۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
تعلل دولت در قیمت گذاری کلزا به ضرر کشاورزان تمام شد
دبیر خانه کشاورز گلستان:

تعلل دولت در قیمت گذاری کلزا به ضرر کشاورزان تمام شد

گرگان- ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: تعلل دولت در قیمت گذاری کلزا سبب شد بخش خصوصی قیمت این محصول را کمتر از عرف هر ساله تعیین کنند.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در بحث قیمت گذاری کلزا تعلل کرد و همین مسئله سبب شد که کشاورزان به سود واقعی خود نرسند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه در همه جای دنیا کلزا ۲.۲ قیمت گندم خریداری می شود، افزود: شهریور سال گذشته در شورای قیمت گذاری نرخ کلزا ۱۵ هزار تومان تصویب شد، اما در سال جاری با تصویب قیمت گندم کیلوی ۱۱ هزار تومان، دولت باید قیمت خرید کلزا را نیز تغییر می داد.

وی تصریح کرد: در پنج فروردین که قیمت جدید گندم اعلام شد، مکاتبه ای با وزارت خانه برای توسعه کلزا داشتیم تا قیمت آن اصلاح شود اما این کار انجام نشد و زمان حذف ارز ترجیحی و افزایش پنج برابری قیمت ها بخش خصوص در این حوزه وارد شد.

ایمانی با بیان اینکه کارخانجات پیش دستی کردند و قیمت کلزا را کیلوی۲۳ هزار تومان اعلام کردند، گفت: قیمت کلزایی که بر اساس آنالیز هزینه های تولید باید ۲۵ هزار تومان خریداری می شد را کیلوی ۲۳ هزار تومان اعلام کردند و بعد از آن در شورای قیمت گذاری قیمت اصلاح شد و از آنجایی که بخش خصوصی قیمت را کیلوی۲۳ هزار تومان تعیین کرده بود در شورای قیمت گذاری نیز بر همین رقم به توافق رسیدند.

دبیر خانه کشاورز تاکید کرد: در استان های که دولت کلزا را کیلویی ۱۵ هزار تومان خریداری کرده باید هشت هزار و ۵۰۰ تومان دیگر به حساب کلزاکاران پرداخت کند.

وی با بیان اینکه از ۲۸ اردیبهشت تا کنون تنها ۴۰ درصد پول کلزاکاران پرداخت شده، یادآور شد: متاسفانه علاوه بر تعلل در قیمت گذاری جهاد کشاورزی نظارتی نیز بر خرید این محصول نداشتند و در برخی مواقع این محصول را با افت ۴۹ درصد از کشاورز خریداری کردند.

ایمانی ادامه داد: تقریبا می توان گفت خرید کلزای استان از کشاورز زیر ۲۰ هزار تومان تمام شده و به این ترتیب بخش خصوصی سود هنگفتی را از خرید کلزا به دست آورده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی هنوز نتوانسته نقدینگی لازم برای پرداخت مطالبات کلزاکاران را فراهم کند، گفت: خواسته ما کشاورزان از دولت این است که پرداخت مطالبات را سرعت دهد و مابه تفاوت هایی که در قیمت گذاری وجود داشت هر چه زودتر به حساب کشاورزان واریز شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha