۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
تولید ۱۱ تن برنج در هکتار با بهره گیری از روش دانش بنیان در مازندران
در گفتگو با بازار؛

تولید ۱۱ تن برنج در هکتار با بهره گیری از روش دانش بنیان در مازندران

ساری- بهادری، کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران از تولید ۱۱ تن برنج پرمحصول شیرودی با بهره گیری از روش های دانش بنیان و کاهش مصرف آب توسط یک کشاورز نمونه ملی در استان شد.

مجید بهادری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رتبه اول استان در تولید برنج و مرکبات برنامه ریزی برای گذر از فصل گرما را با توجه به کم آبی ضروری دانست و افزود: وضعیت منابع و ذخیره آب در بخش زیرزمینی و پشت سدهای استان با محدودیت روبرو است و باید در این زمینه برنامه ریزی کرد.

وی با تاکید بر این که از قطره های آب برای مدیریت بخش کشاورزی بهره گیری کرد، تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت را سبب تاثیر گذاشتن در فرآیند رشد و نمو محصولات کشاورزی دانست و گفت: شالی یکی از گیاهان آبزی و رطوبت دوست است ولی الزاما نباید غرقاب باشد.

بهادری متوسط مصرف آب در هر هکتار شالیزار را ۱۰ هزار مترمکعب در هکتار ذکر کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه آبیاری تناوبی به شش هزار مترمکعب نیز کاهش یافته است.

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران گفت: کشاورز نمونه ملی استان با نصب کنتور موفق به کاهش مصرف آب تا شش هزار مکعب و کشت رقم شیرودی برنج و موفق به تولید بیش از ۱۱ تن محصول برنج شده است.

وی افزود: با تولید این میزان محصول با بهره گیری از روش دانش بنیان و صرفه جویی در مصرف آب، رکورد تولید برنج در استان شکسته شد.

مازندران ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha