۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
«خسارت» ارمغان بی‌برقی صنایع گلستان | گرما عرق تولید را درآورد
بازار گزارش می‌دهد؛

«خسارت» ارمغان بی‌برقی صنایع گلستان | گرما عرق تولید را درآورد

گرگان- تولیدکنندگان گلستانی معتقدند با قطع برق صنایع، قیمت تمام شده محصول و هزینه تولید افزایش می‌یابد که این با شعار سال و سیاست‌های اعلام شده از سوی دولت سیزدهم همخوانی ندارد.

بازار؛ الهام رئوفی فر: اردیبهشت ماه امسال سخنگوی صنعت برق در رسانه‌های ملی اعلام کرد که برای صنایع به خصوص صنایع فولادی قطعی برق نداریم. اما درست در ابتدای نخستین ماه تابستان مدیرعامل شرکت توزیع برق گلستان در رسانه‌های استانی اظهار کرد که «بار مصرفی برق صنایع گلستان به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد» و این یعنی قطعی یک روز در هفته برق واحدهای تولیدی استان.

موضوعی که به گفته فعالان اقتصادی نه تنها هزینه تولید را بالا خواهد برد بلکه منجر به افزایش قیمت نهایی محصول می‌شود. به رغم اظهارات نمایندگان مجلس در تریبون‌های مختلف مبنی بر آسیب قطعی برق صنایع بر اقتصاد کشور و تاکید آنها به ممانعت از قطع انرژی واحدهای تولیدی باز هم چیزی که در عمل با آن مواجه می‌شویم، اتفاقی خلاف آنچه از سوی این افراد اعلام شده، است.

به اعتقاد کارشناسان اینکه میزان انرژی برق متناسب با نیاز کشور فراهم نیست، واقعیتی انکارناپذیر و انتقادی بر مسئولان سالیان گذشته است که با وجود افزایش جمعیت و گسترده‌شدن فعالیت‌های تولیدی و افزوده‌شدن مجموعه‌های صنعتی نیاز انرژی کشور را پیش بینی نکردند قطعی برق صنایع استان در سال‌های اخیر برای مدیران مربوطه به روالی عادی هنگام نیاز به مدیریت انرژی و خدمات دهی بهتر به مشترکان خانگی تبدیل شده است. فارغ از اینکه بخش تولید و اقتصاد استان از این رویکرد چه لطماتی را متحمل خواهند شد.

کاهش تولید و قطعی برق
مدیر داخلی کارخانه یاس پلاست شمال گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار در این رابطه می‌گوید: در سال‌های گذشته قطعی برق بدون اطلاع قبلی اتفاق می‌افتاد که این مساله منجر به خسارات زیادی به بخش تولید شد البته قطعی برق سال گذشته توان تولید را به یک ششم کاهش داد که تداوم آن در سال جاری باعث خسارت بیشتر است در سال گذشته به علت عدم اطلاع از زمان قطعی برق، حجم تولید کارخانه یاس پلاست شمال گلستان به یک ششم در ماه کاهش یافت.

به اعتقاد کارشناسان اینکه میزان انرژی برق متناسب با نیاز کشور فراهم نیست، واقعیتی انکارناپذیر و انتقادی بر مسئولان سالیان گذشته است

حمید مداحی با بیان اینکه صنایع تولید پلی فرم‌های پت از دسته صنایع پیوسته در حال تولید است، اضافه می‌کند: قطعی برق بدون هماهنگی خسارت‌های زیادی را برای این صنعت به دنبال خواهد داشت امسال هم صنایع استان متحمل قطعی برق می‌شوند تفاوت امسال با سال گذشته برنامه‌ریزی زمان قطعی و هماهنگی قبلی آن است، امری که باعث کنترل شرایط شده اما باز هم از توان تولید می‌کاهد.

وی از قطعی برق به مدت ۱۲ ساعت در یک روز مشخص در هفته خبر می‌دهد و می‌گوید: قطعی برق یک روز هفته از ساعت ۱۱ ظهر تا ۱۱ شب تعیین شده است. صنایع پلی فرم‌های پت با مواد مذاب در حال تولید هستند، می‌افزاید: متاسفانه قطعی برق باعث می‌شود که زمان زیادی صرف سرد کردن دستگاه ه‌ها شده و در نتیجه ظرفیت تولید کاهش یابد.نبود زیرساخت‌های لازم در کنار مصرف بالای مشترکان خانگی در فصل گرما باعث شده تا یک روز در هفته برق صنایع قطع شود واحدهای تولیدی در این فصل یک روز کاری تولید را از دست می‌دهند، در زمستان هم متاسفانه گاهی به دلیل مصرف بالای مشترکان خانگی با قطعی گاز مواجه هستیم.

مطابق ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اگر برق صنایع بدون اطلاع قبلی قطع و موجب خسارت شود، واحدهای تولیدی و صنعتی می‌توانند با مراجعه به مراجع قضایی و طرح دلیل، خواستار جبران خسارت شوند. با این حال صاحبان صنایع گلستان معتقدند که تاکنون از سوی دولت رقمی به عنوان خسارت دریافت نکردند.

«خسارت» ارمغان بی‌برقی صنایع گلستان | گرما عرق تولید را درآورد

خسارت صنایع از قطعی برق
مدیرعامل شرکت اریکو در گفتگو با خبرنگار بازار درباره خسارات ناشی از قطعی برق به واحدهای تولیدی، اینگونه توضیح می‌دهد: محاسبه دقیق اینکه صنعت در کوتاه مدت و دراز مدت چه آسیب‌هایی دیده هم اکنون امکان پذیر نیست چراکه هنوز قطعی برق در جریان است.

امیرحسین ساداتی خسارات ناشی از قطع برق واحدهای تولیدی را در سه طبقه دسته بندی می‌کند و می‌گوید: باید خسارت را در بخش‌های حسابداری قیمت تمام شده، برگشت مجدد نیروها به کار و ضایعات مواد اولیه کالاهای در جریان ساخت، بررسی کرد.

وی ضمن انتقاد از نبود زیرساخت لازم در شهرک‌های صنعتی استان، می‌گوید: به نظر می‌رسد هیچ گونه سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌ها در این سال‌ها انجام نشده است البته بار سنگین تولید ناخالص ملی کشور روی دوش صنایع تولیدی است لیکن یکی از عوامل ممانعت از تورم، تولید است و وقتی تولید آسیب ببیند تورم افزایش می‌یابد.

نبود زیرساخت
همچنین مدیر کارخانه کیمیا روکش در گفتگو با خبرنگار بازار خواستار توسعه زیرساخت در شهرک‌های صنعتی گلستان می‌شود و می‌گوید: دولت باید اقدامات اساسی در این حوزه انجام دهد تا در سال‌های آینده با چنین مشکلاتی مواجه نباشیم.

جمشید عمرانی فر با بیان اینکه واحدهای تولیدی در این فصل یک روز کاری تولید را از دست می‌دهند، افزود: در زمستان هم متاسفانه گاهی به دلیل مصرف بالای مشترکان خانگی با قطعی گاز مواجه هستیم از سوی دیگر توسعه زیرساخت در شهرک‌های صنعتی گلستان ضروری است و دولت باید اقدامات اساسی در این حوزه انجام دهد تا در سال‌های آینده با چنین مشکلاتی مواجه نباشیم.نبود زیرساخت‌های لازم در کنار مصرف بالای مشترکان خانگی در فصل گرما باعث شده تا یک روز در هفته برق صنایع قطع شود.

مشکل برق کشوری است
با همه این مشکلاتی که تولیدکنندگان از قطعی برق و آسیب‌های آن مطرح کردند اما نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی کمبود برق را مشکلی کشوری اعلام می‌کند نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار قطعی برق را مشکلی کشوری می‌داند و می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌هایی که امسال برای قطعی برق با توجه به تعیین زمان بندی ها انجام شد شرایط نسبت به سال‌های گذشته بهتر است.

خسارات ناشی از قطعی برق واحدهای تولیدی در سه طبقه دسته بندی می شود. باید خسارت در بخش‌ قیمت تمام شده، برگشت مجدد نیروها به کار و ضایعات مواد اولیه کالاهای در جریان ساخت است

رمضانعلی سنگدوینی ادامه می‌دهد: با توجه به کمبود تولید برق در کشور همه باید همکاری داشته باشند تا بتوانیم این مسئله را مدیریت کنیم و مانند سال‌های گذشته شاهد قطعی برق در مصارف خانگی نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید با توجه به قطعی برق و صدماتی که به بخش صنعت وارد می‌شود، حمایت‌های لازم از این بخش داشته باشد، می‌افزاید: کارخانه‌ها می‌توانند با تهیه دستگاه‌های ژنراتور در زمان قطعی برق شرایطی را فراهم آورند که تولیداتشان کم نشود.

«خسارت» ارمغان بی‌برقی صنایع گلستان | گرما عرق تولید را درآورد

وزارت نیرو مکلف است
مطابق ماده ۸۱ قانون الحاق، وزارت نیرو مکلف است نسبت به تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تا درب واحدهای صنعتی و معدنی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و معدنی و منطقه ویژه اقتصادی اقدام کند.

رضا شهمرادی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه باید در حوزه برق ظرفیت مورد نیاز در استان ایجاد شود، می‌افزاید: متاسفانه تاکنون به این ماده قانونی بی توجهی شده است. از سوی دیگر باید تاکید کرد که حتی شرکت برق منطقه‌ای در استان گلستان مستقر نیست لیکن تاکنون یک درصد هم به ماده ۸۱ قانون الحاق توجهی نشده است.

موضوع قطعی برق تنها مشکل صاحبان صنایع در این روزها نیست در کنار این چالش در ماه‌های گذشته تولیدکنندگان با مسائلی نظیر افزایش دستمزد و مواد اولیه هم مواجه بودند که قطعی برق در تابستان مزید بر علت آن مشکلات شده است.

حال بد صنعت
رئیس خانه صنعت و معدن گلستان به همین خاطر است که در گفتگو با خبرنگار بازار در این رابطه می‌گوید: اوضاع صنعت روز به روز بدتر می‌شود؛ این روزها حال صنعت گلستان در حوزه زیرساخت، گردش مالی و تولید خوب نیست.

شرکت برق منطقه‌ای در استان گلستان مستقر نیست

رمضان بهرامی مشکل حوزه صنعت استان را خارج از اراده مسئولان گلستانی می‌داند و می‌افزاید: به نظر می‌رسد مدیران گلستانی باید از دایره استان خارج شوند و مطالبات و نیازهای صنعت استان را در حوزه کشوری مطرح کنند شاید در این صورت شاهد اتفاقات خوبی در آینده باشیم.

بهبود شرایط کنونی در حوزه تامین انرژی نیازمند ایجاد نهضت فراگیر در مجموعه‌های صنعتی است. اما این موضوع را هم نمی‌توان نادیده گرفت که نیاز است تا تسهیلات و فرصت‌هایی در اختیار کارخانجاتی که توانایی تامین انرژی را دارند، قرار دهند تا در کوتاه‌ترین زمان با ایجاد پنل‌های انرژی خورشیدی این مشکل صنایع تا حدودی مرتفع شود. از طرفی مدیران استانی نسبت به ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی هم باید توجه بیشتری داشته باشند تا نه در شعار بلکه در عمل از تولید حمایت شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha