۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
زمین‌گیری ناوگان هوایی و مشکلات مسافران در گلستان| «کاهش پروازها» چاره اندیشی می‌خواهد
بازار گزارش می دهد؛

زمین‌گیری ناوگان هوایی و مشکلات مسافران در گلستان| «کاهش پروازها» چاره اندیشی می‌خواهد

گرگان- زمین‌گیر شدن ناوگان هواپیمایی ناشی از ناتوانی در تامین قطعات و فرسودگی لجستیکی این صنعت، سبب لغو و تأخیر بسیاری از پروازها در گلستان شده و گلایه مسافران را در پی داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استفاده از ناوگان هوایی به عنوان یکی از مسیرهای جابجایی کالا و مسافر طی سالیان اخیر در کشور روند قابل قبولی داشت و توسعه مراکز فرودگاهی، افزایش ایرلاین‌ها و از همه مهم تر پیش بینی برخی یارانه ها، سبب شده بود تا میانگین استفاده از هواپیما به میزان متعارفی در کشور برسد اما طی ماه و هفته های اخیر، به سبب برخی دغدغه ها و چالش های به وجود آمده در بخش لجستیکی، ارائه خدمات هوایی به مسافران کاهش یافته است.

کاهش و حذف برخی خطوط پروازی، تأخیر و لغو در سفرهای داخلی و حتی خارجی، افزایش بروز حوادث در خطوط هوایی و برخی مشکلات فنی در پرواز از جمله نشانه ‌های روزگار ناخوش «صنعت هواپیمای کشور» است هرچند طی سالیان اخیر با همت جوانان و محققان داخلی بخشی از نیازهای سخت افزاری صنعت هواپیما و قطعات وابسته برطرف و به خودکفایی رسیده‌ایم اما باید بپذیریم تا استقلال کامل در این صنعت و بی نیازی به محصولات خارجی، فاصله زیادی است.

تحریم ها مانع از توسعه تجهیزات فرودگاهی
اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی کشورهای پیشرو و تامین کننده قطعات در این صنعت، تامین و سفارش ملزومات صنعت هواپیما و قطعات یدکی را با چالش بزرگی مواجه کرد است اگر چه مسئولان در سال های اخیر تلاش کردند با دورزدن تحریم ها و رایزنی ها، بخشی از این اقلام را تامین و اجازه ایجاد خلل پروازها و یا زمین گیر شدن هواپیماها را ندهند اما شرایط فعلی بیانگر آن است که با اتمام کارکرد مفید برخی قطعات هواپیما، امکان تامین بسیاری از آن ها میسر نیست و تعدادی از پروازها به دلیل نقص فنی لغو و تعداد ناوگان هوایی فعال هم کاهش محسوس یافته است.

کاهش و حذف برخی خطوط پروازی، تأخیر و لغو در سفرهای داخلی و حتی خارجی، افزایش بروز حوادث در خطوط هوایی و برخی مشکلات فنی در پرواز از جمله نشانه ‌های روزگار ناخوش «صنعت هواپیمای کشور» است

این وقایع سبب شده تا برخی از اقشار جامعه که بنا به ضروریات شغلی و اجتماعی مجبور به استفاده از این ناوگان هستند با مشکلات زیادی روبرو شوند لذا انتظار است تا مسئولان مربوطه با بازنگری در برنامه های پروازی و یا اعمال مدل های مدیریتی این چالش ها را تدبیر کنند در گلستان هم تعداد و مقاصد پروازی از فرودگاه بین المللی شهدای گرگان کاهش چشمگیری یافته و این امر مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

زمین‌گیری ناوگان هوایی و مشکلات مسافران در گلستان| «کاهش پروازها» چاره اندیشی می‌خواهد

تأثیر کاهش پروازهای بر مسائل شغلی
یک مدیر شرکت صادراتی که در تهران مستقر است و فعالیت وی تحت تأثیر کاهش پروازها قرار گرفته به خبرنگار بازار گفت: به دلیل فوت یکی از اقوام و حضور در مراسم تشییع باید در گرگان حاضر می شدم که متاسفانه به دلیل نبود پرواز، نتوانستم در روز مقرر در مراسم حضور یابم و مجبور شدم با خودروی سواری خود را به گرگان برسانم طی این مسیر با خودروی شخصی برای بنده که مشغله فراوانی دارم، بسیار سخت است؛ البته این مشکل در سابق وجود نداشت و در ماه های اخیر رفت و آمد به دلیل نبود بلیط دشوار شده است.

عباس ساوری با بیان این که باید از هفته ها قبل بلیط رزو شود، اضافه کرد: این روند و کاهش تعداد پروازها، سفرهای اضطراری و ناگهانی را با چالش روبرو می کند زیرا شرکت در سمینارها و جلسات فوری سخت شده و ممکن است نتوانیم خود را به موقع با این برنامه ها هماهنگ کنیم البته خستگی مسیر با خودروی شخصی یا ناوگان جاده ای سبب می شود میل به استفاده از هواپیما برای برخی از افراد بالا باشد و در شرایطی که دقایق و زمان بسیار حائز اهمیت است امیدوارم که پروازها به روال قبل برگردد.

پیگیر افزایش تعداد پروازهای فرودگاه گرگان هستیم
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: به اتفاق جمعی از نمایندگان استان، استاندار، مدیرکل فرودگاه های گلستان، خدمت معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشور رسیدیم و آن ها وعده دادند که تعداد پروازها از فرودگاه گرگان افزایش خواهد یافت.

کاهش تعداد پروازها، سفرهای اضطراری و ناگهانی را با چالش روبرو می کند

رمضانعلی سنگدوینی افزود: همچنین با وزیر نفت و مدیرعامل شرکت نفت ایران مکاتبه ای داشته تا فعالیت شرکت هواپیمایی قشم ایر در استان پررنگ تر شود گلستان از نظر ظرفیت فرودگاهی و مسافری خوب بوده و استقبال خوبی از آن می شود و امیدواریم بتوانیم به تعداد پروازها اضافه کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند و نیاز آن ها در خود استان برطرف شود همچنین با یکی از شرکت های هواپیمایی دیگر هم مذاکراتی انجام شده تا دفتر خود را در گرگان تأسیس کنند و در این راستا جلسه ای با حضور استاندار هم برگزار خواهد شد تا بتوانیم نیازهای این شرکت را پاسخ دهیم.

زمین‌گیری ناوگان هوایی و مشکلات مسافران در گلستان| «کاهش پروازها» چاره اندیشی می‌خواهد

مذاکره با شرکت های هواپیمایی برای توسعه پروازها
معاون عملیات هوانوردی فرودگاه های گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تعداد سورتی پروازی در گلستان نسبت به قبل از کرونا و حتی سال گذشته کاهش یافته و این روند در کل کشور اتفاق افتاده است، گفت: در تلاش هستیم که تعداد و مسیرهای پرواز را به روال قبل برگردانیم که به عنوان مثال در حال حاضر از پروازهای فوق العاده برای رفع این خلل استفاده می کنیم.

عبدالخلیل صادقی با بیان اینکه پر مسافرترین مقصد فرودگاه گرگان، مسیر تهران است که با شرکت چابهار جلساتی را برگزار کرده تا در صورت ممکن این شرکت با ما همکاری کند و به صورت شب خواب در گلستان حضور یابد، ابراز کرد: مذاکره با این شرکت در حال انجام است و امیدواریم که به توافق برسیم و تعداد پروازهای مسیر تهران افزایش یابد.

امیدواریم بتوانیم به تعداد پروازها اضافه کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند

وی با اشاره به وجود حداقل دو سورتی پرواز به مقصد تهران از طریق فرودگاه بین المللی گرگان، گفت: از نظر تعداد سورتی پرواز با چند ماه پیش فاصله چشمگیری داریم ولی امیدواریم تا دو هفته آینده با رایزنی های انجام شده تعداد پروازها به روال قبل برگردد.

قیمت ها بالا نرفته است
معاون عملیات هوانوردی فرودگاه های گلستان با بیان این که پرواز به چابهار و کیش هم فعلاً انجام نمی شود، گفت: مسیری های پروازی فعلی مشهد، زاهدان و تهران بوده و برای فعال کردن سایر خطوط هم در حال رایزنی هستیم و دلیل این اتفاقات، کاهش تعداد ناوگان، نبود قطعات و تجهیزات و مسائلی از این دست است.

صادقی با بیان این که قیمت بلیط تغییری نکرده است، افزود: همه مسئولان استان پیگیر بهبود و توسعه خطوط پروازهای با امکانات کامل هستند و در حال حاضر هم شرکت های هواپیمایی آسمان، ایران ایر، پویا، قشم ایر، چابهار با ما همکاری می کنند.

بالابودن سن ناوگان، کاهش تعداد هواپیماهای فعال و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران از جمله دلایل کاهش و تأخیرهای طولانی در پروازهای کشور بوده که لازم است برای حفظ این صنعت و افزایش ایمنی اقدامات لازم انجام شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha