۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
رشد بهای مسکن چه ارتباطی به ما دارد| از کاهش قیمت استقبال می کنیم| جهانگیری نرخ کمیسیون را کاهش داد
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با «بازار»:

رشد بهای مسکن چه ارتباطی به ما دارد| از کاهش قیمت استقبال می کنیم| جهانگیری نرخ کمیسیون را کاهش داد

قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه املاکی ها پاین آورنده قیمت مسکن هستند و از آن استقبال می کنند گفت: قیمت مسکن افزایش می یابد چه ارتباطی به ما دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مرکز آمار ایران اعلام کرد که در خرداد امسال متوسط قیمت به ۴۱.۴ میلیون تومان رسیده و عدد شاخص قیمت آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به عدد ۱۴۰.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل (۱۳۱)، ۷.۱ درصد افزایش داشته است. البته در آخرین ماه بهار تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۳۵.۵درصد رسیده بود. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۲۹.۶ درصد) ۵.۹ واحد درصد افزایش داشته است.

در ماه گذشته تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۷.۱ درصد بوده است. تورم ماهانه خرداد ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۶درصد) بالغ بر ۱.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

چند روز قبل از اینکه مرکز آمار گزارش قیمت مسکن و میزان معاملات خرداد ماه را اعلام کند بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در خرداد را ۳۹.۴ میلیون تومان اعلام کرده بود. حال سوال این است چه اتفاقی در چند روز رخ داده است که قیمت ها دستخوش تغییر شده است.

حال سوال این است که دلایل رشد قیمت مسکن در حالیکه هر روز نسبت به روز قبل قدرت خرید مسکن کاهش می یابد چیست؟ هر چند این روزها نهاده های تولید مسکن روند صعودی به خود گرفته اند و به نظر می رسد قصد عقب نشینی از قیمت های خود ندارند اما همانطور که مرکز آمار ایران گزارش وضعیت پروانه‌های ساختمانی کشور را در پاییز ۱۴۰۰ منتشر کرد نشان داد که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده چه در سطح کشور و چه تهران کاهش داشته است و این دلیل می تواند عدم تعادل میان عرضه و تقاضا را نشان دهد و همین یک دلیل می تواند دلیل محکمی برای رشد قیمت ها در آینده باشد.

اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت مسکن در خرداد ماه طبق گزارش هایی که مرکز آمار و بانک مرکزی داده است افزایش دارد می گوید: رشد قیمت مسکن چه ارتباطی به ما و املاکی ها دارد؟ بانک مرکزی یک گزارش و مرکز آمار یک گزارش می دهد. و همین موضوع وضعیت را بد و بدتر می کند.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «مصطفی قلی خسروی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک را با هم می خوانیم:

* چند روز پیش و بعد از گزارش بانک مرکزی، مرکز آمار اعلام کرد که متوسط قیمت مسکن در تهران به ۴۱.۴ میلیون تومان رسیده است؟ آیا این گزارش واقعیت دارد و قیمت ها افزایش داشته اند؟
ابتدا برای پاسخ به این سئوال باید عرض کنم که اگر قیمت مسکن افزایش می یابد چه ارتباطی به ما و املاکی ها دارد؟ بانک مرکزی یک گزارش می دهد و چند روز بعد مرکز آمار یک گزارش دیگر منتشر می کند که قیمت ها را بالاتر از گزارش بانک مرکزی نشان می دهد. این گزارش ها جز تنش و بدتر کردن وضعیت بازار مسکن هیچ کمکی به بازار مسکن نمی کند.

ما املاکی ها و بنده به عنوان رئیس اتحادیه هر زمان که قیمتی را اعلام کردیم به ما حمله شده است که وقتی قیمتی را تایید می کنید افزایش ها بیشتر از قبل شده است. حالا اگر بنده به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کنم که متوسط قیمت مسکن از ۴۰ میلیون تومان عبور کرده است ببینید چه اتفاق ناگواری رخ می دهد

* به هر حال به عنوان رئیس اتحادیه املاک می توانید این گزارش و این افزایش قیمت را تایید کنید؟
ما نمی توانیم چنین گزارشی را تایید و یا رد کنیم. ما املاکی ها و بنده به عنوان رئیس اتحادیه هر زمان که قیمتی را اعلام کردیم به ما حمله شده است که وقتی قیمتی را تایید می کنید افزایش ها بیشتر از قبل شده است. حالا اگر بنده به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کنم که متوسط قیمت مسکن از ۴۰ میلیون تومان عبور کرده است ببینید چه اتفاق ناگواری رخ می دهد و قیمت ها چه وضعی خواهد داشت. پس بهتر است سکوت کنیم و بگذاریم بازار مسکن روند عادی خود را طی کند.

* چه بخواهیم چه نخواهیم مرکز آمار گزارشی از قیمت مسکن ارائه کرده است که نشان می دهد متوسط قیمت مسکن در تهران ۴۱.۴ میلیون تومان بوده و رشد داشته است؟
به هر حال همین گزارش ها هستند که وضع را بد و بدتر و تنش را وارد بازار مسکن می کند. ما اگر بخواهیم گزارشی از قیمت بدهیم که حالا وظیفه ما هست یا نیست مردم به ما ناسزا می گویند که گزارش های شما قیمت مسکن را بالا برد و چرا قیمت مسکن گران شده است.

* می دانید چرا این تصور وجود دارد؟ برای این است که همواره گفته می شود املاکی ها منشاء رشد قیمت بوده اند؟
سوال من این است که قیمت مسکن افزایش یابد و معامله مسکن صورت نگیرد املاکی ها به حق کمیسیون خود دست پیدا می کنند؟ ما املاکی ها باز هم تاکید می کنم که پایین آورنده قیمت مسکن هستیم. متاسفانه برخی از افراد که روزی سمتی داشتند نیز در مورد مسکن می آیند و اظهارنظر می کنند. همین کارشناسان نامربوط هستند که بازار مسکن و قیمت مسکن را دچار تلاطم می کنند.

* منظورتان از این افراد که می فرمایید روزی سمتی داشتند دولتی ها هستند؟
به هر حال افرادی هستند که الان سمتی ندارند و می آیند و می گویند که ۸ سال آجر روی آجر گذاشته نشده است. همین اظهارنظرها تلاطم در بازار مسکن را بالا می برد.

چرا باید بانک مرکزی هر چند روز یک بار گزارشی از روند صعودی قیمت مسکن منتشر کند؟ همین گزارش های بانک مرکزی بر روی قیمت مسکن اثر می گذارد. سوال این است که متولی مسکن کیست؟ چرا باید نهادهای سیاسی اعلام کنند که تورم مسکن ۸ درصد بوده است

* سوال مشخص من این است که اگر قیمت مسکن افزایش یافته است پس باید معاملات مسکن نیز کاهشی باشد؟
به هر حال اگر بگذارند و تنش ایجاد نکنند بازار مسکن آرام آرام جای خود را پیدا می کند. چرا باید بانک مرکزی هر چند روز یک بار گزارشی از روند صعودی قیمت مسکن منتشر کند؟ همین گزارش های بانک مرکزی بر روی قیمت مسکن اثر می گذارد. سوال این است که متولی مسکن کیست؟ چرا باید نهادهای سیاسی اعلام کنند که تورم مسکن ۸ درصد بوده است. مگر بخش مسکن متولی ندارد؟

* می دانید چرا مدام املاکی ها را متهم به مقصر بودن افزایش قیمت مسکن می دانند؟ برای اینکه معمولا خریداران و فروشندگان اعلام می کنند که املاکی ها حق کمیسیون خوبی در قبال انجام معامله کسب می کنند و در حالیکه وقتی خریدار و فروشنده به مشکل برمی خورند چندان حمایتی از سوی املاکی ها صورت نمی گیرد؟
در جلسه اخیری که با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی داشتیم در جمعی فردی حضور داشت که می گفت دریافت حق کمیسیون از سوی املاکی ها باعث گرانی مسکن می شود. ما اصلا متوجه این اظهارات نمی شویم. خواهش ما این است که همین افراد بروند و از کشورهای اطراف و املاکی های آنها تحقیق و گزارشی تهیه کنند. بروند از ترکیه، پاکستان، افغانستان، امارات و عراق تحقیق کنند و ببینند که نرخ کمیسیون در این کشورها چقدر است؟

فرض کنیم که آن واحد مسکونی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش برسد حق کمیسیون آن مشاور املاک برای این ۱۰۰ میلیون تومان تومان چقدر می تواند افزایش یابد؟ وقتی نرخ کمیسیون برای هر طرف ۲۵ صدم درصد است این ۱۰۰ میلیون تومان چقدر می تواند به این حق کمیسیون اضافه کند؟

* در حال حاضر نرخ کمیسیون املاکی ها چقدر است؟ شاید این احتمال داده می شود که اگر قیمت ها بالا می رود املاکی ها حق کمیسیون بالاتری می گیرند؟
بگذارید مثالی بزنم. اگر یک واحد مسکونی یک میلیارد تومان باشد و حالا فرض کنیم که آن واحد مسکونی را یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش برسد حق کمیسیون آن مشاور املاک برای این ۱۰۰ میلیون تومان تومان چقدر می تواند افزایش یابد؟ وقتی نرخ کمیسیون برای هر طرف ۲۵ صدم درصد است این ۱۰۰ میلیون تومان چقدر می تواند به این حق کمیسیون اضافه کند؟ این موارد مطرح شده برای فریب مردم بوده است. این مطالب عنوان می شود تا پشت کم کاری های خود برای بخش مسکن پنهان شوند.

معاون اول رئیس جمهور دولت دوازدهم به صورت دستوری نرخ کمیسیون املاکی ها را به ۲۵ صدم درصد کاهش داد و کسی هم به آن اعتراضی نکرد. در حالیکه باید حق کمیسیون املاکی ها به یک درصد افزایش یابد

* پس معتقد هستید که نرخ کمیسیون املاکی ها پایین است؟
بله حق کمیسیون املاکی ها پایین است و درخواست ما از دولت یازدهم و دوازدهم و الان هم از دولت سیزدهم این است که نرخ کمیسیون املاکی ها را بررسی کنند. متاسفانه معاون اول رئیس جمهور دولت دوازدهم به صورت دستوری نرخ کمیسیون املاکی ها را به ۲۵ صدم درصد کاهش داد و کسی هم به آن اعتراضی نکرد. در حالیکه باید حق کمیسیون املاکی ها به یک درصد افزایش یابد. ما معتقد هستیم که باید به املاکی ها شخصیت داد.

* در خبرها آمده بود که سامانه املاک از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده است؟
دعوای وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی باعث شد تا سامانه املاک به وزارت راه و شهرسازی برود و اتحادیه املاک دیگر به آمار معاملات مسکن دسترسی نداشته باشد. ما معتقد هستیم این اقدام و رفتن سامانه املاک زمانی باید به طور تمام و کمال در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گرفت که وزارت راه و شهرسازی نیز تمام اختیارات را داشته باشد. به هر حال فعلا که این سامانه دچار چالش هایی شده است.

کد خبر: ۱۶۰٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 2
      همش دروغ مشاور املاکی ها به خاطر اینکه کمیسیون بیشتری بگیرن قیمت ها رو بالا بردن من خودم مستاجر هستم ماهیانه ۲۷۰۰ کرایه میدم بنگاه به من گفته ماهی ۵ تومان مشتری دارم برا خونه این یعنی چی مگه کرایه خونه میره توی جیب بنگاه اینا فقط به خاطر کمیسیون حاظرن خون بچه های مردم رو بدن به زن و بچه هاشون
    • ناشناس IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      یکی از علل افزایش قیمت مسکن همین مشاورین املاک هستن که بخاطر گرفتم کمیسون بیشتر قیمت‌ها را بالا بردن یا بخاطر لاوی نمودن با فروشنده قیتهارو بالا بردن یکی دیگه افزایش مصالح ساختمانی بود علتش را بخاطر تحریم بهونه کردن یکی دیگه وام‌های بود که بانک‌ها به خلق الله پیشنهاد دادن