۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸
افت قیمت جهانی گندم؛ بهبود آب و هوا و کاهش تقاضا | کاهش نگرانی هزینه های جهانی غذا
بازار گزارش داد؛

افت قیمت جهانی گندم؛ بهبود آب و هوا و کاهش تقاضا | کاهش نگرانی هزینه های جهانی غذا

آب و هوای خوب مزرعه و هجوم کشتیهای غلات روسی از طریق دریای سیاه، قیمتهای جهانی گندم را از بین برده که نشانه خوش‌آمدگویی برای کشورهای آسیب‌پذیر است که با افزایش هزینه‌های غذایی دست و پنجه نرم می کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: پس از ماه‌ هایی که قیمت گندم به بالاترین حد خود در یک دهه پس از حمله روسیه به اوکراین رسید، غلات اخیراً شاهد کاهش شدید قیمت‌ در معاملات آتی بوده‌اند. بر اساس گزارشهای منتشر شده، قیمت آتی گندم آمریکا به پایین‌ترین حد خود از فوریه رسیده است.

بر اساس تحلیل اقتصاددانان کشاورزی، چندین عامل برای این کاهش عنوان شده است. آب و هوای بهتر و کاهش مختصر تقاضا اخیراً به رساندن قیمت‌های آتی غلات به پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته کمک کرده است. برای مثال، آب و هوا در نیمکره شمالی یکی از این فاکتورها بوده است. پس از اینکه شرایط گرم و خشک مانع از کاشت گندم بهاره در آمریکای شمالی شد و شرایط پیشرفت در مزارع در اتحادیه اروپا را تهدید کرد، اکنون شرایط آب و هوایی در این نیمکره مساعدتر و عادی شده و چشم انداز تولید بهبود یافته است. عامل تاثیرگذار دیگر فشار قیمت فصلی طبیعی ناشی از برداشت گندم زمستانه در نیمکره شمالی است که در حال انجام است. بر همین اساس، استرالیا که یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم است، انتظار می‌رود که محصول پرفروشی تولید کند.

بهتر شدن شرایط آب و هوایی در ایالات متحده، اروپا و استرالیا این امید را ایجاد کرده که برداشت های پایان تابستان فراوان باشد

واقعیت این است که ترکیب مناسب خورشید و باران در ایالات متحده، اروپا و استرالیا این امید را ایجاد کرده که برداشت های پایان تابستان فراوان باشد. بر همین اساس، این موضوع باید به تعادل مقادیر قابل توجهی از گندم اوکراینی که به دلیل جنگ و محاصره دریایی روسیه در کشور رها شده است، کمک کند.

در همین حال، روسیه که انتظار می‌رود محصول گندم بی‌ سابقه‌ای تولید کند، توانسته از این موقعیت استفاده کند و صادرات غلات خود را حتی با وجود عقب‌نشینی بانک‌ها و بیمه‌گران غربی که تمایلی به معامله با کالاهای روسیه ندارند، در جریان نگه دارد. حتی زمانی که روسیه بنادر اوکراین را مسدود کرد و زمین‌ های کشاورزی را تصرف کرده بود، فعالیت کشتی‌هایی که شلوغ‌ ترین پایانه‌ های غلات دریای سیاه روسیه را ترک می کردند، وقفه پیدا نکرد.

البته این مسئله در حالی مطرح است که تقاضا نیز ضربه خورده است. حدود ۲۰ درصد گندم تولید شده در سراسر جهان در یک سال عادی تغذیه حیوانات بوده است. با این حال، قیمت گسترده گندم در مقابل ذرت، تغذیه گندم را در سطح جهان به حداقل رسانده و تقاضا را کاهش داده است.

قیمت معیار گندم بیش از یک چهارم نسبت به اوج خود پس از تهاجم کاهش یافته و این کالا با قیمتی حدود ۹ دلار در هر بوشل معامله شده است. با اینکه این میزان هنوز بالاتر از قبل از جنگ و پیش از شروع به افزایش قیمت گندم در طول همه گیری است، اما این رکود بارقه‌ای از امید را به وجود می‌آورد که قیمت مواد اصلی نان و ماکارونی در اوایل امسال به بالاترین حد خود بازنگردد.

تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره، انتظارات سرمایه گذاران از تورم را کاهش داده و باعث خروج پول از کالاها شده است. در اواسط ماه آوریل، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری دارای موقعیت‌های طولانی در کالاهای کشاورزی به میزان بیش از ۵۵ میلیارد دلار بودند. این موقعیت طولانی ۲۰ میلیارد دلار کاهش یافته و اکنون، نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار است. این انحلال به خودی خود روند کاهش را تسریع کرده است.

در جبهه تقاضا، بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیز با کسری گندم مواجه هستند در حالی که آنها تمایل دارند که به صورت انبوه خرید کنند و تنها مقدار محدودی برای خرید وجود دارد

اما آیا انتظار می رود این روند به ویژه با افزایش نگرانی از رکود ادامه یابد؟ به گفته برخی از اقتصاددانان ارشد ا کشاورزی با اشاره به سیگنالهای تقاضا، پاسخ خیر است چرا که با وجود کاهش اخیر، آنها عقیده دارند که احتمالاً پایین تر حد قابل مشاهده است. برای مثال، مصر یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم به دنبال تقویت منابعی است که تحت فشار تهاجم اوکراین قرار گرفته و به کشورهایی از جمله تایوان، الجزایر، اردن، پاکستان و بنگلادش ملحق می شود و چندین بازار صادراتی در حال واکنش هستند.

کمبود جهانی گندم احتمالا تا دو فصل زراعی دیگر ادامه خواهد داشت

در همین حال، کمبود جهانی گندم احتمالا تا دو فصل زراعی دیگر ادامه خواهد داشت. با وجود احساسات نزولی فعلی سفته بازان، دلایل زیادی وجود دارد که انتظار داشته باشیم قیمت گندم در بلندمدت در مواجهه با تقاضای رو به رشد افزایش یابد. به احتمال زیاد محصول گندم زمستانه اوکراین در سال جاری بسیار کمتر خواهد بود و در نتیجه عرضه جهانی کاهش خواهد یافت. در جبهه تقاضا، بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیز با کسری گندم مواجه هستند در حالی که آنها تمایل دارند به صورت انبوه خرید کنند و تنها مقدار محدودی برای خرید وجود دارد.

در بررسی عوامل موثر در تعیین جهت قیمت گندم برای باقی مانده سال، حرکت غلات از روسیه و اوکراین یکی از این عوامل است. ثانیاً، پیشرفت محصول در ایالات متحده و نحوه تغییر سطح زیر کشت بین محصولات مختلف یکی دیگر از فاکتورها در نظر گرفته می شود. بر اساس گزارش اواخر ماه گذشته، وضعیت گندم بهاره امسال بهتر از همان نقطه در سال ۲۰۲۱ بود، در حالی که گندم زمستانه در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

عامل سوم یعنی فاکتور آب و هوا و تغییرات اقلیمی به ویژه در شکل دادن به چشم انداز محصولاتی مانند گندم، ذرت و سویا در سال جاری تأثیرگذار بوده است. پدیده آب و هوایی لانینا که می‌تواند شرایط سختی ایجاد کند، احتمالاً بر عملکرد محصولات زراعی فشار می‌آورد. اما بر خلاف تصور مردم، محصول گندم آرژانتین تحت تاثیر کمتری قرار گرفته و مطلوب است.

بر اساس گزارش ماه ژوئن سال جاری در خصوص پیشرفت محصول وزارت کشاورزی آمریکا، سطح زیر کشت گندم و سویا تنها یک درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته، در حالی که سطح زیر کشت ذرت به میزان چهار درصد کاهش یافته است. طبق این گزارش، سطح زیر کشت گندم از زمان شروع ثبت در سال ۱۹۱۹، پنجمین سطح زیر کشت گندم برای کل گندم است در حالی که توافق تجاری بر این بود که سطح زیر کشت گندم به دلیل شرایط آب و هوایی چالش برانگیز، کاهش خواهد یافت.

در نهایت، محیط اقتصاد کلان جهانی چگونه است؟ آیا چین که نسبت به پیشرفت‌های روسیه حسی جسورانه پیدا کرده، می‌تواند برای اعمال کنترل بر تایوان اقداماتی انجام دهد؟ اقتصاد ایالات متحده در مقایسه با سایر کشورها از نظر شرایط یا سقوط در رکود چگونه خواهد بود؟ بخش دیگر این است که این انتظار وجود دارد که دیگر بهار عربی رخ ندهد، اما تابستان فصلی گرم است که بر مردم فشارهایی وارد می شود. از طرفی، برخی از مردم احساس می‌کنند که مواد غذاییشان تمام شده است. بنابراین در رابطه با اینکه آیا ممکن است درگیری‌ها در آن بخش از جهان افزایش یابد یا خیر، نگرانی هایی وجود دارد، در حالی که نیروی اصلاحی برای قیمت‌ ها در این بازی وجود دارد و آن چیزی جز مصرف‌کننده نیست.

با توجه به آمار اداره کار مبنی بر افزایش قیمت مواد غذایی در سال جاری نسبت به سال قبل نزدیک به ۱۲ درصد، خریداران چگونه به فیش های مواد غذایی بالاتر خود واکنش نشان خواهند داد؟ تجزیه و تحلیل اخیر داده های تراکنش توسط Symphony RetailAI نشان داده که حساس ترین مصرف کنندگان به قیمت؛ تقریباً یک سوم خریداران، به محصولاتی که به آنها وفادار بوده اند و به طور سنتی خریداری کرده اند پشت می کنند و به جایگزین های مقرون به صرفه تر روی خواهند آورد و ممکن است انواع غذاهایی که می خرند را تغییر دهند.

کد خبر: ۱۶۰٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha