۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
دامداران در دام دلالان/ گوشت قرمز بازار ندارد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

دامداران در دام دلالان/ گوشت قرمز بازار ندارد

مشهد - همه‌ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان به‌طورمعمول شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ بودیم اما امسال به دلیل شیوع کرونا نه‌تنها افزایشی در این رابطه پدیدار نشد بلکه شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار هستیم.

شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها به‌صورت زنجیره‌ای بر روی بسیاری از مشاغل از تولید تا مصرف تأثیر گذاشته است.

گوشت قرمز که زمستان سال گذشته در خراسان رضوی با رسیدن به قیمت ۱۲۷ هزار تومان به ازای هر کیلو در قامت رکوردشکنی برآمده بود با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و مراکز اقامتی ناگهان رقمی نزولی پیدا کرد و در حال حاضر با کمترین تقاضا در بازار روبروست.

گفتنی است در این میان بسیاری از دامداران و پرورش‌دهندگان دام‌های سبک و هم‌چنین فروشندگان مواد پروتئینی و قصابی‌ها که تنها در ایام نوروز مصرف مواد پروتئینی افزون بر سه میلیون زائر را در این شهر تأمین می‌کردند به دلیل تعطیلی رستوران‌ها متحمل بیشترین ضرر و زیان شدند.

جولان دلالان

صادق سام یکی از پرورش‌دهندگان دام سبک در شهرستان چناران در این رابطه به خبرنگار ما گفت: درحالی‌که در دی‌ماه سال گذشته دام زنده بازار خوبی داشت و تقاضای زیادی به‌ویژه برای تهران و مشهد وجود داشت اما با شیوع بیماری کرونا قیمت دام زنده رو به کاهش گذاشت.

وی بابیان اینکه از زمانی که تقاضا برای خرید دام زنده کم شده اما جولان دلالان در بازار افزایش‌یافته است، بیان کرد: بسیاری از دامداران به دلیل بدهی و اقساط بانکی قادر به نگهداری دام خود نیستند و لذا با توجه به کاهش قیمت اما ناچار به فروش دام حتی به نازل‌ترین قیمت‌ها هستند.

تولیدکنندگان ضرر می‌دهند

حمزه هودانلو یکی دیگر از پرورش‌دهندگان گوسفند نیز در این رابطه به ما گفت: دامداران در حال حاضر در بحث دام زنده و فروش گوشت با مشکل مواجه هستند به‌طوریکه قیمت دام زنده به‌طور چشمگیری کاهش پیداکرده است.

وی بابیان اینکه تا قبل شیوع بیماری کرونا بره زنده را به ازای هر کیلو ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رساندیم، افزود: این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم بره زنده به کمتر از ۳۰هزار تومان رسیده است اما قیمت نگهداری دام و به‌ویژه علوفه هیچ کاهشی نداشته و لذا این موضوع موجب ضرر تولیدکنندگان شده است.

بسیاری از دامداران به دلیل بدهی و اقساط بانکی قادر به نگهداری دام خود نیستند و لذا با توجه به کاهش قیمت اما ناچار به فروش دام حتی به نازل‌ترین قیمت‌ها هستند

این دامدار بابیان اینکه قیمت دام سنگین نیز از کیلویی ۲۸ هزار تومان به ۲۳ هزار تومان رسیده است بیان کرد: اگرچه بسیاری از فروشندگان و مسئولان مدعی هستند که قیمت گوشت در بازار باقیمت کاهشی روبرو بوده است اما مبالغی که گوشت در قصابی‌ها به فروش می‌رسد با این ادعاها مغایرت دارد.

هودانلو ابراز می‌کند: درحالی‌که قیمت دام زنده حداقل کیلویی ۲۰ هزار تومان کاهش داشته است اما هنوز در بسیاری از قصابی‌های بالای شهر مشهد گوشت همان قیمت ۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد!

وی بابیان اینکه قیمت گوشت همیشه تحت تأثیر واسطه افزایش داشته است از مسئولان می‌خواهد تا در این راستا مداخله کرده و دست دلالان را کوتاه کنند.

بر هم خوردن بازار عرضه و تقاضا

در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت دامی مشهد بابیان اینکه تعطیلی رستوران‌ها در مشهد مقدس موجب کاهش تقاضا شده است به خبرنگار بازار گفت: همه‌ساله حجم زیادی از زائران به مشهد مقدس سفر می‌کردند که امسال به دلیل تعطیلی رستوران‌ها و هتل‌ها لذا به‌یک‌باره بازار مصرف گوشت قرمز با کاهش مصرف بی‌سابقه روبرو شد.

تعطیلی اجباری رستوران‌ها و شیوع بیماری کرونا بهانه‌ای برای برگشت چک‌ها شده و بسیاری از واحدهای این صنف را با مشکل جدی روبرو کرده است

مهدی باقری بابیان اینکه متأسفانه تعطیلی رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز گردشگری موجب بر هم خوردن عرضه و تقاضا شد افزود: این موضوع موجب شد تا فروشندگان مواد پروتئینی و فراورده‌های دامی متحمل بیشترین ضرر شوند.

وی بابیان اینکه نه‌تنها فروش فراورده‌های دامی کاهش‌یافته بلکه بسیاری از واحدهای صنفی که قبل از سال نسبت به فروش گوشت به رستوران‌ها اقدام کردند تاکنون موفق به دریافت وجه کالای خود نشدند.

افزایش چک‌های برگشتی

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت دامی مشهد با اشاره به اینکه تعطیلی آشپزخانه‌ها  موجب برگشت خوردن چک‌های بسیاری از صاحبان‌ها آن‌ها شده است، افزود: تعطیلی اجباری رستوران‌ها در طی دو ماه گذشته و شیوع بیماری کرونا حال بهانه‌ای برای برگشت چک‌ها شده لذا این موضوع بسیاری از واحدهای این صنف را با مشکل جدی روبرو کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که در برخی از فروشگاه‌های عرضه گوشت قرمز هم چنان شاهد گرانی هستیم نیز افزود: گوشت در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته با کاهش نسبی روبرو بوده است.

کاهش قیمت گوشت

باقری با اشاره به اینکه قیمت لاشه گوسفند از کیلویی ۹۰ هزار تومان به  ۷۸ هزار تومان کاهش داشته است، افزود: گوشت گوساله تازه نیز از قیمت ۸۷ هزار تومان به قیمت ۷۵ هزار تومان کاهش داست که این قیمت تا ۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلو در نوسان است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر گوشت گوساله برزیلی در واحدهای عرضه به قیمت کیلویی ۴۲ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، ادامه داد: قیمت ران و دست در فروشگاه‌ها  ۱۰۵ هزار تومان است که نسبت به سال گذشته با کاهش محسوس روبرو بوده است.

تأمین کالاهای اساسی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بابیان  اینکه  ۱۵ هزار و ۳۵۴ تن کالای اساسی طرح تنظیم بازار سهمیه ماه مبارک رمضان به این استان اختصاص‌یافته است به خبرنگار بازار گفت: دراین‌ارتباط چهار هزار و ۴۴ تن برنج هندی، دو هزار و ۲۲ تن گوشت مرغ، چهار هزار و ۴۴ تن روغن نباتی، چهار هزار و ۴۴ تن شکر و یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت منجمد به استان اختصاص‌یافته که به نسبت جمعیت در مشهد و  شهرستان‌های استان توزیع می‌شود.

علی رسولیان اظهار کرد: بر اساس بررسی قیمت کالا و خدمات در استان طی یک ماه اخیر شاهد افزایش قیمت در برخی کالاها هستیم که تلاش می‌کنیم با افزایش عرضه و نظارت بیشتر قیمت‌ها را متعادل کنیم.

کد خبر: ۱۶٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha