۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۴
کالبدشکافی شرایط روز بازار از دریچه ۲ سناریو
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی مطرح کرد

کالبدشکافی شرایط روز بازار از دریچه ۲ سناریو

نزدیکی مجامع باتوجه به سودآوری مناسب شرکت‌ها و حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز می‌تواند موتور پیش‌ران مناسبی برای رشد بازار سرمایه باشد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران با بیان اینکه از ابتدا سال جاری بازار سرمایه با ابهامات زیادی دست و پنجه نرم کرده و این روند همچنان ادامه دارد گفت: از ابتدای سال جاری تا زمان فعلی، شاهد خروج نقدینگی اشخاص حقیقی در بازار بوده‌ایم، و نکته حائز اهمیت این است که در صندوق‌های با درآمد ثابت نیز خروج نقدینگی اتفاق افتاده به طوری که حجم معاملات از ابتدای سال حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان بوده و در تیرماه با کاهش ۲۸ درصدی به عدد ۳۷۹۷ میلیارد تومان رسیده است.

محمد مهدی زارع پور افزود: اما نکات مثبت دیگر بازار در تیر ماه برگزاری مجامع هست؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها با توجه به افزایش فروشی که در سال مالی جاری کسب کرده‌اند از سود مناسبی برخوردار هستند و به احتمال زیاد تقسیم سود بالایی دارند؛ همچنین این تقسیم سود شاید باعث شود تا خون تازه به رگ‌های بازار تزریق شده و بازار را از حالت فعلی خارج کند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران تصریح کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم نرخ ارز آزاد و تفاوت چشم‌گیر نرخ ارز نیما و نرخ ارز آزاد در زمان فعلی است که حدود ۲۵ درصد است؛ همچنین بصورت میانگین در سال ۱۴۰۰ تفاوت نرخ ارز نیما و آزاد حدود ۱۳ درصد است.

به گفته این فعال بازارسرمایه؛ باتوجه به سیاست دولت به منظور از بین بردن رانت به دنبال تک‌نرخی کردن ارز، با دو سناریو رو به رو هستیم؛ ممکن است نرخ دلار نیما افزایش پیدا کند یا نرخ دلار آزاد کاهش یابد.

زارع پور اظهار کرد: با توجه به ابهامات موجود در ادامه مذاکرات، احتمال کاهش چشم‌گیر نرخ دلار آزاد کم است؛ بنابراین، احتمال اتفاق افتادن سناریوی دوم بسیار پایین است و با افزایش نرخ ارز نیما می‌توان امید داشت تا سودآوری شرکت‌های صادرات محور بهبود یافته و از طرفی چون نرخ تسعیر گروه بانکی ۹۰ درصد نرخ ارز نیما در نظر گرفته شده است؛ باعث بهبود این گروه شود.

وی در پایان افزود: نرخ ارز نیما از این جهت برای بازار سرمایه یک شاخص بسیار مهم محسوب می‌شود که بخش عمده‌ای از بازار سهام ایران را صنایع کامودیتی محور صادراتی در بر گرفته است و سهم این صنایع در بازار سهام بسیار پررنگ است و رشد سودآوری آن‌ها در نقش راهبری بازار سهام به رشد همه صنایع بورسی دیگر نیز کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۱۶۰٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha