۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سفره‌های آبی مشهد آب می‌رود| عطش باغ ویلاها تمامی ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

سفره‌های آبی مشهد آب می‌رود| عطش باغ ویلاها تمامی ندارد

مشهد- باوجود اینکه بازار املاک و باغ ویلاها در مشهد تا حد بسیاری از رونق افتاده و به سردی گرائیده اما بازار ساخت‌وسازهای غیرمجاز هم چنان داغ است.

بازار؛ گروه استان‌ها: احداث تعداد افزون بر ۳۰ هزار باغ ویلای غیر مجاز به روایت آمار عدد کوچکی نیست که بتوان از آن عبور کرد و تجربه نشان داده که باوجود قلع‌وقمع ۲ هزار باغ ویلا در طول سال اما افزون بر ۵ هزار باغ ویلای جدید احداث می‌شود و لذا این شیوه مقابله جواب‌گو نبوده و می‌بایست قبل از رسیدن آمار باغ ویلاهای مشهد به عدد ۴۰ هزار یا بیشتر با جدیت بیشتری از قطعه‌قطعه کردن و یا تغییر کاربری اراضی جلوگیری کرد.

عطش روستاها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در گفت‌وگو با بازار احداث باغ ویلاهای غیرمجاز و تکثر آن‌ها را یکی از مشکلات جدی بر سر راه تأمین و عطش روستاها عنوان می‌کند.

حسین اسماعیلیان در این رابطه اظهار می‌کند: یکی از چالش‌های اساسی ما در بحث تأمین آب همین باغ ویلاهایی است که متأسفانه برخی از آن با دستبرد زدن به شبکه توزیع مانع توزیع آب در روستاها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از این باغ ویلاها دارای انشعابات غیرمجاز هستند ادامه می‌دهد: تعداد زیادی روستا داریم که آبی که در آنجا تأمین می‌شود، متناسب با جمعیت آن روستا نیست از طرفی چاه‌هایی که برای تأمین آب شرب است که معمولاً خارج از روستاست و با خطوط انتقالی به طول صدها کیلومتر آب را به روستا منتقل می‌کنند.

اسماعیلیان اذعان می‌کند: متأسفانه در طول مسیر خطوط انتقال آب برخی از افراد سودجو برای تأمین آب مورد مصرف به شبکه آب روستا دستبرد می‌زنند.

سفره‌های آبی مشهد آب می‌رود| عطش باغ ویلاها تمامی ندارد

وی بابیان اینکه شبکه‌های آب در روستا زیرزمینی و گسترده بوده و لذا امکان رصد و رؤیت لحظه‌ای برای تشخیص انشعابات غیرمجاز بسیار سخت است می‌گوید: بااین‌حال سال گذشته از طرف دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی همت و کاره‌ای خوبی انجام شد و ازاین‌رو بالغ‌بر هزاران انشعاب غیرمجاز را جمع‌آوری کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه این کار نیاز به برخوردهای بازدارنده و پیشگیرانه جدی‌تری دارد تا از ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری شود ادامه می‌دهد: ساخت‌وساز ای بی‌رویه نیاز و عطش مصرف آب را بالا می‌برد و لذا برخی افراد راحت‌ترین راه ممکن را دستبرد زدن به شبکه انتقال می‌دانند و لذا این موضوع بسیاری هم‌وطنان ما به‌ویژه در روستاها را با کمبود آب مواج می‌کند.

سرانه مصرف بی رویه
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار بازار در مورد غارت منابع آبی توسط باغ‌ویلاهای اطراف و تمهیدات اندیشیده شده دراین خصوص، با اشاره به اینکه در حوزه باغ‌ویلاها با یک آسیب جدی مواجه‌ایم، اظهار کرد: باغ‌ویلاهای مشهدی‌ها در شهرستان‌های طرقبه شاندیز و... جمعیت زیادی را در روزهای تعطیل در خود جای می‌دهند که عموماً بدمصرف هستند.

سید ابراهیم علوی افزود: روند توسعه باغ‌ویلاها تهدید واقعی برای شهرستان مشهد و شهرهای اطراف خواهد بود؛ چراکه چاه‌های شرب در غرب مشهد قرار دارند و توسعه باغ‌ویلاها کانون‌های مصرف آب دشت را که چاه‌ها از آن تغذیه می‌کنند با یک کاربری غیرمجاز رو به نابودی برده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه پشت پرده باغ‌ویلاسازی‌ها و توسعه بی‌رویه و تفکیک زمین‌های کشاورزی که تبدیل به چهاردیواری شده سودهای کلانی نهفته است و تیم‌های مختلفی در این زمینه مشغول فعالیت هستند، گفت: شرکت آب‌وفاضلاب به تنهایی نمی‌تواند جلو این افراد بایستد و متأسفانه افراد سودجو در باغ‌ویلاهای اطراف در حال بلعیدن آب بومی‌های منطقه هستند.

شرکت آب‌وفاضلاب به تنهایی نمی‌تواند جلو این افراد بایستد و متأسفانه افراد سودجو در باغ‌ویلاهای اطراف در حال بلعیدن آب بومی‌های منطقه هستند

وی ادامه داد: این موضوع یک سالی است در استان درحال پیگیری است، اما باید بقیه دستگاه‌ها هم وارد کارشوند، دستگاه متولی نباید اجازه دهد شبانه دور زمین‌های کشاورزی چهاردیواری ساخته شود و منابع آب زیرزمینی را غارت کنند.

وی افزود: درشهرستان طرقبه شاندیز سرانه تولید آب ۵۰۰ لیتر برای هر نفراست که این رقم برای شهرهای قرمز عنوان می‌شود و هیچ روز تعطیلی نیست که در این منطقه آب کم نیاوریم.

علوی اظهار کرد: آب شرب روستاها عملاً براساس شرب بهداشت افراد تهیه شده و سرانه تأمین آب در روستاها ۱۲۰لیتر برای هر نفر در روز است که آمار نشان می‌دهد عدد مصرف ما در روستاها ۱۹۹لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر است که حدود ۸۰لیتر برای هر نفر اضافه مصرف داریم که عموماً در بخش دام و باغچه است به گونه‌ای که برخلاف تصور، سرانه مصرف در روستاها از شهر بیشتر است.

تلاش برای جلوگیری از تعرض به اراضی
رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: ساخت و سازهای بدون مجوز و غیرقانونی در چند سال اخیر بلای جان مشهد شده و متخلفین در حال نابود کردن زمین‌های کشاورزی و ذخایر و سفره‌های آب زیرزمینی مشهد هستند .

سفره‌های آبی مشهد آب می‌رود| عطش باغ ویلاها تمامی ندارد

حسین خواجوی افزود: جهت تامین امنیت غذایی در این راستا امور اراضی جهاد کشاورزی مشهد با نظارت و کنترل بر ساخت و سازها و گشت مشترک و همکاری کمیته صیانت از حریم شهر مشهد و دادگستری با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد جدی می‌کند.

وی تصریح کرد: تمایل شهروندان به باغ ویلا با توجه به کمبود و گرانی زمین افزایش یافته و سودجویان با سو استفاده از این نیاز وعدم آگاهی شهروندان به تغییر کاربری و تفکیک غیرمجاز زمین‌های کشاورزی اقدام می‌نمایند. زمین‌هایی که بر اساس ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی ساخت و ساز ممنوع است و جهاد کشاورزی بر اساس تبصره دو ماده ۱۰ می‌تواند بناهای ساخته شده در این اراضی را تخریب نماید.

خواجوی از شهروندان درخواست می‌شود قبل از خرید هر گونه معامله استعلام از جهاد کشاورزی را انجام دهند و در صورت اطمینان خاطر معامله انجام گیرد تا دچار ضرر و زیان نشوند.

وی به بخشی از تلاش‌های جهاد کشاورزی برای رفع این مشکل اشاره داشته و به خبرنگار بازار گفت: در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها در طی هفته گذشته تعداد ۸۹ باغ ویلا و ۱۵ مورد پی و شفته به وسعت ۷۴ هکتار از اراضی هلالی و امرغان بخش تبادکان شهرستان مشهد مورد قلع و قمع قرار گرفت وآزاد سازی صورت پذیرفت.

رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: تعداد زیادی از باغ ویلاهای دو روستای هلالی و امرغان در حریم قانونی شبکه اصلی گاز قرار داشت و هیچ کدام از این بناهای ساخته شده و در حال ساخت مجوز قانون تغییر کاربری نداشتند که با دستور سرپرست ناحیه ۷ دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی در یک عملیات وسیع توسط جهاد کشاورزی شهرستان مشهد و همکاری شهرداری تخریب و آزادسازی صورت گرفت.

کد خبر: ۱۶۱٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha