۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کلزا اقتصاد کشاورزی را جلا می‌دهد| تولید یک هزار تنی محصول در مشهد
بازار گزارش می‌دهد؛

کلزا اقتصاد کشاورزی را جلا می‌دهد| تولید یک هزار تنی محصول در مشهد

مشهد- گسترش کشت کلزا در مناطق روستایی به دلیل جلوگیری از مهاجرت و اشتغال پایدار نقش مهمی در توسعه روستایی دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: تأمین حدود ۹۰ درصد از دانه‌های روغنی موردنیاز ایران از طریق واردات، اهمیت و ضرورت بررسی عوامل و دلایل توسعه کشت کلزا را دوچندان می‌کند.

طی چند سال گذشته با ترویج و تشویق کشاورزان سعی شده تا سطح زیر کشت کلزا در خراسان رضوی افزایش یابد لذا در حال حاضر اراضی حومه شهرستان مشهد به قطب تولید این محصول تبدیل‌شده است.

مزیت‌های اقتصادی کشت کلزا
در همین راستا سید حسین محمد زاده دانش‌آموخته دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه جمعیت کشاورزی یکی از شاخص‌های ضروری برای پایداری روستا است اظهار در تحقیقی پیرامون مزیت‌های کشت کلزا عنوان می‌کند: کشت این گیاه نیاز به نیروی کار زیادی دارد لذا افزایش تعداد افراد در خانواده می‌تواند تمایل به گسترش سطح زیر کشت کلزا را افزایش دهد.

وی می‌گوید: به‌طورکلی نیروی کار کشاورزی یکی از مؤلفه‌های توسعه روستایی است که می‌تواند در کوتاه‌مدت با گسترش تولیدات روستایی سبب کاهش مهاجرت روستا به شهر شود.

کلزا اقتصاد کشاورزی را جلا می‌دهد| تولید یک هزار تنی محصول در مشهد

وی با اشاره به این موضوع که می‌توان توسعه سطح زیر کشت این محصول در مناطق روستایی استان خراسان رضوی را با توجه به وجود پتانسیل کشت در آن را به‌عنوان ابزار توسعه محلی، منطقه‌ای و روستایی مطرح کرد می‌افزاید: بر این اساس برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت معرفی مزایای کشت کلزا مانند مصرف کم آب، امکان استفاده برای کشت سایر محصولات پس از اتمام کشت کلزا، بهبود باروی خاکی که در آن کلزا کشت‌شده است و درآمد مناسب آن می‌تواند انگیزه و تمایل به توسعه کشت این محصول را افزایش و سبب جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر شده و درنهایت به اشتغال پایدار و توسعه روستایی بینجامد.

کمک به قطع وابستگی
وی با اشاره به اینکه تولید روغن خوراکی از منابع داخلی امروزه پاسخگوی تقاضای فزاینده ناشی از رشد جمعیت نیست و تنها کمتر از ۱۰ درصد نیاز مصرفی کشور را تأمین می‌کند می‌افزاید: لذا بخش اعظمی از این محصول از طریق واردات تأمین می‌شود در این راستا جهت جلوگیری از واردات بیشتر توسعه سطح زیر کشت به‌عنوان راهکار تعیین‌کننده در نظر گرفته‌شده و با توجه به این امر بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر توسعه کشت و تولید کلزا در مناطق مستعد حائز اهمیت است.

محمد زاده معتقد است: با توجه به خشک‌سالی‌های پی‌درپی و کمبود آب در کشور باید به سمت کشت‌های استراتژیک با آب بری کم برویم لذا یکی از این محصولات کشت دانه‌های روغنی یا کلزا است.

وی ابراز می‌کند: کشت کلزا به تقویت خاک کشاورزی کمک بسیاری می‌کند و باعث می‌شود محصولاتی ازجمله گندم و جو که پس از پایان کشت کلزا کاشته می‌شوند تولید بسیار بهتری داشته باشند این مسئله به پایداری کشاورزی کمک فراوانی می‌کند.

کاهش وابستگی
در همین راستا رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در گفت و گو با بازار از برداشت کلزا در سطح ۵۷۵هکتار از اراضی شهرستان مشهد خبر داده و می گوید: ۵۷۵ هکتار از اراضی شهرستان مشهد زیر کشت کلزا رفته است که پیش‌بینی می‌شود یک هزار تن محصول از سطح مزارع برداشت شود.

کلزا اقتصاد کشاورزی را جلا می‌دهد| تولید یک هزار تنی محصول در مشهد

علی ممیزی با بیان اینکه خرید محصول کلزا در شهرستان مشهد توسط اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان مشهد و کارخانه‌های روغن‌کشی استان در حال انجام است افزود: دانه کلزا دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است و ارقام کشت شده کلزا در اراضی شهرستان مشهد «نپتون» ، «اکاپی» ، «ایمپریو»، «ناتالی» و «روهان» است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود در سال جاری حدودیک هزار تن دانه روغنی کلزا به ارزش حدود۲۳۰ هزار میلیارد ریال از این اراضی برداشت و خریداری و جهت استحصال روغن به کارخانه‌های تولید روغن حمل گردد.

ممیزی با بیان اینکه توسعه سطح زیر کشت این دانه روغنی به عنوان یک محصول استراتژیک در مشهد به عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود افزود: با توسعه کشت این دانه روغنی و استحصال روغن آن در شهرستان ، بخشی از روغن مورد نیاز کشور تأمین شده و نیاز به واردات روغن کمتر می‌شود.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می رود که حمایت از کشت آ ن به جای سایر محصولات پرآب بر، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تفاله دانه کلزا پس از روغن گیری به عنوان علوفه دام مصرف می‌شود افزود: کلزا نیز مانند سایر گیاهان دیگر مورد حمله، خسارت آفات و بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرد که شدت و ضعف آن‌ها در مناطق مختلف متفاوت است.

ممیزی یادآور شد: به علت میزان روغن موجود در دانه‌های گیاه کلزا، این گیاه برای سده‌های پی در پی نیز کشت می‌شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اهورا IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      2 0
      کشاورز بدبختو امسال گول زدین دیگه کسی کشت نمیکنه کلزا دزدهای پست
    • زینب عباسی IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      2 0
      سلام مابه تفاوت کلزا را کی واریز میکنن
    • امیر IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      0 0
      دیگه پشت گوشتان ببینید کشت کلزا هم ببینید
    • علی بیگی کشاورز کلزا کار دره شهر استان ایلام IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      0 0
      سلام ازحرف تا عمل مسوولان حامی کشاورز قرار بود بابت مابه ازای هرکیلو کلزا ۸۵۰۰هزارتومان به کلزا کاران پرداخت بشه اما ماه دوماهه کلزا به دولت تحویل دادیم وهمچنان منتطر مابه التفاوت مربوزه هستیم.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      0 0
      مگر خوابش رو ببینید کسی کلزا بکاره