۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
 بن سلمان، پوتین و ترامپ سه شخصیت خطرساز بازار نفت/  نفتی ها بزرگترین بازنده عصرکرونا
گفتگوی بازار با مشاور مالی و محقق اقتصادی لندن

بن سلمان، پوتین و ترامپ سه شخصیت خطرساز بازار نفت/ نفتی ها بزرگترین بازنده عصرکرونا

عصر پسا کرونا هم شاهد کاهش تدریجی تقاضای نفت خواهد بود زیرا تا زمانی که تقاضا در بازار کاهش میابد، قیمت نفت همچنان رو به کاهش خواهد بود.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار - برترین موسسات اقتصادی جهان در پایان سال گذشته مهمترین گزارش ها و توصیه های خود را برای سرمایه گذاران در رابطه با آینده سرمایه گذاریها، میزان پول، سود و رشد حسابهای آنها در بانکهای جهانی و شرکتهای مشاوره بانکی و اقتصادی منتشر کردند.

با توجه به اینکه بیشتر این شرکت ها پیش بینی کرده بودند که قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ پایدار بوده و بر روی ۵۰ تا ۷۰ دلار باقی خواهند ماند،این فضا موجب شد که سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش شرکت های نفتی تشویق شوند.

از طرفی تمام سرمایه گذاری ها با ریسک هایی مانند نوسانات چرخه ای یا سه ماهه بازار و یا متغیرهایی مانند مالیات ، برنامه های ایالتی برای افزایش یا کاهش آنها ، نرخ بهره و انتظارات یا تورم، تکامل قیمت کالاها و خدمات روبرو هستند که باعث می شود این شرکت ها در محاسبات خود صریح و دقیق تر عمل کنند.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی را با دکتر محمد حیدر مشاور مالی و محقق اقتصادی لندن در رابطه با تحولات اخیر بازار نفت و تاثیرات کرونا بر بازارهای جهانی ترتیب داده است.

سه شخصیت خطر ساز برای بازار نفت 

دکتر لبنانی الاصل مقیم لندن در ابتدای گفتگوی خود گفت: ویروس کرونا و عنصر دیگری مانند ناسازگاری و تنشهای موجود میان سیاستمدارانی چون ترامپ، بن سلمان و پوتین بر سر قیمت نفت از جمله خطراتی هستند که میزان اثر گذاری آنها دشوار است بر خلاف تخمین خطراتی که ممکن است پیش روی مهم ترین موسسات اقتصادی مشاوره ای در جهان برای ارائه مشاوره هایی به سرمایه گذاران بزرگ باشد.

این مشاور مالی همچنین اظهار کرد که همانگونه که مشخص است نوسانات موجود در بازار نفت یک مشکل درونیست که میزان تقاضا، عرضه و نوسانات فصلی یا جغرافیایی مانند آب و هوا وگرمایش زمین از مهمترین مؤلفه های تغییر قیمت بوده و البته مداخلات سیاسی  هم در قلب عوامل موثر بر بازار نفت جای گرفته اند.

 وی افزود: برخی از تحولات از جمله ورود تعداد قابل توجهی از مردم به بازار نفت و صادرات آن به ویژه تولید کنندگان جدیدی که در مناطق تحت نفوذ خود به عنوان یک نیروی بزرگ اقتصادی از قدرت سیاسی و نظامی برخوردار هستند، نامرتبط با نوسات بازار نیست.

محمد حیدر اظهار کرد که از زمانی که اوپک به عنوان تنها موتور محرک جهان برای مهار بحران نفت و یکی از بازیگران این صنعت در نظر گرفته شد، این بازار پیچیده تر شد، به خصوص که امریکا که در صدر تولید کنندگان جهان قرار دارد، بدون ترس از هرگونه کارتل هایی که می توانند امنیت اقتصادی نفت آن را تهدید کنند، همچنان در حال تولید و ذخیره سازی میباشد.

بنابراین ،ایجاد توازن در بازار نفت و تلاش هایی هماهنگ در جهت رسیدن به توافق در مورد سیاستهای نفتی و به طور خاص سیاست قیمت ، پیچیده تر و حساس تر شده است.

محقق لبنانی اضافه کرد که در میان این نگرانی ها، عربستان سعودی سعی کرده با روسیه در مورد کاهش تولید توافق کند، اما این تلاش ها موفقیت آمیز نبوده است. در همان زمان، جورج دبیلو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۹۱ و همچنین محمد بن سلمان سعودی  در رابطه با قطع تولید با ترامپ در تماس بودند.

اما موضع پرزیدنت ترامپ همواره مبهم بوده و مشخص نیست که او به بازار نفت علاقه دارد یا به خاطر روابط حسنه خود با عربستان می تواند در دوستان خود تاثیر بگذارد و اذهان آنها را به سمت اهدافی که تمایل دارد سوق دهد.

دکتر حیدر گفت : پس از تماس های مکرر میان ترامپ و ولیعهد عربستان و امتناع روسیه از پیشنهاد قطع تولید ، عربستان سعودی جنگ قیمت را آغاز و بازار تولید را شناور کرد .

همچنین از هفتم ماه مارس شروع به فروش نفت خود در کمتر از ده کشور کرد و با این کار باعث شد بازار سردرگم و زندگی در وضعیت اضطراب و بی ثباتی منجر به فروش گسترده سهام در تلاش برای رهایی از دارایی ها شود. در نتیجه قیمت سهام با سرعتی بی سابقه کاهش یافت. 

مشاور مالی مقیم لندن افزود: مشخص است که این رفتار سعودی هدایت شده توسط امریکا کاملا واضح بوده و بدون شک بر درآمد نفتی کشورهایی مانند روسیه ، ایران ، عراق و برخی کشورهای دیگر که در محور ضد آمریکایی قرار دارند تاثیر خواهد گذاشت.

لج بازی توافقی به ضرر خودشان تمام شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر تاثیر اقتصادی کرونا بر بازار نفت گفت : به دنبال تعطیلی دولتها و بسته شدن بزرگترین شرکتهای صنعتی جهان،پاندمی کرونا با تاثیر خود بر اقتصاد جهانی، بر اساس اعلام آژانس جهانی انرژی، تقاضای نفت را حدود ۳۰ درصد کاهش داد. عربستان سعودی چشمان خود را بر این واقعیت بست و با چشم پوشی خود در برابر بحران کنونی، به وخامت بازار نفت و سهام کمک کرد در حالیکه اصرار داشت مقادیر زیادی نفت را برای دستیابی به پول بیشتر تولید و در نظر گیرد. 

حیدر تصریح کرد که بادهای ناموافق شروع به وزیدن کردند و قیمت نفت در بیش از ۲۰ سال، به پایین ترین سطح خود رسید و در نتیجه این کاهش ، موجب ظهور شاخص های منفی در اقتصاد کشورهای سرمایه داری به رهبری امریکا شد.

مشاور مالی همچنین افزود: بر اساس گزارشات آماری امریکا، رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری با ۱۰ درصد کاهش روبرو شدکه این آمار با اظهارات چندین باره رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه کاهش قیمت نفت برای تجدید ذخایر استراتژیک نفتی امریکا اهمیت بسیاری دارد، همراه بوده است.در همان زمان عربستان سعودی حدود هفت تانکر بزرگ نفتی با ظرفیت بیش از دو میلیون بشکه را اجاره و دستور داد تا از بندر Ras Tanura به امریکای شمالی که تا آن زمان فقط به مصر می رفت، بارگیری شود.

او همچنین گفت : نتیجه واکنش بازار نفت در بازار امریکا ظهور یک جریان تجاری و سیاسی علیه سیاست احمقانه ترامپ با متحد سعودی خود بود که منجر به افت قیمت دیوانه وار و تعطیلی شرکتهای بزرگ نفتی و اخراج کارگرانشان به ویژه کارگران بخش نفت شیل شد. همچنین در نتیجه سیاستهای ترامپ ، قیمت نفت امریکا به پایین ترین حد خود و به زیر صفر رسید.

دکتر حیدر بر این باور است که هیچ کس با این قیمت های پایین یا منفی خرید و فروشی انجام نداده و واقعیت های بازار مجازی باعث می شود قیمتها به این حد منفی برسند. البته این روند برای دوره های بسیار طولانی پیامدهای بدی در بازارهای نفت خواهد داشت و عربستان سعودی به همراه اوپک یا ایالات متحده قادر به بهبود قیمت بازار نفت نخواهند بود. 

وی تصریح کرد: هنگامی که تقاضای بازار نفت به خصوص با ادامه بحران کرونا بیش از ۳۲ درصد یا بیشتر کاهش یابد، اوضاع پیچیده تر از تصور ترامپ ، محمد بن سلمان و روسیه خواهد بود.نه آمریکا  و نه عربستان سعودی و نه روسیه نتوانسته اند بازار نفت را کنترل کنند و در جنگ قیمت غیر منطقی، بازار را به سطوح پایین سوق داده و خسارات غیرقابل تصوری به بار آورده اند.

محمد حیدر اضافه کرد: در حالی که اکثر کشورها ، به ویژه کشورهایی که به درآمد نفتی وابسته هستند، بودجه خود را طبق سناریوی خاص قیمت نفت تنظیم می کنند، این برداشت ها دیگر منطقی و غیرقابل اطمینان نیستند و بازگشت به تراز بازار به آسانی آسان نیست. همه کشورهای تولیدکننده نفت متحمل خسارات سنگینی شده اند که کمترین آن ثبات احتمالی قیمت ها، اختلاف قیمت در ابتدای سال (۶۵ دلار) و بدتر شدن اوضاع قیمت ها می باشد. قیمت نفت در طی سه ماه کاهش یافته و در روزهای اخیر به کانال۱۰ دلار  هم رسیده است.

این کارشناس گفت :عربستان سعودی با ضرر ۵۷۶ میلیون دلاری روبرو می باشد. همین امر در مورد سایر کشورهای عربی یا کشورهای منطقه که متحمل خسارت های سنگین شده اند نیز صادق است که عواقب بسیار شدیدی برای بودجه آنها خواهد داشت زیرا آنها در نظر داشتند قیمت بالای نفت را در نظر بگیرند و کشورهایی مانند بحرین و عمان نسبت به کشورهایی مانند عربستان سعودی تاثیر بیشتری از درآمد نفت دارند.

کد خبر: ۱۶٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha