۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
مبارزه با ملخ صحرایی در ۵۱ هزار هکتار از مراتع سیستان وبلوچستان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مبارزه با ملخ صحرایی در ۵۱ هزار هکتار از مراتع سیستان وبلوچستان

زاهدان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون بیش از ۵۱ هزار هکتار از مراتع استان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.

غلام حیدر زورقی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: بیش از ۵۱ هزار و ۶۱۰ هکتار از مراتع سیستان و بلوچستان تاکنون علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با ملخ‌های صحرایی همچنان در ۱۴ شهرستان‌ سیستان و بلوچستان ادامه دارد، افزود: مبارزه با این آفت از پنجم آبان ماه سال گذشته با توجه به گزارش ارسالی از سازمان خواروبار کشاورزی (فائو) مبنی بر هجوم دسته‌های ملخ از آن سوی مرزها در استان آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ملخ یکی از مهمترین آفات عمومی است، گفت: کار مبارزه با ملخ‌های صحرایی مهاجر در این استان توسط ۴۴ تیم دیده‌بانی و ۳۰ تیم مقابله همچنان ادامه دارد.

 وی تصریح کرد: : ۱۹ هزار و ۶۱۰ هکتار از سطح سمپاشی شده مراتع در جنوب سیستان و بلوچستان علیه ملخ پوره و ۳۲ هزار هکتار علیه ملخ بالدار بوده است.

مبارزه علیه آفت «زنگ زرد» غلات در ۱۵ هزار هکتار از مزارع منطقه سیستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین گفت: مبارزه با آفت «زنگ زرد» غلات در سطح ۱۴ هزار و ۴۹۱ هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت سیستان نیز انجام شد. 

زورقی اظهار داشت: آفت «زنگ زرد» از جمله بیماری‌های محصولات غله است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روزهایی که بارش‌ها در منطقه روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن نیز قوت گرفته است.

وی افزود: علایم این بیماری به صورت بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ بروز می‌کند.

وی گفت: با وجودی که توسعه، ترویج و بهره‌گیری از ارقام اصلاح شده که مقاومت بیشتری در مقابل این بیماری دارند کشاورزان نسبت به کشت ارقام محلی اقدام کرده‌اند و همین مساله باعث گسترش این بیماری در منطقه شده است.

زورقی بیان کرد: در سال زراعی جاری با توجه به آورد رودخانه هیرمند بیش‌از ۵۰ هزار هکتار از اراضی سیستان زیر کشت غلات رفته است.

وی از کشاورزان شمال سیستان و بلوچستان خواست که برای استفاده از نظرات کارشناسان به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های پنجگانه سیستان مراجعه کنند.

کد خبر: ۱۶٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha