۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
تحولی عظیم در صنعت ساختمان با تولید تیرآهن هاش!

تحولی عظیم در صنعت ساختمان با تولید تیرآهن هاش!

تیرآهن هاش، توانست تحول عظیمی در صنعت ساختمان سازی ایجاد کند که امروزه به محبوبیت عظیمی دست یافته که شاید برایتان جالب باشد در رابطه با این محصول فولادی بیشتر بدانید!

هاش از محصولات فولادی مورد استفاده در سازه‌ها به شمار می‌آید.

بازار; گروه صنعت: به جرئت می‌توان گفت یکی از نقاط عطف در صنعت ساختمان‌سازی، با تولید تیرآهن هاش رقم خورده است؛ این محصول به‌دلیل شکل ظاهری آن ‌که شبیه حرف H است، نام‌گذاری شده است. هاش، برای اولین بار در قرن نوزدهم میلادی توسط شرکت بثلهم (Bethlehem) تولید شد؛ هدف از تولید این مقطع، افزایش استحکام اسکلت ساختمان، ستون‌ها و خرپا بود.

این مقاطع به‌قدری محبوب شدند که حتی ردپای این محصول، بعدها در لوگوی این شرکت نیز دیده شد. در این مطلب قصد داریم تیرآهن هاش را در مقایسه با تیرآهن‌های معمولی، زیر ذره‌بین ببریم؛ توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تیرآهن معمولی یا تیرآهن هاش؟

زمانی‌که صحبت از هاش به میان می‌آید، ممکن است بپرسید که چه تفاوتی با تیرآهن‌های معمولی دارد؟ پاسخ این است که هاش، بال‌های پهن‌تری دارد که باعث می‌شود سطح مقطع آن به‌شکل مربع در بیاید. به زبان ساده‌تر، زمانی‌که به سطح مقطع این محصول نگاه می‌کنیم، دقیقاً حرف H انگلیسی را می‌بینیم؛ این درحالی‌است که تیرآهن‌ معمولی، بال کوتاه‌تری دارد و سطح مقطع آن‌ به‌جای مربع، مستطیل است. به‌عبارت‌دیگر، با نگاه به سطح مقطع آن، حرف I انگلیسی را می‌بینیم. در تصویر زیر تفاوت بین این دو کاملاً مشهود است:

تحولی عظیم در صنعت ساختمان با تولید تیرآهن هاش!

تیرآهن هاش در انواع مختلفی از جمله: H-beam و I-beam تولید می‌شود.

"هاش، جزء جدا نشدنی یک ساختمان محسوب می‌شود و در واقع می‌توان گفت با تولید این محصول، صنعت ساختمان‌سازی متحول شد. تنوع کاربرد تیرآهن هاش آن را به یکی از حیاتی‌ترین محصولات ساختمانی مبدل کرده است؛ به طوری که می‌توانیم بگوییم تحول صنعت ساختمان سازی با تولید تیرآهن هاش شروع شد. البته کاربردی بودن این محصول تنها جنبه خوب ندارد! جنبه بد این موضوع، نوسان قیمت تیرآهن هاش، مخصوصا سایز ۲۴ آن است که گاهی اوقات حتی به صورت لحظه‌ای نیز تغییر می‌کند (البته برای کاربران سایت آهن آنلاین این موضوع جای نگرانی ندارد). ahanonline با در نظر گرفتن این موضوع امکان استعلام قیمت لحظه‌ای تیرآهن هاش را به صورت رایگان در اختیار تمامی کاربرانش قرار داده است تا بتوانند با اطمینان خاطر خرید و فروش خود را انجام دهند و ضرری شامل حال آنها نشود."

بررسی تفاوت‌های هاش و تیرآهن

هاش و تیرآهن معمولی، از برخی جهات با یکدیگر متفاوت هستند؛ فرآیند تولید، شکل ظاهری، قیمت، کاربرد و وزن ازجمله مواردی هستند که بین این دو محصول تفاوت ایجاد می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های این دو را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

· وزن

هاش، ازنظر وزن به سه دسته تقسیم می‌شود: سبک، سنگین و فوق سنگین. طول بال این محصولات تقریباً ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر است و ازآنجایی‌که طول بال‌ها در این محصول بیشتر از سایر انواع است، می‌توان گفت وزن بالاتری نیز دارد.

توجه داشته باشید که تفاوت این دو، علاوه بر طول بال‌ها و ضخامت‌شان، به ضخامت «جان» نیز برمی‌گردد؛ جان درواقع سطحی است که دو بال تیرآهن را به یکدیگر وصل می‌کند. در H-Beam ها، جان و بال معمولاً ضخیم‌تر از انواع معمولی هستند؛ به‌همین‌دلیل، برای ساخت پل‌ها، اسکلت ساختمان، ستون و خرپا بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تحولی عظیم در صنعت ساختمان با تولید تیرآهن هاش!

هاش در ۳ دسته: سبک، سنگین و فوق سنگین وجود دارد که تفاوت آنها در اندازه جان و بال است.

· شکل ظاهری

شکل ظاهری، مهم‌ترین تفاوت بین ‌هاش و دیگر تیرآهن‌ها است. این محصول، بال‌های پهن‌تر و ضخیم‌تری دارد که سطح مقطع آن را به‌شکل مربع درمی‌آورد. این موضوع باعث می‌شود که این مقاطع مقاومت بالاتری در مقابل تنش خمشی از خود نشان بدهند. بنابراین، تفاوت قابل‌توجهی در کاربردهای این محصول در مقایسه با انواع معمولی ایجاد می‌شود. مقاومت بالاتر، سبب می‌شود که H-Beam برای ستون ساختمان گزینه معقولانه‌تری باشد.

· قیمت

قیمت هاش، در مقایسه با تیرآهن بیشتر است و آن هم به‌دلیل ضخیم و طویل بودن بال‌ها است؛ همین موضوع باعث می‌شود که این مقطع را در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی بزرگ مانند پل‌سازی، برج‌سازی و... مورداستفاده قرار بدهند. اما برای پروژه‌های سبک، پیشنهاد می‌شود که نوع معمولی آن انتخاب شود؛ این کار می‌تواند ازنظر هزینه‌ها بسیار به‌صرفه‌تر باشد. قیمت ‌هاش، مانند سایر تیرآهن‌ها به‌صورت وزنی محاسبه می‌شود.

بر اساس نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"با توجه به نقش کلیدی تیرآهن هاش در ساخت‌وسازهای عظیم مانند آسمان‌خراش‌ها و پل‌ها، قیمت هاش در تعیین هزینه‌های نهایی پروژه‌های عمرانی بزرگ اهمیت بالایی دارد. دانستن قیمت روز هاش سبک و سنگین، برای کارفرمایان و فعالین صنایعی که از این محصول استفاده می کنند، اهمیت دارد."

نگاهی به تیرآهن‌ هاش سبک، سنگین و فوق سنگین و کاربرد هر یک

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، ‌هاش ازنظر وزن به ۳ دسته سبک، سنگین و فوق سنگین تقسیم‌بندی می‌شود:

· هاش سبک: این محصول با نام اختصاری HEA شناخته می‌شود؛ ضخامت بال‌ها و جان در این نوع محصول نسبت به دو مدل دیگر، کمتر است و این موضوع باعث می‌شود که مقاومت کمتری در مقابل خمش و کشش از خود نشان بدهد. این مقطع فولادی برای پروژه‌های سنگین مانند پل‌سازی کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

· تیرآهن هاش سنگین: این مقطع را با علامت HEB می‌شناسیم که ضخامت بیشتری نسبت به مدل سبک دارد؛ طول بال‌ها در این مدل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر متغیر است. HEB در بازار کشورمان بیشترین کاربرد را دارد و تقاضا برای خرید آن بسیار بالا است.

· هاش فوق سنگین: این نوع از محصول، با علامت HEV شناخته می‌شود که طول بال در آن بین ۱۰۶ تا ۳۰۲ میلی‌متر است و در صنایع کشتی‌سازی و موارد مشابه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تولیدکنندگان برتر هاش در ایران

کارخانه‌های متعددی در ایران وجود دارند که تیرآهن هاش را تولید می‌کنند؛ ازجمله این تولیدکنندگان می‌توان به: ذوب‌آهن اصفهان، فولاد غرب کرمانشاه، فولاد غرب البرز و همچنین فولاد غرب آسیا اشاره کرد.

سخن پایانی

هاش، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای صنایع عمرانی و ساختمان‌سازی است که به‌سرعت در صنایع مختلف جای خود را باز کرده است. امروزه تقریباً در همه پروژه‌های عمرانی بزرگ و حساس، از این مقطع فولادی استفاده می‌شود. شما می‌توانید با کمک گرفتن از کارشناسان آهن آنلاین (https://ahanonline.com/)قیمت روز تیرآهن هاش و مشاوره‌های مربوط به انتخاب مناسب آن را دریافت کنید.

کد خبر: ۱۶۰٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha