینده در دنیا فراهم کند.»

مساله مهم دیگری که باید در نظر داشت تاثیر تغییر ارزش دلار روی اقتصاد کشورهای در حال توسعه و فقیر است. این کشورها اغلب بدهی های دلاری بالایی دارند که به دلیل افزایش ارزش دلار، میزان این بدهی ها هم بر مبنای واحد پول ملی این کشورها افزایش یافته است و بازپرداخت آنها سخت تر شده است. در نتیجه رشد بدهی های دولتی و افزایش بحران های مالی هم مساله دیگری است که باید مد نظر قرار بگیرد که تاثیرات میان مدت و دراز مدتی در اقتصاد دنیا بر جای می گذارد.

تاثیر این بحران اخیرا در وضعیت ایجاد در کشور سریلانکا مشاهده شده است. این کشور با رشد بدهی ها و مشکلات اقتصادی روبرو شد که بخش زیادی از این مشکلات ریشه در سیاستهایی داشت که خارج از کنترل اقتصاد داخلی بود. در نتیجه می توان انتظار داشت در سال جاری و سال آینده میلادی بر شمار کشورهایی که تورم فزاینده را تجربه می کنند، شاهد رکود اقتصادی هستند و رشد بدهی های دولتی را مشاهده می کنند اضافه شود.

اما افزایش ارزش دلار روی اقتصاد داخلی این کشور هم تاثیر گذار خواهد بود.با افزایش ارزش دلار، قیمت کالاهای صادراتی امریکایی افزایش پیدا میکند و تقاضا برای محصولات این کشورها تنزل می یابد.

در نتیجه این وضعیت می توان رشد بدهی ها و رشد کسری بودجه در اقتصاد امریکا را پیش بینی کرد. رشد بدهی های دولتی برای کشوری که در سالهای اخیر درگیر رشد بدهی بوده است و به همین بارها تجربه تعطیلی دولتی را داشت، مساله ای بسیار نگران کننده است.

به خصوص که امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و صادرات محصولات این کشور ضمن اینکه برای تداوم رشد اقتصادی در امریکا مهم است روی بقا و سلامت اقتصاد دنیا هم بسیار اثر گذار است. با این اوصاف می توان این طور پیش بینی کرد که اقتصاد دنیا در سال جاری و سال آتی با چالشهای زیادی روبرو خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۱٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha