۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
روند طولانی اخذ پروانه ساختمانی چالشی جدی در همدان| حادثه متروپل حساسیت ها را افزایش داد
گزارش خبری؛

روند طولانی اخذ پروانه ساختمانی چالشی جدی در همدان| حادثه متروپل حساسیت ها را افزایش داد

همدان- چرایی طولانی بودن روند صدور پروانه ساختمانی در همدان و اعتراض به قیمت بالای بتن در این شهر از جمله موضوعات مطرح در کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان بود که به بحث گذاشته شد.

بازار؛ گروه استان ها: هشتمین کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان ظهر شنبه با موضوع بررسی اخبار جدید و معرفی و شناسایی ظرفیت های همدان برای فعالیت در حلبچه تشکیل جلسه داد.

رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان در این جلسه با بیان اینکه مردادماه پارسال سازمان مدیریت در زمینه پیمانکاری آیین‌نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاری را ابلاغ کرد اما اگر این آیین‌نامه اجرا می‌شد تمام شرکت‌های فعال در پروژه‌های عمرانی دچار مشکل می‌شدند، گفت: بر اساس این آیین‌نامه شرکت‌های قدیمی دو رتبه تنزل پیدا می‌کردند و شرکت‌های جدید نیز امتیازی نمی‌گرفتند چراکه شرکت‌های جدید باید ۱۰ میلیارد تومان فعالیت عمرانی انجام دهند تا وارد پروژه پیمانکاری شوند.

مهدی درویشی بابیان اینکه پاییز امسال هیئت‌وزیران مصوبه را تغییر داد و آیین‌نامه را تعدیل کرد اما تاکنون به خاطر مباحث آی تی این ابلاغیه اجرایی نشده است، گفت: اجرای این مصوبه از ابتدای امسال سندیت پیدا کرده است اما هنوز در همدان اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه هیئت‌وزیران ضریب وزنی را تغییر داد اما چالش دیگری برای پیمانکاران ایجاد شد، گفت: پس‌ازاین اتفاق اتاق ایران به موضوع ورود پیدا کرد و چند جلسه برای حل مشکل تشکیل شد که درنهایت ضریب‌های وزنی تغییر کرد.

درویشی بابیان اینکه امیدواریم مصوبه به‌زودی اجرایی شود، گفت: مقرر شده تا پایان مردادماه برنامه‌نویسی انجام و ضریب‌ها تغییر کند.

درویشی در ادامه بابیان اینکه ماه گذشته یک هیئت تجاری از حلبچه به همدان سفر کرد و جلساتی با فعالان اقتصادی این هیئت برگزار شد، گفت: این هیئت علاقه‌مند به فعالیت در حوزه ساختمان‌سازی بودند و از حضور مهندسان همدانی در حلبچه برای انجام ساخت‌وسازها استقبال کردند.

روند طولانی اخذ پروانه ساختمانی چالشی جدی در همدان| حادثه متروپل حساسیت ها را افزایش داد

وی به اعلام آمادگی انجمن پیمانکاران و انبوه‌سازان استان همدان برای حضور در حلبچه نیز اشاره کرد و گفت: مقرر شد بازدیدی از این استان انجام و وضعیت بررسی شود ضمن اینکه اتاق بازرگانی همدان نیز اتاقی در حلبچه فعال خواهد کر.

پیگیری‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت چراکه ۲۹۰ کیلومتر با حلبچه مرز مشترک داریم و نباید از این امتیاز گذشت

وی بابیان اینکه در بازدید برنامه‌ریزی‌شده موانع و مشکلات بررسی می‌شود، گفت: پیگیری‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت چراکه ۲۹۰ کیلومتر با حلبچه مرز مشترک داریم و نباید از این امتیاز گذشت.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان نیز بابیان اینکه دیوان عدالت اداری یک ماه پیش رأیی صادر کرد که عدم اخذ هزینه دفترچه فنی ملکی ساختمان را مورداشاره قرارداده بود، گفت: این هزینه مبلغ قابل‌توجهی برای هر پروانه ساختمانی است و باید این رأی در استان همدان هم اجرا شود.

محمدصادق پارسا مهر بابیان این‌که گویا این روی در استان همدان هنوز ابلاغ نشده چراکه پیگیری‌ها از طریق انجمن انبوه‌سازان انجام شد اما تغییر و تحولات اداره کل راه و شهرسازی در استان همدان باعث زمان‌بر شدن این کار شد، گفت: انبوه‌سازان استان همدان خواستار اجرای این رای هستند

طبق بررسی‌ها انجمن‌ها مجاز به اعلام قیمت نیستند که در همین راستا فرماندار همدان به دادستان نامه ارسال و درنهایت سازمان صنعت معدن و تجارت اعلام کرد که انجمن‌ها حق قیمت‌گذاری در این زمینه را ندارند و هر اقدامی تبانی محسوب می‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان در ادامه به تغییرات قیمت بتن اشاره کرد و بابیان اینکه جلسه‌ای با انجمن تولیدکنندگان بتن در استان همدان برگزار شد که در این نشست بر اساس آنالیز انجام‌شده از سوی این انجمن قیمتی برای هر مترمکعب بتن اعلام شد، گفت: طبق بررسی‌ها انجمن‌ها مجاز به اعلام قیمت نیستند که در همین راستا فرماندار همدان به دادستان نامه ارسال و درنهایت سازمان صنعت معدن و تجارت اعلام کرد که انجمن‌ها حق قیمت‌گذاری در این زمینه را ندارند و هر اقدامی تبانی محسوب می‌شود.

روند طولانی اخذ پروانه ساختمانی چالشی جدی در همدان| حادثه متروپل حساسیت ها را افزایش داد

وی بابیان اینکه طبق آنالیز صورت گرفته قیمت بتن از سوی انجمن به ازای هر مترمکعب یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بدون احتساب هزینه حمل‌ونقل هوایی و پمپ و دکل هوایی بود، گفت: این در حالی است که در مذاکره با یک شرکت فعال در تهران هزینه هر مترمکعب بتن با احتساب هزینه حمل و دکل هوایی ۹۲۰ هزار تومان اعلام‌شده و جای سوال است که تهران باآن‌همه معضلات چگونه قیمت ۹۲۰ هزارتومانی به ازای هر مترمکعب را اعلام می‌کند و همدان رقم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را و این مسئله باید روشن شود.

روند طولانی اخذ پروانه ساختمانی به یک چالش جدی تبدیل‌شده است
پارسا مهر اخذ پروانه ساختمانی را مورداشاره قرارداد و بابیان اینکه روند طولانی اخذ پروانه ساختمانی به یک چالش جدی تبدیل‌شده است درحالی‌که استاندار همدان دی‌ماه گذشته صدور یک‌ماهه این پروانه را تکلیف کرد، گفت: این مصوبه هنوز اجرایی نشده و همچنان مشکلات در نظام‌مهندسی همدان پابرجاست.

دبیر تخصصی کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان نیز گفت: در خصوص شناسنامه فنی و ملکی احکامی که از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام می‌شود یا باید با ابلاغ رسمی توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد و یا در روزنامه رسمی به چاپ برسد.

محمد یونسیان گفت: در حال حاضر رای صادره برای ما قابلیت اجرا ندارد ضمن اینکه ما به‌عنوان سازمان نظام‌مهندسی همدان هیچ مقاومتی در قبال این روی نداریم.

وی بابیان اینکه مایل به چانه‌زنی هم نیستیم، گفت: هر حکمی از لحظه درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی برای ما قابلیت اجرا دارد.

وی بابیان اینکه استعلام صورت گرفته و وزارت راه و شهرسازی هیچ پاسخی به نامه ارسالی نداده است، گفت: ما به دنبال گرفتاری برای خود نیستیم و پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم.

متأسفانه حادثه ریزش ساختمان مترو پل به‌شدت بدنه نظام‌مهندسی را درگیر کرده است

یونسیان به مدت‌زمان صدور پروانه ساختمانی نیز اشاره کرد و بابیان اینکه ما هم از روال ایجادشده رضایت نداریم، گفت: متأسفانه حادثه ریزش ساختمان مترو پل به‌شدت بدنه نظام‌مهندسی را درگیر کرده است.

وی بابیان اینکه نباید جو را برای زندگی مردم ناآرام کنیم ضمن اینکه پیگیر ساختمان‌های ناایمن در شهر هستیم، گفت: روند طولانی کنترل نقشه که در سازمان مهندسی پیش‌آمده نتیجه حادثه مترو پل بوده است درحالی‌که سعی شده بود روالی را پیش بگیریم که کنترل نقشه سریع‌تر باشد اما روال تغییر کرده است.

یونسیان بابیان اینکه مدعی نیستیم در همدان ساختمان ناایمن وجود ندارد اما مدعی هستیم در همدان امن‌ترین ساختمان‌ها احداث می‌شود، گفت: خوشبختانه رفتار ایمن به یک فرهنگ تبدیل‌شده اما ساختمان‌های در همدان وجود دارد که متأسفانه در زمان‌هایی بناشده‌اند که نظام‌مهندسی وجود نداشته است.

وی بابیان اینکه نظام‌مهندسی وظیفه قانونی ممیزی هیچ ساختمانی را ندارد، گفت: باید با دقت و آگاهانه در این خصوص اظهارنظر کنیم.

روند طولانی اخذ پروانه ساختمانی چالشی جدی در همدان| حادثه متروپل حساسیت ها را افزایش داد

وی بابیان اینکه پیشنهادشده از طریق ستاد بحران استان مشاوری اخذ و در شهر ساختمان‌های ناایمن را شناسایی کند، گفت: هر مدرکی مشاور احتیاج داشته باشد در اختیار وی می‌گذاریم

وی به الکترونیکی شدن خدمات شهرداری‌ها اشاره کرد و بابیان اینکه درزمینهٔ الکترونیکی شدن خدمات با شهرداری تعامل داریم، گفت: شهرداری به‌شدت دنبال الکترونیکی کردن خدمات خود است‌.

یونسیان گفت: اگر این اتفاق رخ دهد به‌شدت گره‌گشا خواهد بود اما مسئله آن است که سامانه‌های متعدد الکترونیکی دولت به نحوی است که زیرساخت‌ها برای آن‌ها مهیا نشده است .

گاهی دیده می‌شود افرادی تحت عنوان دانش‌بنیان فنّاوری‌های منسوخ را وارد چرخه تولید می‌کنند و کالاهایی تولید می‌شود که مقبولیت ندارد

وی در زمینه بهره‌مندی از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با بیان اینکه گاهی دیده می‌شود افرادی تحت عنوان دانش‌بنیان فنّاوری‌های منسوخ را وارد چرخه تولید می‌کنند و کالاهایی تولید می‌شود که مقبولیت ندارد، گفت: باید در این زمینه حساسیت‌ها بیشتر شود.

وی در خصوص حضور هیئت تجاری حلبچه در همدان نیز بابیان اینکه باید مشخصات افرادی که می‌توانند در حلبچه فعالیت داشته باشند اعلام شود تا شاهد اعلام آمادگی فعالان فنی و مهندسی همدان برای حضور در حلبچه باشیم، گفت: صورت‌مسئله هنوز مبهم است چراکه شاید بسیاری علاقه‌مند به کار باشند که شرایط آن لازم را داشته باشند و باید مشخص شود حلبچه به چه نیروها و توانمندی‌هایی احتیاج دارد.

دبیر کمیسیون های اتاق بازرگانی همدان نیز بابیان اینکه دیوان عدالت اداری در دادگستری استان همدان نماینده دارد، گفت: می‌توان از طریق آن‌ها پیگیر اجرای روی عمومی دیوان عدالت اداری پیرامون عدم اخذ هزینه دفترچه فنی ملکی ساختمان بود.

محمدرضا ابراهیمی در خصوص صدور مجوزها نیز بابیان اینکه آن دسته از مجوزهایی که از درگاه دولت صادر می‌شود با مشکل روبروست، گفت: برخی دستگاه‌ها تاکنون به سامانه مراجعه نکرده‌اند که متوجه اشکالات شوند.

وی بابیان اینکه شهرداری ثبت‌کننده اطلاعات و مدارک در سامانه است اما برخی دستگاه تائید کننده هستند، گفت: باید وظایف دستگاه‌های خصوصی و دولتی مشخص شود که هر دستگاهی چه وظیفه‌ای در این زمینه دارد.

ابراهیمی در مورد حضور هیئت تجاری حلبچه در همدان نیز با بیان اینکه حلبچه اولین بار به سمت ایران و خوشبختانه به‌سوی همدان آمده است و نسبت به سلیمانیه ارتباط بهتری با ایران دارند، گفت: حلبچه علاقه‌مند فعالیت با مهندسان ایرانی است و باید فرصت ایجاد شده را قدر بدانیم.

کد خبر: ۱۶۰٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha