۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
رشد تولید خودرو در سایپا

رشد تولید خودرو در سایپا

بنابر اعلام گروه خودروسازی سایپا متوسط تولید روزانه این شرکت از ۱۰۵۷ دستگاه در بهمن ۱۴۰۰ به ۲۱۲۰ دستگاه در خرداد ماه امسال رسیده که رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش بازار، گروه خودروسازی سایپا با ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه انواع خودروی سواری و تجاری، تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو را برای سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی کرده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۶۴ درصدی خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید، هدفگذاری گروه سایپا برای تولید خودرو از ابتدای فروردین تا پایان خرداد ۱۴۰۱، تولید ۴۴ هزار دستگاه خودرو بوده، اما آمار تولید تجمعی تا پایان خرداد ماه ۹۹ هزار و ۸۳۹ دستگاه بوده که رشد ۱۰۴ درصدی نسبت به برنامه ریزی صورت گرفته را نشان می‌دهد. همچنین، از این تعداد ۸۶ هزار و ۸۸۹ خودروی کامل تولید شده که حاکی از رشد ۸۷ درصدی نرخ عبور مستقیم است.

همچنین متوسط تولید روزانه خودرو، از ۱۰۵۷ دستگاه در بهمن ۱۴۰۰ به ۲۱۲۰ دستگاه در خرداد ماه رسیده که رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

براساس این گزارش، اصلاح ساختار زنجیره تامین خودرو، تامین قطعات الکترونیکی و گلوگاهی با هدف کاهش خودروهای کف و افزایش ظرفیت قوای محرکه از مهمترین برنامه‌های شرکت سایپا در حوزه افزایش تولید و کیفیت و عمق ساخت داخل است که براساس فرمان ۸ ماده‌ای رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید؛ همچنین تولید و عرضه خودروهای جدید تا پایان سال ۱۴۰۴ در این شرکت برنامه ریزی شده است که بر این اساس، گروه خودروسازی سایپا ۲ خودروی جدید را تا پایان سال ۱۴۰۱، یک خودروی اقتصادی در سال ۱۴۰۲، یک خودروی جدید در سال ۱۴۰۳ و یک خودرو نیز در سال ۱۴۰۴ روانه بازار خواهد کرد.

براساس این گزارش، در حوزه ارتقای کیفیت ۴۲ زیرپروژه با هدف رشد ۳ درصدی شاخص CSI، کاهش ۱۵ درصدی شاخص IQS، کاهش ۱۰ درصدی شاخص IVA و کاهش ۱۰ درصدی شاخص SVA برنامه ریزی شده است.

همچنین در حوزه ساخت داخل، با تعریف ۴۰ طرح، کاهش ارزبری حدود ۷۰ میلیون یورو هدفگذاری شده است که برای تحقق آن همکاری با شرکت‌های صنایع هوافضا، شرکت‌های صنایع دفاعی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت و شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است.

در حوزه صادرات نیز، صادرات ۴۵۵۰ خودرو به مقصد عراق، سوریه، ونزوئلا، الجزایر، لبنان، تونس و نیجریه هدفگذاری شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰، با رقم ۲۰۱۰ دستگاه خودروی صادر شده، رشد ۱۲۶ درصدی خواهد داشت و ۴۸ میلیون دلار ارزآوری عاید کشور خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید، تعداد خودروهای ناقص در گروه خودروسازی سایپا نیز از حدود ۸۰ هزار دستگاه در دی ماه ۱۴۰۰ به ۹ هزار دستگاه در پایان خرداد ۱۴۰۱ رسیده است که حاکی از کاهش بیش از ۷۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ هاست.

همچنین تا پایان خرداد ۱۴۰۱، بیش از ۹۷ هزار خودرو به مشتریان تحویل شده است که تعداد خودروی تحویل شده در فروردین ماه ۱۹ هزار و ۵۸۷، در اردیبهشت ماه ۳۶ هزار و ۱۶۷ و در خرداد ماه ۴۲ هزار و ۱۸۱ خودرو بوده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha