۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۷
اجرای سامانه مؤدیان با مخالفت‌های فراریان مالیاتی روبروست
عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس:

اجرای سامانه مؤدیان با مخالفت‌های فراریان مالیاتی روبروست

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس اظهار کرد: گرچه اجرای سامانه مؤدیان همانند در ابتدا با مخالفت‌هایی از سوی افرادی که منافعشان در فرار مالیاتی است روبروست، اما تسریع در اجرای این کار لازم است.

به گزارش بازار، ضعف‌های ساختاری نظام مالیاتی ایران بر کسی پوشیده نیست و مشکل درک شده است. به همین دلیل تاکنون قوانین مختلفی در راستای اصلاح این ساختار داشته‌ایم.

دولتمردان زیادی نیز در مورد اصلاح نظام مالیاتی کشور وعده داده‌اند. این موضوع در برنامه‌های توسعه نیز دیده شده است؛ اما به نظر می‌رسد تاکنون عزم لازم برای تغییر اساسی این ساختار در کشور وجود نداشته است؛ در حالی که در اختیار داشتن یک نظام مالیاتی کارآمد مزایای بی‌شماری دارد. به‌طور مثال به افزایش درآمدهای دولت و سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید و مقابله با اقدامات مخرب سوداگرانه منجر می‌شود.

برخورداری از یک نظام مالیاتی کارآمد یکی از شاخصه‌های کشورهای توسعه‌یافته است. چراکه دسترسی به یک بانک اطلاعاتی قوی به مالیات ستانی صحیح می‌انجامد، به طوری که عدالت در مالیات گیری لحاظ می‌شود، درآمدهای دولت افزایش می‌یابد و با اخذ مالیات‌های سنگین از فعالیت‌های واسطه‌ای سرمایه‌ها به سمت تولید سوق داده می‌شوند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، نظام مالیاتی ایران از مشکلاتی از جمله دسترسی نداشتن به اطلاعات دقیق درآمدی مؤدیان، عدم مالیات‌گیری عادلانه، برخوردار نبودن از جهت‌گیری‌های صحیح مالیاتی و مسائل این‌چنینی رنج می‌برد. برای حل‌وفصل این موضوع تاکنون اقدامات زیادی در کشور صورت گرفته است که متاسفانه نتیجه مطلوبی به دنبال نداشته‌اند.

راه‌اندازی سامانه مؤدیان و اتصال پایانه‌های فروشگاهی تا پایان تیر به این سامانه در دستور کار دولت قرار گرفته است.

رحیم زارع عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه اجرای سامانه مؤدیان در افزایش درآمدهای مالیاتی دولت تأثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: گرچه اجرای سامانه مؤدیان همانند دیگر طرح‌ها در ابتدا با مخالفت‌هایی از سوی افرادی که منافعشان در فرار مالیاتی یا عدم شفافیت است روبروست، اما تسریع در اجرای این کار لازم است.

وی افزود: اجرای سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی یک تکلیف قانونی است که در راستای اجرای آن باید تلاش شود و هر چه سریع‌تر تمامی واحدها باید تحت پوشش قرار گیرد.

زارع با اشاره به اینکه سامانه مؤدیان در ایجاد شفافیت اقتصادی تأثیر بسزایی دارد، بیان کرد: اجرای این سامانه به سبب دسترسی به فعالیت واحدهای صنفی علاوه بر شفافیت در عرصه اقتصاد و افزایش درآمدهای دولت، از فرار مالیاتی و دریافت مالیات مضاعف بر افراد جلوگیری می‌کند.

عضو کمیسیون جهش تولید با اشاره به اینکه اجرای سامانه مؤدیان بستر را برای قوانین دیگر فراهم می‌کند، گفت: اجرای سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی نه تنها بهترین راه‌حل برای عملکرد واحدهای اقتصادی و دریافت مالیات است، بلکه در اجرای قوانین دیگر از جمله مالیات بر ارزش افزوده تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه با اجرای این قانون تمرکز تنها بر دستگاه‌های فروش نیست، تصریح کرد: تا قبل از اجرای قانون جدید، مالیات علی الراس یا درصدی از واحدها اخذ می‌شد که با اجرای سامانه مؤدیان رصد سازمان مالیاتی تنها دستگاه‌های پوز نیست، بلکه دسترسی به فعالیت واحدها امکان‌پذیر است که این امر در افزایش شفافیت بی‌تأثیر نیست.

کد خبر: ۱۶۱٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha