۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
فرآیند تولید لوله

فرآیند تولید لوله

لوله استیل یک استوانه توخالی می باشد که در صنایع، پتروشیمی و دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد.

بازار؛ گروه صنعت: لوله استیل یک استوانه توخالی می باشد که در صنایع، پتروشیمی و دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد. همان‌طور که از نام محصول برداشت می نماییم، جنس آن استیل است و نیکل موجود در آلیاژ آن مانع از زنگ زدن استیل می گردد. استحکام و دوام بالا و همچنین مقاومت در برابر خوردگی، از دیگر ویژگی‌های استیل می باشد. ورق های استیل به دلیل ویژگی غیرفعال شدن خود مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی ایجاد می کنند. این فولادها به دلیل شکل گرفتن یک لایه غیرفعال بر روی سطح‌شان که به شدت با ماده زیرین پیوند می دهد از تماس بیشتر ماده با محیط اطراف محافظت می‌نمایند لوله استیل در صنایع مختلف کاربرد دارد. مثلا در کارخانجات، انتقال انواع مایعات را تسهیل می‌کند یا با استفاده از آن انواع حفاظ، درب استیل و نرده استیل ساخته می‌شود. در ساخت آلیاژ استیل، ۲ درصد کربن نیز به کار می‌رود که همین کربن به‌کار رفته در استیل مقاومت لوله استیل را در برابر خوردگی بالا می‌برد. همچنین کربن موجود در استیل باعث می‌شود این لوله در مقابل تغییرات آب و هوایی و عوامل محیطی نیز مقاوم گردد. لوله استیل در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. سطح لوله استیل بسیار صاف و صیقلی می باشد و همین امر شست‌وشو و نظافت آن را آسان نموده است. لوله‌ استیل دو نوع کاربرد دارد؛ یکی در کارهای لوله‌کشی و صنایع مختلف مانند صنایع پتروشیمی، کارخانه شیر و کارخانجات مشابه آن، دیگری در مسائل دکوراتیو و زیبایی فضای داخلی ساختمان بکار می رود.

فرآیند تولید لوله

روش تولید لوله استیل

لوله استیل بدون درز

شمش فولادی با آلیاژ مشخص، به عنوان ماده اولیه برای تولید لوله استیل مورد استفاده قرار می گیرد. شمش‌ در کوره تا دمای مشخصی پیشگرم شده و سپس با عبور یک سنبه تیز از داخل ماده گداخته را حفره ایجاد می نماید. همزمان حرکت غلتک ها به صورت دورانی از بیرون باعث مسطح شدن و همگن سازی لوله می گردد. هم‌چنین حرکت پیوسته غلتک‌ها با سرعت ثابت، طول لوله را افزایش می دهد و ضخامت لوله، قطر داخلی و خارجی را نیز تنظیم می شود. این مقطع تولیدی از تونل پاشش آب عبور می کند. در نهایت به طول‌های موردنظر برش داده می شود. لوله استیل بدون درز از استیل سری ۳۰۰ تولید می‌شود. بعضی انواع متخلف لوله بدون درز از این قرار است: لوله ۳۰۴، لوله ۳۱۶، لوله ۳۲۱، لوله ۳۱۰ و لوله استیل داپلکس قیمت لوله بدون درز بیشتر از لوله‌های درز دار می باشد.

لوله استیل درز دار

تولید لوله استیل درزدار در دو مرحله انجام می شود. این مراحل شامل شکل دهی و جوشکاری می باشد. برای تولید این نوع لوله از ورق استیل استفاده می شود. ورق استیل با عبور از چندین ردیف غلتک متوالی شکل دهی آن انجام می شود. در هر ردیف از دستگاه رول فرمینگ، سه غلتک کنار هم قرار دارد. غلتک میانی با فشار، ورق را به سمت پایین خم کرده و شکل U ایجاد می نماید. غلتک‌های کناری لبه‌های ورق را از بیرون به داخل خم کرده و شکل O ایجاد می‌کند.در مرحله دوم برای افزایش استحکام و اتصال لبه‌های ورق استیل به هم، از روش‌های مختلف جوشکاری استفاده می‌کنند. انواع روش‌های مورد استفاده شامل جوشکاری مقاومتی یا ERW، جوشکاری زیرپودری یا SAW و جوشکاری القایی می باشد. بعد از انجام جوشکاری لوله‌های استیل تولیدی توسط دستگاه، به طول‌های مشخص برش می خورد. لوله استیل درزدار نیز از استیل ۳۰۰ ساخته می‌شود و شامل لوله ۳۰۴، لوله ۳۱۶ و لوله استیل داپلکس می‌باشد. لوله ۳۰۴ از حدود ۱۸درصد کروم و ۸ درصد نیکل ساخته شده است. در حالی که لوله ۳۱۶ دارای ۱۶ درصد کروم، ۱۰ درصد نیکل و ۲ درصد مولیبدن هستند. ماده مولیبدن را برای ایجاد مقاومت لوله استیل در برابر خوردگی ناشی از کلرید موجود در آب دریا به استیل اضافه می نمایند.( https://steelkhani.com/product/۱۸۲/%D۹%۸۴%D۹%۸۸%D۹%۸۴%D۹%۸۷-%D۸%A۷%D۸%B۳%D۸%AA%DB%۸C%D۹%۸۴ )

فرآیند تولید لوله

فرآیند تولید لوله استیل

آلیاژ های بکار رفته در ورق استیل بازرگانی استیل خانی

کروم : نقش کروم بیشتر در دماهای بالای ۵۰۰ درجه سلسیوس مشخص می گردد. این عنصر باعث شکل گرفتن یک لایه اکسید غنی از کروم مقاوم بر روی سطح می‌گردد که از رسیدن بیشتر اکسیژن به لایه‌های زیرین و در نتیجه زنگ‌زدگی محافظت می‌کند.

نیکل: نیکل باعث افزایش چقرمگی، استحکام دما بالا و افزایش مقاومت در مقابل کربونیزه و نیتریده شدن می‌گردد.

مولیبدن: باعث افزایش استحکام ترکیدگی ناشی از خزش می گردد.

تیتانیوم: درصد کمی تیتانیوم، در حدود ۰٫۳ تا ۰٫۷ درصد، می‌تواند در فولادهای آستنیتی باعث افزایش استحکام خواهد شد.

نیتروژن و کربن: باعث افزایش استحکام خزش می‌گردد

کد خبر: ۱۶۰٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha