۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
درآمد کشاورزان از فروش کلزا ۱۶۰۰میلیارد تومان افزایش یافت
رییس اتاق بازرگانی گرگان:

درآمد کشاورزان از فروش کلزا ۱۶۰۰میلیارد تومان افزایش یافت

گرگان-رییس اتاق بازرگانی گرگان گفت: با اعلام قیمت جدید کارخانجات و اتاق بازرگانی، خرید کلزا کیلویی ۲۳ هزار تومان اعلام شد که نسبت به سال گذشته درآمد کشاورزان ۱۶۰۰میلیارد تومان افزایش یافت.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مبلغ پیشنهادی خرید تضمینی کلزا از سوی دولت ۱۵ هزار تومان بود، اظهار کرد: در جنوب ایران نزدیک به ۱۲۰ هزار تُن از کشاورزان براساس همین قیمت، کلزا خریداری شد.

رییس اتاق بازرگانی گرگان افرود: زمانی که برداشت کلزای گلستان در پنجم اردیبهشت ماه شروع شد، چهل مرکز خرید تعاونی روستایی در گلستان تشکیل شد و سامانه خرید کلزا توسط سازمان بازرگانی دولتی در این مراکز خرید مستقر شد تا کلزا را کیلویی ۱۵ هزار تومان از کشاورز بخرند.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی گرگان با انجام محاسباتی متوجه خسارت کشاورز با این قیمت خرید شد، تصریح کرد: بخش خصوصی می توانست براساس منافع شخصی رقمی حدود 16 هزار تومان از کشاورز خرید کند، اما باارسال نامه ای به رییس جهاد کشاورزی توضیح دادیم که این رقم خرید منجر خسارت کشاورز می شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: پاسخی دریافت نکردیم برای همین بیانیه ای دادیم در کل کشور که کلزا را کیلوی ۲۳ هزار تومان خریداری می کنیم.

چوپانی گفت: این مسئله مورد باور دولت نبود ولی زمانی که دیدند بخش خصوصی این کار را انجام داد در سراسر ایران کلزا به سمت گلستان روانه شد و این قیمت مورد پذیرش قرار گرفت.

وی افزود: به طوری که دولت مجبور شد مابه التفاوت کلزایی که در جنوب با کیلویی ۱۵ تومان خریداری کرد را به مردم بدهد اما مشروط به اینکه باقی مانده مطالبات را در یک دوره پنج الی شش ماهه از محل فروش روغن دانه کلزا پرداخت شود.

رییس اتاق بازرگانی گرگان در خصوص پرداخت مطالبات کلزاکاران گفت: بدیهی است زمانی که کلزا در کمتر از ۲۰ روز خریداری می شود تسویه حساب این حجم از نقدینگی ساز وکار خودش را دارد، کارخانجات کیلویی ۱۵ هزار تومان را پرداخت کردند اما ما به التفاوت آن را از طریق تسهیلات بانکی باید تامین کنند.

وی ادامه داد: در دیداری هایی که با نمایندگان مجلس و وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، ایشان نامه ای نوشت به بانک کشاورزی برای حفظ اعتماد کشاورزان به این کارخانجات تسهیلات دهید تا با کشاورزان تسویه حساب کنند. اما متاسفانه تاکنون بانک کشاورزی و هیات مدیره آن تاکنون این مسئله را عملی نکرده و بخش خصوصی نتوانسته این تسهیلات را دریافت کند.

کد خبر: ۱۶۰٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تنها IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      0 0
      خدا ازتون نابودتون کنه دیرکرد یک روز وام بانکی را دوبرابر با مالیاتش میگیرید اما پول کلزا ما ماها نمیدهید عین خیالتون نيست وبهم پاس میدید برید با دلار ذرت کلزا و گندم بخرید هرچند آنجا هم سود ميره توجیب خودتون هیچ اعتباري ندارید پیش ملت