۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص؛ نیاز اصلی بخش اشتغال در ایلام
بازار گزارش می‌دهد؛

تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص؛ نیاز اصلی بخش اشتغال در ایلام

ایلام- یکی از مهمترین نیازهای بخش اشتغال در استان ایلام تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص است، این بخش باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: امروزه تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد از عوامل کلیدی و انکارناپذیر در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور محسوب می‌شود.

هر سرمایه گذاری کلان در بخش‌های مختلف اقتصادی نیازمند برنامه ریزی برای تربیت نیروی متخصص از روش‌های مختلف از جمله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان فراگیرترین دستگاه آموزشی کشور در زمینه تربیت نیروی متخصص و ماهر برای دستیابی به هدف‌های تعیین شده تا رفع نیاز بازار کار گام برمی دارد و مهارت شاغلان را بالا می‌برد.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شامل فعالیت‌هایی است که افراد را برای شغل، حرفه و نیز کسب و کار آماده می‌کند و یا کارایی و توان افراد را در انجام شغل‌های مختلف افزایش می‌دهد.

نبود پل‌های ارتباطی بین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و مراکز صنعتی در استان ایلام باعث شده که آموزش و تربیت نیروهای موردنیاز بخش‌های تولید موفقیت چشمگیری نداشته باشد.

بیکاری امروزه معضل اساسی در استان ایلام محسوب می‌شود، بخش زیادی از بیکاری در استان به دلیل عدم فرهنگ سازی در زمینه مهارت آموزی است.

فنی و حرفه‌ای بهترین محل برای آموزش
یکی از مربیان کارگاه برق صنعتی مرکز شماره یک در فنی و حرفه‌ای ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نزدیک به ۱۴ سال مربی برق صنعتی در این مرکز هستم، در هر دوره نزدیک به ۱۷ نفر کارآموز داریم که آموزش‌های لازم را در این زمینه می‌بینند.

مرتضی قاسمیان اضافه کرد: در این کارگاه آموزش‌ها به صورت رایگان و برای عموم آزاد است، محدودیت سنی ندارد و بعد اتمام دوره تمام کارآموزان اکثراً وارد بازار کار آزاد می‌شوند.

وی تصریح کرد: هم اکنون که بازار نیاز به نیروی کار ماهر دارد، فنی و حرفه‌ای بهترین محل برای آموزش و یادگیری و همچنین وارد شدن به بازار کار است.

ایلام یک استان غنی در بخش‌هایی مثل حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و کشاورزی است که با برنامه ریزی های انجام گرفته در سال جاری آموزش مهارتی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه نفت و گاز و صنایع کشاورزی افزایش خواهد یافت

قاسمیان افزود: در این کارگاه تمام نیازهای یک برق کار برای فعالیت‌های برقی در یک ساختمان صنعتی و مسکونی و تجاری آموزش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم جوانان استان ایلام از طریق فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار شوند و بتوانند برای خود شغل ایجاد کنند.

نیازسنجی بازار کار استان ایلام
مدیرکل فنی و حرفه‌ای ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در ابتدای سال ۱۴۰۱ فنی و حرفه‌ای استان برنامه‌هایی را برای توسعه آموزش رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای در سطح استان برنامه ریزی کرده است.

تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص؛ نیاز اصلی بخش اشتغال در ایلام

حامد سلیمانی بیان کرد: اولین کار فنی و حرفه‌ای استان تشکیل کارگروهی برای نیازسنجی بازار کار استان ایلام باتوجه به زیست بوم برای فعالیت‌های آموزشی بوده است.

وی تصریح کرد: ایلام یک استان غنی در بخش‌هایی مثل حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و کشاورزی است که با برنامه ریزی های انجام گرفته در سال جاری آموزش مهارتی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه نفت و گاز و صنایع کشاورزی افزایش خواهد یافت.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای ایلام افزود: فنی و حرفه‌ای استان آموزش‌های مهارتی را به افراد علاقمند در این زمینه‌ها ارائه می‌دهد که توانمندی آنها پربارتر و غنی‌تر از گذشته باشد.

توانمندسازی بانوان استان ایلام
سلیمانی افزود: یکی از طرح‌های حوزه کشاورزی در استان ایلام سامانه عظیم گرمسیری است، در همین زمینه در شهرستان مهران یک دپارتمان آموزشی متناسب با تخصص‌های مورد نیاز در این پروژه طراحی شده و کارهای اولیه آن در حال انجام است که می‌تواند یک ظرفیت و پتانسیل قوی برای اشتغال نیروی‌های بومی استان باشد.

ایلام یکی از استان‌هایی است که در بحث تولیدات صنایع دستی در سطح کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، در این زمینه نیز فنی و حرفه‌ای استان آموزش‌های لازم را در روستاها ارائه خواهد کرد

وی بیان کرد: همچنین در بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیز آموزش کارگران و نیروهای متخصص دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام توانمندسازی بانوان استان به خصوص زنان سرپرست خانوار است، خوشبختانه با سازمان بهزیستی و کمیته امداد قراردادهای آموزشی و تفاهم نامه آموزشی منعقد شده است.

وی بیان داشت: توسعه و تجهیز کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای در استان ایلام از دیگر اولویت‌های فنی و حرفه‌ای استان بوده است، امسال نسبت به سال گذشته با رایزنی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بودجه خوبی به فنی و حرفه‌ای استان تزریق شد و یک سری از ملزومات و مواد مصرفی موردنیاز کارگاه‌ها تامین شده است.

تمامی شهرستان‌های ایلام از نعمت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برخوردار هستند
سلیمانی افزود: هم اکنون تمامی شهرستان‌های استان ایلام از نعمت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برخوردار هستند، در سنوات گذشته ۳ شهرستان چوار، بدره و هلیلان نیز به استان اضافه شده که خوشبختانه در هر ۳ شهرستان کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای فعال شده است.

وی تصریح کرد: تحقق شعار سال یکی از وظایف ذاتی سازمان فنی و حرفه‌ای استان است، با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌توان مراکز دانش بنیان را فعال‌تر کرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای ایلام افزود: یکی از بخش‌های مهم اجرای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان، اجرای آموزش‌های ویژه روستائیان و عشایر استان است.

تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص؛ نیاز اصلی بخش اشتغال در ایلام

وی ادامه داد: در این راستا با همکاری دهیاران در سطح روستاها آموزش‌های کشاورزی، دامپروری، پرورش زنبورعسل، پرورش مرغ بومی به مردم روستا ارائه شده است.

استانداری ایلام به توسعه مهارت آموزی در بخش خدمات تاکید زیادی دارد زیرا می‌تواند منجر به صادرات فنی مهندسی و کارگران متخصص در این حوزه به کشور عراق باشد

وی ادامه داد: ایلام یکی از استان‌هایی است که در بحث تولیدات صنایع دستی در سطح کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، در این زمینه نیز فنی و حرفه‌ای استان آموزش‌های لازم را در روستاها ارائه خواهد کرد.

مهارت آموزی نیاز امروز جوانان ایلام برای اشتغال پایدار است
معاون اقتصادی استانداری ایلام نیز روز گذشته در دیدار با معاون فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند با ایجاد تنوع در مهارت آموزی به کار ورزان آنان را برای اشتغال در طرح‌های خدماتی آماده کند.

شهریار عباسی افزود: این در حالی است که در دانشگاه و هنرستان‌ها نیز مهارت آموزی به نوجوانان و جوانان باید به صورت عملی مد نظر باشد تا یک دانش آموخته دانشگاهی پس از پایان تحصیلات مهارت شغلی مناسبی که منجر به ایجاد اشتغال و درآمد زایی در حرفه خاصی باشد، دارا باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام گفت: استانداری ایلام به توسعه مهارت آموزی در بخش خدمات تاکید زیادی دارد زیرا می‌تواند منجر به صادرات فنی مهندسی و کارگران متخصص در این حوزه به کشور عراق باشد.

عباسی به اختصاص تسهیلات مشاغل خانگی و اشتغالزایی تبصره ۱۶ اشاره کرد و افزود: ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی کم بهره، ظرفیت مناسبی برای توسعه اشتغال در استان است که باید جذب و منجر به ایجاد شغل شود.

استان ایلام دارای ظرفیت‌های بزرگی در بخش نفت و گاز، کشاورزی و دیگر بخش‌ها مثل گردشگری دارد، قطعاً توسعه مهارت‌های آموزشی در استان منجر به اشتغال جوانان در پروژه‌های بزرگ می‌شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha