گردش ۸ میلیارد دلاری صنعت مبلمان

گردش ۸ میلیارد دلاری صنعت مبلمان

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنعت مبلمان گفت: اگرچه این صنعت جزء صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شود اماپس از صنعت خودروسازی، بالاترین گردش مالی را دارد.

به گزارش بازار، حسن احمدیان صنعت مبلمان را جزء صنایع بسیار مهم کشور دانست و افزود: گردش مالی این صنعت در ایران بیش از ۸ میلیارد دلار است و با توجه به اشتغال زایی و ارزش افزوده‌ی بالا، جزء صنایع با ارزش کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: صادرات نفت، پتروشیمی، معدن و ... خام فروشی است، اما صنعت مبلمان با توجه به اینکه از مواد اولیه و نیروی انسانی ارزش افزوده ایجاد می‌کند، ثروت آفرینی بالایی برای کشور بهمراه دارد.

احمدیان بابیان اینکه نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی، صنعتی، تولیدی و توزیعی در صنایع چوبی، مبلمان کلاسیک و مدرسن و همچنین دکوراسیون وجود دارد افزود: این مجموعه طبق آمار وزارت صمت، بیش از ۸ درصد، اشتغال زایی صنعتی را به خود اختصاص داده است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنعت مبلمان، با بیان اینکه گستره محصولات این صنعت، زیاد است گفت: امروزه محصولات متنوعی در بخش‌های مبلمان خانگی، اداری، ساختمانی، مبلمان آموزشی، تجهیزات فروشگاهی، مبلمان نمایشگاهی و مبلمان شهری، تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

احمدیان با اشاره به اینکه در دهه ۸۰ واردات مبلمان آزاد بود و میزان واردات تا سال ۹۰ به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار رسید افزود: در سال‌های اخیر و با توجه به ممنوعیت واردات، صنعتکاران مبل کشور با استفاده از ماشین آلات روز دنیا، مواد اولیه مرغوب و استفاده از مشاوران خارجی نه تنها نیاز داخل را تامین کردند بلکه صادرات هم داشتند.

وی اضافه کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا، واردات مبلمان به ۵ میلیون دلار تقلیل یافت و در عوض صادرات در این صنعت به بیش از ۷۰ میلیون دلار رسید.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنعت مبلمان، کشورها آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، عمان، قطر، کویت، افغانستان و حتی روسیه را هدف صادراتی مبلمان ایران معرفی کرد.

احمدیان گفت: اگر چه صنعت مبلمان ظرفیت تولید و اشتغالزایی بالایی دارد، اما متأسفانه هم اکنون بیش از ۵۰ درصد این ظرفیت بلااستفاده مانده است.

وی افزود: پس از فرو کش کردن بیماری کرونا وضعیت تولید تا حدودی بهتر شد، اما به این دلیل که مبنای محاسبه تعرفه گمرکی واردات مواد اولیه صنعت مبلمان از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به نرخ ارز آزاد تغییر یافته، تولید کنندگان این صنعت با مشکل و رکود شدیدی مواجه شده اند.

احمدیان با بیان اینکه تامین صددرصدی نیاز داخل و قابلیت صادرات در این صنعت را داریم گفت: با توجه به افزایش قیمتی دستمزد و تورمی که در بازار حاکم است انتظار داریم که عوارض گمرکی مواد اولیه به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه تعرفه مواد اولیه‌ای مثل ام دی اف بالاست و واردات ام دی اف روکش دار نیز ممنوع شده است افزود: بیش از ۶۰ درصد ام دی اف (روکش دار و خام) مصرفی در این صنعت تولید داخل است، اما تولید کنندگان داخلی تمایل به صادرات دارند و بخشی از تولیدات داخلی صادرمی شود.

رئیس اتحادیه صنعت مبلمان، پارچه را دیگر ملزومات این صنعت برشمرد و ادامه داد: بخشی از پارچه مورد نیاز این صنعت در داخل تولید و بخشی نیز از طریق واردات تامین می‌شود ضمن اینکه مواد تکمیلی ساخت فوم و اسفنج و ۸۰ درصد یراق الات مورد نیاز مانند آلومینیوم، فلز، مس در این صنعت وارداتی است.

احمدیان گفت: در تهیه مواد اولیه برای تولید محصولات نباید محدودیت قائل شد و عرصه فعالیت را برای تولید کننده تنگ کرد. ضمن اینکه باید در صحنه، رقابت پذیری به وجود آورد و باید شرایطی ایجاد کرد تا از طراحی، کیفیت و سبک و مدل‌های بروزی که در جهان استفاده می‌شود ما هم بتوانیم بهره بگیریم.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنعت مبلمان در پایان افزود: نمایشگاه محصولات مبلمان از ۲۳ تا ۲۶ تیر درمحل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد و علاقمندان می‌توانند از آخرین دستاوردهای تولید کنندگان داخلی این صنعت بازدید کنند. ضمن اینکه برای ارتقای این صنعت، هیئت‌های تجاری خارجی هم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و زمینه‌های صادرات مبلمان در این نمایشگاه فراهم می‌شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha