۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
 پتانسیل اجرای سالانه ۴۰۰ هزار هکتار آبیاری نوین در کشور وجود دارد
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

پتانسیل اجرای سالانه ۴۰۰ هزار هکتار آبیاری نوین در کشور وجود دارد

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعتباری معادل ۴۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و لایروبی قنوات و از بخش محرومیت‌زدایی اعتبار ویژه‌ای برای این طرح مصوب شده است.

به گزارش بازار، فریبرز عباسی، با تشریح اقدامات و فعالیت‌های این معاونت گفت: اقدامات این معاونت برگرفته از اسناد بالادستی برنامه ششم توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور، برنامه اقتصاد مقاومتی، سند افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و سند تحول دولت مردمی است که موجب ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی می‌شود.

وی افزود: در ۸/۷ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور، تاکنون دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار انواع سامانه‌های نوین آبیاری، بیش از یک میلیون و۶۰۰ هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری، افزون بر یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و بیش از ۵۰۰ هزار هکتار زهکش زیرزمینی اجرا شده است.

سرپرست معاونت آب و خاک گفت: حدود ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که تاکنون بیش از ۲۶ هزار رشته از این قنوات مرمت و بازسازی شده‌اند.

به گفته وی، در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعتباری معادل ۴۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و لایروبی قنوات و از بخش محرومیت‌زدایی اعتبار ویژه‌ای برای این طرح مصوب شده است.

عباسی بیان کرد: رویکرد اصلی معاونت آب و خاک به تبع سیاست‌های دولت سیزدهم، اتمام و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است که اتمام و بهره‌برداری کامل طرح احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور و فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای دشت‌های خوزستان و ایلام در اولویت می‌باشد.

این مقام مسوول افزود: طرح ۲۸۰ هزار هکتاری زهکشی اراضی استان گلستان از دیگر طرح‌های مهم این معاونت است که تاکنون بالغ بر ۱۱۰ هزار هکتار از ۱۶۰ هزار هکتار تعهد وزارت جهاد کشاورزی در این طرح به بهره‌برداری رسیده است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دارا بودن پتانسیل اجرای سالانه ۴۰۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در کشور گفت: هم‌اکنون در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تولید لوازم و تجهیزات آبیاری ضمن تامین نیاز داخلی، شرکت‌های فعال این حوزه در کشورهای همسایه ایران نیز فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اجرای نظام بهره‌برداری در طرح‌های بزرگ آب و خاک گفت: در راستای اهداف طرح احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور بیش از ۱۷۵ تشکل کشاورزی به منظور بهره‌برداری مناسب ایجاد شده است.

عباسی میزان بهره‌وری بخش کشاورزی را ۱.۵ کیلوگرم به ازای هرمتر مکعب آب اعلام کرد که در مقایسه با ۸ سال گذشته دو برابر شده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha