۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
برنج در کرمان نایاب شد؛ افزایش بی‌سابقه قیمت حبوبات
با آغاز ماه رمضان

برنج در کرمان نایاب شد؛ افزایش بی‌سابقه قیمت حبوبات

کرمان - برنج پاکستانی و هندی در مغازه‌های کرمان نایاب و گران شده و مردم برای تامین نیاز خود با مشکل مواجه شده‌اند.

خبرگزاری بازار- در حالیکه مسئولان استان کرمان از وجود تمام ارزاق مورد نیاز مردم در بازار خبر می دهند که این روزها مردم استان کرمان برای خرید برنج پاکستانی و هندی که نسبت به برنج ایرانی قیمت کمتری داشت و در بین قشر متوسط و آسیب پذیر جامعه طرفداران زیادی دارد با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

کمبود برنج خارجی در کرمان

اگر برای خرید برنج پاکستانی و هندی به مغازه های شهر کرمان مراجعه کنید با یک جواب مواجه می شوید، برنج خارجی نداریم.

برخی از مغازه ها نیز برنج های درجه دو پاکستانی را عرضه می کنند که هر بسته ۱۰ کیلویی قیمتی معادل ۱۱۰ هزار تومان دارد. برخی از مغازه ها نیز گونی های برنج پاکستانی با عنوان درجه یک و البته مارکهای ناشناس را با قیمتی معادل بسته ۱۰ کیلویی ۱۸۰ هزار تومان می فروشند.

برنج ایرانی برای ایرانی ها رویا شده است

وقتی برنج ایرانی هر کیلو ۳۰ هزار تومان فروش می رود بسیاری از اقشار کم درآمد و اقشار ضعیف جامعه برای تامین نیاز خود به سمت برنج های ارزان قیمت پاکستانی متمایل شدند، این برنج بهمن ماه سال گذشته در قالب طرح های حمایتی با قیمتی معادل  هر کیلو هشت هزار و ۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۱۰ هزار تومان فروخته می شد.

حالا برنج نیز از دسترس مردم دور شده و سبد خانوارها خالی از برنج شده و بسیاری به سمت خرید برنج های بسیار بی کیفیت برنج های تایلندی سوق پیدا کرده اند.

حالا برنج نیز از دسترس مردم دور شده و سبد خانوارها خالی از برنج شده و بسیاری به سمت خرید برنج های بسیار بی کیفیت برنج های تایلندی سوق پیدا کرده اند

روند افزایش بی رویه قیمتها در کرمان به سمت حبوبات نیز سوق پیدا کرده است و به عنوان مثال عدس که قبل از سال کیلویی ۱۰ هزار تومان فروخته می شد حالا قیمتی معادل ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان دارد. این افزایش قیمت شامل بقیه اقلام حبوبات نیز می شود و مردم با شوک بزرگ قیمتی مواجه شده اند.

این در حالیست که به دلیل شیوع کرونا بسیاری از مردم با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه شده اند و توان خرید جامعه به شدت کاهش یافته است.

سبد خانوار کوچک شده است

زهرا ایرانمنش یکی از شهروندان کرمانی است که می گوید: تا پیش از این ساده ترین غذایی که می توانستیم تهیه کنیم عدس پلو بود حالا یک کیلو عدس ۳۰ هزار تومان و یک کیلو برنج بی کیفیت پاکستانی هم ۱۸ هزار تومان است از مسئولان سوال دارم چگونه باید این افزایش قیمت را توجیه کرد.

وی تصریح کرد: برنج ایرانی به حداقل کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده و برای خرید یک بسته ۱۰ کیلویی برنج باید ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم که با توجه به حقوق اندک و تورم بالا خرید برنج ایرانی برای ایرانی ها به یک آرزو تبدیل شده است.

این زن سرپرست خانوار کرمانی گفت: عملا دیگر نمی توانیم یک وعده برنج خریداری و برای فرزندانمان خوراک طبخ کنیم.

دولت یک میلیون تومان برای کمک به مردم به حسابها واریز کرده و همزمان دلالان در بازار قیمتها را به شدت افزایش داده اند

احمد تویسرکانی یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که می گوید: با آغاز ماه رمضان باز هم عده ای اقدام به احتکار برنج کرده اند و چون در داخل کشور با کمبود برنج مواجه شده ایم تقاضا افزایش و عرضه کاهش یافته و عملا قیمت برنج خارجی در کشور به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: از مسئولان یک سوال دارم آیا روی بازار نظارت وجود ندارد و چگونه است که یک عده می توانند ناگهان قیمت یک کالا را افزایش دهند و کالا برای عرضه هم وجود نداشته باشد.

وی گفت: حبوبات هم افزایش قیمت بسیار شدید دارد، این در حالی است که حبوبات در داخل کشور تولید می شود و چه دلیلی دارد که هر کیلو لوبیا از ۱۱ هزار تومان به یکباره ۲۲ هزار تومان می شود.

نظارت بر قیمتها بسیار ضعیف است/ مسئولان فقط شعار می دهند

ابراهیم سلیمانی نیز با انتقاد از کاهش عرضه برنج خارجی در کرمان می افزاید: ما توان خرید برنج ایرانی را نداریم و حالا قیمت به اندازه ای رشد کرده که برنج پاکستانی هم نمی توانیم بخریم.

وی افزود: دولت یک میلیون تومان برای کمک به مردم به حسابها واریز کرده و همزمان دلالان در بازار قیمتها را به شدت افزایش داده اند.

وی از مسئولان خواست هر چه زودتر مشکلات مربوط به حبوبات، شکر و برنج در استان کرمان را رفع کنند و ادامه داد: شکر نیز با کمبود مواجه شده در حالیکه ماه رمضان باید فرصتی برای معنویت باشد فرصتی برای سودجویی عده ای دلال شده است.

با گران فروشان برخورد می کنیم

معاون سازمان صمت استان کرمان در گفتگو با بازار بیان کرد: به زودی مشکلات را در این زمینه رفع می کنیم.

سینا خسروی افزود: گران فروشان و کم فروشان بدانند به شدت با آنها برخورد می شود و اجازه نمی دهیم فشار اقتصادی به مردم وارد شود.

وی در خصوص شکر نیز گفت: میزان قابل توجهی شکر وارد استان شده و این کالا با قیمت هشت هزار و ۸۰۰ تومان باید در دسترس مردم قرار گیرد.

دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد ورود کند

یک فعال اقتصادی در گفتگو با بازار گفت: نظارتها در بازار نسبت به گذشته کاهش یافته است و همین مساله موجب گرانی برخی از اقلام مثل حبوبات شده است.

محمد شهبازی می گوید: اینکه تصور کنیم بازار رفتاری مانند قبل از کرونا داشته باشد فقط یک خیال است و عرضه و تقاضا بین کشورهای مختلف دچار اخلال می شود و اگر دولت ها برای حمایت از شهروندان ورود نکنند مشکلات بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: دولت ها در شرایط رکورد اقتصادی و اخلال در بازار باید سیاست های حمایتی از مردم را فراهم کنند و انتظار می رود که مشکلات مردم با مدیریت عرضه و کنترل قیمت ها در بازار کاهش یابد.

حال باید منتظر ماند و دید دولت برای کنترل افزایش قیمت ها چاره اندیشی می کند یا دلالان با توجه به خلاء های نظارتی فشار بیشتری را به جامعه وارد می کنند.

کد خبر: ۱۶٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha