۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۱
بهبود متغیرهای پولی در ماه‌های اخیر

بهبود متغیرهای پولی در ماه‌های اخیر

یحیی لطفی، کارشناس اقتصادی گفت: در چند ماه اخیر شاهد عملکرد مثبت بانک مرکزی در زمینه کنترل متغیرهای اثرگذار پولی بر تورم بودیم و با ادامه این روند می‌توان تورم را کنترل کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یحیی لطفی‌نیا؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به بهبود متغیرهای پولی در ماه‌های اخیر هم زمان با روی کار آمدن دولت جدید اظهار داشت: باید تلاش شود تا این روند تداوم داشته باشد تا به اهدافی همچون کنترل تورم و ایجاد رشد اقتصادی دست یابیم.

وی افزود: آنچه که لازم است، تداوم این شرایط است. زیرا حدود چهار سال است که شاهد روند صعودی متغیرهای پولی بودیم و در نتیجه باید شاهد تداوم روند رو به بهبود متغیرها باشیم تا بتوانیم امیدوار به برگشت سطح رفاه جامعه به شکل قابل قبولی باشیم.

لطفی‌نیا ادامه داد:‌ اهداف و ماموریت‌های بانک مرکزی متعدد است با این حال کنترل تورم اهمیت زیادی دارد که در چند ماه اخیر شاهد عملکرد مثبت این بانک در زمینه کنترل متغیرهای اثرگذار پولی بر تورم بودیم. ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که صرف توجه به متغیرهای پولی نمی‌تواند ما را به هدف بانک مرکزی مبنی بر کنترل تورم، برساند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: ما اگر به عوامل ایجادکننده تورم در سال‌های اخیر نگاه کنیم، مشخص می‌شود که خالص بدهی دولت به بانک مرکزی، خالص بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و همچنین خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی مطرح است. در واقع هر کدام از این متغیرها نیز، یک علتی دارند.

لطفی‌نیا افزود: در گذشته کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی تامین شده بود و یا زمانی که دسترسی به منابع ارزی حاصل از فروش نفت و یا سایر درآمدهای ارزی وجود نداشت، تحت عنوان خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به پایه پولی اضافه کردند و از آن طریق تامین مالی برای دولت انجام شده بود. در کنار این‌ها، در دولت‌های قبل، هر جایی که درآمدهای مالیاتی در سطح اهداف مورد نظر، محقق نشده بود، ساده‌ترین و سریع‌ترین راهکار یعنی فشار بر پایه پولی اتخاذ شده بود که نتایج منفی بر اقتصاد داشت.

وی تاکید کرد: تورم ما چند بعدی است؛ بخشی به خاطر ناترازی ارزی در گذشته اتفاق افتاده و بخشی نیز به خاطر ناترازی سیستم بانکی و بخشی هم به دلیل عملکرد ضعیف دولت گذشته در چارچوب بودجه بوده است. بنابراین برنامه پیشنهادی برای کنترل تورم بایستی یک بسته چند بعدی باشد. از یک طرف مدیریت و ایجاد ثبات در بازار ارز و از طرف دیگر مدیریت کسری بودجه و بهبود عملکرد سیستم بانکی و ضرورت نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها باشد.

کد خبر: ۱۶۰٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جواد IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      جالبه هرکس از راه میرسه کارشناس مسائل اقتصادی ولی ۴۳ سال کشور در بحران اقتصادی