سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی حوزه آی‌تی در امارات با موانع بزرگ مواجه است

سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی حوزه آی‌تی در امارات با موانع بزرگ مواجه است

در نشست هم‌اندیشی اتاق مشترک ایران و امارات با متخصصان بانکی اعلام شد: مشکلات صدور ویزا، انتقال پول و معاملات از طریق واسطه‌ها در کشورهای منطقه فعالیت اقتصادی را پرهزینه کرده است.

به گزارش بازار، نشست هم‌اندیشی متخصصان و صادرکنندگان محصولات بانکی با هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و امارات با عنوان «راهکارهای ورود محصولات و خدمات بانکی به بازار امارات و کشورهای خلیج فارس» در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

در این نشست عرفان شاکری، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: بنا بر آمارهای اعلامی حجم تجارت ایران و امارات در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۱ میلیارد دلار بوده که از این میزان حدود ۱۶ میلیارد دلار واردات از امارات بوده است. در دو ماهه ابتدای سال هم ۲,۲ میلیارد دلار واردات از امارات داشتیم و حدود ۱.۵ میلیارد دلار صادرات که نشان‌دهنده افزایش تراز تجاری است.

او با بیان اینکه وظیفه اتاق مشترک انتقال تجارب و مطالبات بخش خصوصی به دولت‌ها و تسهیل گری برای توسعه صادرات است افزود: مذاکرتی با کشورهای خلیج فارس و امارات داشتیم که هدف آن توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های توانمند کشور در حوزه بانکی بود و اظهارات خوبی برای جذب مشارکت کشورهای منطقه به ویژه امارات مطرح شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به این مسئله که امارات برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های هوش مصنوعی و دیجیتال برنامه‌ریزی کرده است، اظهار کرد: فعالان اقتصادی کشور ما نیز در زمینه اقتصاد و فناوری دیجیتال و همچنین رمزارزها در سال‌های اخیر کارهای بزرگی انجام داده‌اند؛ از این رو باید از این فضا به شکل همکاری مشترک به نحو احسن بهره ببریم.

شاکری گفت: در حوزه‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی، دیجیتال و فناوری‌های حوزه IT با بخش‌های اقتصادی امارات در ارتباط هستیم. هفته گذشته در همین رابطه جلسه‌ای با اتاق بازرگانی دوبی داشتیم که یکی از بخش‌های اصلی آن اقتصاد دیجیتال است. ایران جایگاه خوبی در حوزه فناوری‌های دیجیتال دارد و فارغ از فضای سیاسی که در تمام دنیا حاکم است می‌توانیم به شکل صحیح به نفع اقتصاد کشور از این فرصت بهره لازم را ببریم.

محمد حسین جبل عاملی، پژوهشگر اقتصادی نیز در نشست گفت: امارات از سال ۲۰۲۰ با موضوع اکسپو، دوبی را به عنوان قطب دنیای جدید معرفی کرد و با طرح مباحثی مثل متاورس و تکنولوژی‌های جدید، به جذب نظام‌های زیرساختی صنعت آی تی نیاز جدی پیدا کرد.

او افزود: ایران کیفیت تولید مناسبی در حوزه محصولات بانکی دارد اما با توجه به شرایط دلاری حال حاضر هزینه تولید بالایی دارد. ایرانی‌ها در حال حاضر در حوزه توکن‌ها در حال مشارکت با اماراتی‌ها هستند اما همین کار در داخل ایران هزینه بالایی دارد. ما می‌توانیم در حوزه سخت افزار و نرم افزار برای صادرات محصولات به کشورهای خلیج فارس با محوریت امارات متحده عربی فعالیت داشته باشیم. باید توجه کرد که هزینه راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کشوری مثل عمان نسبت به امارات ۴ تا ۵ برابر است و از این نظر امارات اقتصادی‌تر و در دسترس تر است.

مسعود مرتضوی، مدیرعامل شرکت پویا نیز در این نشست گفت: ایران در کانون سیاست‌های اقتصادی خود روابط با همسایگان را قرار داده است اما این در حالی است که در سندهای توسعه کشورهایی مثل هند، پاکستان، عمان و برخی دیگر از کشورها نامی از ایران نیست. برگزاری این نشست‌های هم‌اندیشی در اولین گام می‌تواند رگه‌هایی از ارتباط را با کشورهای هدف صادراتی را ایجاد کند. شاید تا حدی بتوانیم وارد بازارهای صادراتی شویم اما این نیازمند حمایت جدی ساختار سیاسی و اقتصادی کشور است.

او گفت: در حال حاضر کارت‌های بین‌المللی در ایران می‌توانند خدمات بگیرند اما هنوز کارت‌های بین‌المللی برای ایرانی‌ها در خارج از ایران فعال نیست.

سید ولی‌الله فاطمی، مؤسس شرکت توسن و پیشکسوت صنعت بانکی هم بیان کرد: بخش خصوصی بر اساس امیدهای غیرمشخص نمی‌تواند فعالیت کند. ما در حال حاضر مشکلات زیادی برای انتقال پول و ویزا و ارتباطات داریم در حالی که اولین فروش مجموعه توسن در دوبی بود. سال‌ها در کشورهای مختلف فعالیت کردیم، اما در حال حاضر چون پاسپورت ما ایرانی است تمام حساب‌هایمان را می‌بندند و این معضل بزرگی است.

او در خصوص تضمین فعالیت‌های اقتصادی در کشوری مثل امارات گفت: آیا اتاق بازرگانی و دولت می‌توانند تضامینی به ما بدهند که بتوانیم در کشورهای حاشیه خلیج فارس و امارات فعالیت کنیم و ارز آوری داشته باشیم؟ حقیقت این است ما در حال حاضریم برای برخی فعالیت‌های تحت عنوان یک برند خارجی فعالیت می‌کنیم و این دردآور است. انتظار ما این است که یک نقشه راه مثبتی به ما ارائه شود.

سید روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل شرکت توسن نیز در این نشست گفت: ما در حال حاضر برای فعالیت در کشورهای منطقه با مشکلات جدی مواجه هستیم. از جمله این مشکلات مشارکت با واسطه‌ها برای تسهیل تجارت است و با توجه به سهم زیادی که این واسطه‌ها می‌خواهند، صرفه اقتصادی ندارد. ما در فیلیپین نرم‌افزاری فروختیم که سهم آن ۶۰ به ۴۰ بوده و اصلاً به صرفه نیست. در این زمینه‌های ما نیازمند کمک از طرف دولت هستیم. این در حالی است که ما در سال‌های گذشته صادرکننده نمونه در بخش فناوری اطلاعات بودیم.

مهدی ایزدیار، مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت نیز گفت: واقعیت این است که بدون نقش حاکمیتی اتاق بازرگانی و بسترسازی مناسب نمی‌توانیم کاری پیش ببریم و چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای در پیش چشم ما نیست.

نوید نصیری زاده، مدیرعامل شرکت امن پردازان کویر نیز گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی فعالیت‌هایی داشته‌ایم ارتباطاتی با کشورهای کانادا و ترکیه داشتیم و همکاری در قالب شراکت تجاری داشتیم اما نیازمند حمایت جدی برای توسعه فعالیت‌هایمان هستیم.

حمید بهنگار، رئیس کمیسیون فاوای اتاق مشترک ایران و امارات نیز در این نشست گفت: الآن در شرایط تحریمی اگر همه دارند روی پای خود راه می‌روند ما داریم روی دست‌هایمان راه می‌رویم. اما با تغییر روند ثبت شرکت در امارات بیش از ۶۰ هزار کسب‌وکار جدید در این کشور ثبت شده است و افتتاح حساب‌های غیر ارزی نیز امکان جدیدی است. این جلسه برای هم‌افزایی و مشورت است و مطمئنم که می‌توانیم صادرات محصولات در حوزه بانکی و فناوری را افزایش دهیم. در حال حاضر حدود ۲۰ شرکت در کمیسیون فاوای اتاق ایران و امارات است و حدود ۴۰ درصد از ظرفیت کل کشور در حوزه فناوری اطلاعات در اتاق ایران و امارات هستند. ما هم در ستاد نانو هم در ستاد اقتصاد دیجیتال جلساتی داشتیم برای استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی به خصوص در حوزه صادرات.

سعید مقیسه، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و امارات نیز در این نشست گفت: موضوع گسترش ارتباطات تجاری برای ما مورد توجه است و در صدد فعال کردن این ارتباطات تجاری هستیم. ما در حال حاضر بین ایران و امارات سفیر نداریم اما تلاشمان را برای برقرار ارتباط محدود نمی‌کنیم.

مهدی عرب زاده از شرکت فناپ نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: در داخل کشور ظرفیت‌های تخصصی قوی‌ای داریم و از نظر زیرساختی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار توانمند هستیم اما باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

در بخش دوم این نشست نیز حاضران با توجه به پیشنهاد راه‌اندازی اتاق فکری در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات فنی و مهندسی در حوزه بانکی به ارائه نظرات خود پرداختند.

بابایی، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا در این نشست گفت: ما می‌توانیم استارت‌آپ‌های ایرانی را در قالب یک شرکت در امارات معرفی کنیم تا بشود از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده مناسب کرد. در سال گذشته کل درآمد شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در ایران حدود ۳۶۰ میلیون دلار بوده است. اما در امارات فقط یک شرکتی مثل کریم ۳ میلیارد دلار درآمد داشته است.

حمید بهنگار، رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران و امارات از استفاده از توانمندی شرکت‌های ایرانی در اتاق مشترک ایران و امارات با هدف صادرات خبر داد و تشکیل اتاق فکر با حضور زیست‌بوم متخصصان بانکی و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را جهت تسهیل گری راه گشا دانست.

کد خبر: ۱۶۰٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha