۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
استراتژی سه گانه برای افزایش تولید دانه های روغنی در کشور

استراتژی سه گانه برای افزایش تولید دانه های روغنی در کشور

تلاش در مسیر تقویت زیرساخت‌های تولید روغن، علم محوری و ریشه دار کردن بنیان‌های تولید روغن دستیابی به کاهش واردات روغن نباتی به کشور را ممکن می‌کند.

به گزارش بازار، سعدالله منصوری مجری طرح خودکفایی دانه‌های روغنی در نشست کارشناسی مربوط به این بخش وضعیت اقلیمی، فنی وتکنیکی و موضوعات بازرگانی واقتصادی را از موانع توسعه گیاهان روغنی در کشور عنوان کرد و در تشریح این موانع افزود به دلیل قرار گرفتن کشور بر روی کمربند خشکی و تبخیر منابع آب، ناکافی بودن دانش کشاورزان به زراعت گیاهان دارویی و موضوعات بازرگانی کشت دانه‌های روغنی با مشکاتی روبروست وباید برای حل این مشکلات تدبیر کرد.

به گفته منصوری نیاز سالانه کشور به واردات روغن ۱ و نیم میلیون تن است و برای کاهش میزان واردات باید در سه راستای تقویت زیرساخت‌های تولید روغن، علم محوری و ریشه دار کردن بنیان‌های تولید روغن و باور رسیدن به تولید مناسب تلاش شود و البته در این مسیر باید توجه کرد که به جای نوشتن برنامه‌های غیر ممکن بارشدهای کوتاه وخیلی معقول ۲ تا ۵ درصد در سال برنامه ریزی شود تا بتوانیم مشکل ۵۰ درصد تولید روغن را در داخل حل کنیم.

منصوری افزود یک برنامه ده ساله هدف گذاری شده است که در ۵ سال اول به این هدف رسید و اگر این هدف در ۵ سال محقق نشد در برنامه ۵ ساله دوم در دسترس باشد هر چند دور از ذهن نیست که در برنامه ۵ ساله به این هدف دست یافت.

به گفته مجری طرح خودکفایی دانه‌های روغنی در مسیر دستیابی به این هدف سه استراتژی در نظر گرفته ایم که نخست باید میزان بالای مصرف کشور را با ارتقای فرهنگ عمومی کاهش دهیم. دوم اینکه تولید برخی گیاهان به نفع دانه‌های روغنی کنار گذاشته شود و سوم اینکه با رفع مشکلات فنی وتکنیکی و ارتقای کمیت و کیفیت تولید افزایش عملکرد در واحد سطح داشته باشیم.
یادآور می‌شود که مصرف استاندارد روغن نباتی در جهان ۱۲ کیلوگرم است در حالیکه خانوارهای ایرانی ۱۹ کیلوگرم مصرف می‌کنند که اگر این میزان به ۱۲ کیلو برسد بخش زیادی از نیاز کشور به واردات روغن نباتی کاسته خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۰٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha