خداحافظی دهک های پایین و متوسط با برندهای خارجی| قیمت ۱۵۵ میلیون تومانی یخچال بوش
بازار از آخرین وضعیت قیمت لوازم خانگی گزارش می دهد

خداحافظی دهک های پایین و متوسط با برندهای خارجی| قیمت ۱۵۵ میلیون تومانی یخچال بوش

در سایه ممنوعیت واردات و افزایش قیمت ارز بهای برندهای خارجی به قدری بالا رفته که دیگر دهک های پایین و متوسط قادر به خرید آنها نیستند. به عنوان مثال قیمت یک یخچال بوش معادل ۲۷ ماه حقوق یک کارگر است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته افزایش قیمت بی سابقه ای را تجربه کرده است. به عنوان مثال قیمت برخی از مدل های یخچال های ساید برند بوش این روزها به ۱۵۵ میلیون تومان رسیده که تقریبا معادل تمام حقوق ۲۷ ماه ( ۲ سال و ۳ ماه) یک کارگر ساده است. فعالین بازار می گویند به دلیل رشد قیمت ها بیشتر خانوارها به دنبال تعمیر لوازم خانگی خود هستند.

یک فعال اقتصادی لوازم خانگی در این باره می گوید: قدرت خرید مردم کاهش یافته و در عین حال قیمت ارز و محدودیت های تحریمی نیز هر روز افزایش می یابد. از این رو تولید کنندگان چاره ای جز افزایش قیمت ها ندارند. وی با بیان این که در دو سال اخیر خرید از فروشگاهش به قصد تعویض یخچال مدل بهتر از تعداد انگشت های دست هم کمتر بوده، گفت: قیمت ها به قدری بالا رفته که افراد عادی قادر به خرید یخچال خارجی نیستند، هر چند که بخشی از خرید این لوازم خارجی هم به شکل اینترنتی و قاچاق انجام می شود.

وی با بیان این که گرانی ها امان مغازه دارها را بریده است در حالی که مالیات نیز فشار مضاعف شده، افزود: تنها زوج های جوان که مجبور به خرید هستند، این روزها به مغازه های امین حضور می آیند و حرف های خودمانیشان با یکدیگر خیلی درد آور است. آنها برای خرید بودجه ای محدود دارند در حالی که هر چند وقت یکبار شرکت ها قیمت های جدید اعلام می کنند. حتی برخی شرکت ها پیش فروش یخچال و تلوزیون انجام داده و مانند خودرو سازان تاخیر در زمان تحویل دارند.

رشد قیمت ۲۵ میلیون تومانی یخچال ساید

جالب است که بدانید یخچال فریزر دوقلو الکترواستیل مدل Unique _ ES۲۳ ا Electrosteel ESR۲۳ / ESF۲۳ هم اکنون در حالی به قیمت ۳۲ میلیون فروخته می شود که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۳ میلیون قیمت خورده بود. همچنین قیمت یخچال ساید بای ساید ال جی مدل X۲۹ ا LG X۲۹ side by side refrigerator از حدود ۵۲ میلیون در سال گذشته به ۷۷ میلیون تومان رسیده است. همچنین یخچال ساید سامسونگ RF۴۸ ا ۲۶ فوت فرنچ ا Samsung Side by Side Refrigerator ۲۶ Feet RF۴۸ French در سایت ترب در حالی ۴۶ میلیون تومان قیمت خورده که همین محصول در تیر سال گذشته تنها ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می شد.

اگر متوسط قیمت یخچال را حدود ۳۰ میلیون تومان و حقوق دریافتی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم می توان گفت که خرید یک یخچال نه چندان گران قیمت معادل ۵.۵ ماه حقوق یک کارگر ساده است

یخچال ساید بای ساید اسنوا S۸-۲۲۶۱ هم اکنون در مراکز فروش اینترنتی به قیمت ۲۸ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده و ساید بای ساید دوو مدل D۲S-۳۱۳۳ هم اکنون ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S۸-۳۳۲ هم به قیمت ۴۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته می شود. ساید بای ساید اسنوا سری گالری مدل S۸-۳۳۵۰ هم ۵۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خورده است. همچنین یخچال فریزر ساید بای ساید بوش مدل KAD۸۰A۴۰۴ حدود ۱۰۰ میلیون تومان و یخچال فریزر ساید بای ساید بوش مدل KAG۹۰AW۲۰۴ حدود ۶۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. یخچال و فریزر دوقلو توکار بوش مدل BOSCH KIR۸۱AF۳۰- GIN۸۱AE۳۰ هم به قیمت ۱۵۵ میلیون تومان معادل حقوق ۲۷ ماه حقوق یک کارگر فروخته می شود.

البته یخچال های کوچک ارزان قیمتی هم وجود دارد که معمولا در مغازه ها و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال یخچال ۹ فوت سفید ایستکول مدل TM-۶۳۸-۱۵ حدود ۴ میلیون و ۹۹۰ تومان قیمت دارد. یخچال ایستکول مدل TM-۹۵۸۰ CS هم حدود ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان و یخچال پارس مدل لاردر PRH۱۷۶۳۱EW هم به قیمت ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می شود.

در واقع اگر متوسط قیمت یخچال را حدود ۳۰ میلیون تومان و حقوق دریافتی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم می توان گفت که خرید یک یخچال نه چندان گران قیمت معادل ۵.۵ ماه یک کارگر ساده است. نگاهی به وضعیت قیمت ها نشان می دهد که دهک های پایین و حتی متوسط درآمد دیگر باید قید خرید مدل های خارجی را بزنند.

لباسشویی در بازار چند؟

ماشین لباسشویی از دیگر محصولاتی است که در یک سال گذشته رشد قیمت زیادی را تجربه کرده است. هم اکنون یک دستگاه ماشین ظرفشویی بوش مدل BOSCH SMS۴۵DW۱۰Q ا BOSCH DISHWASHER SERIE ۴ SMS۴۵DW۱۰Q حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده در حالیکه همین محصول در مدت مشابه پارسال به قیمت ۱۵ میلیون تومان فروخته می شد. قیمت ماشین ظرفشویی بوش مدل SMS۴۶NI۰۱B / SMS۴۶NW۰۱B ا BOSCH dishwasher SMS۴۶NB۰۱B از حدود ۱۶ میلیون تومان در تیر سال گذشته به ۲۵ میلیون تومان رسیده است. ماشین لباسشویی ۹ کیلویی ال جی مدل F۴V۵VYP۰W / F۴V۵VYP۲T ا LG F۴V۵ / V۵ Washing Machine ۹Kg از ۱۳ میلیون تومان به حدود ۲۱ میلیون تومان رسیده است. جالب است که بدانید ماشین لباسشویی ال جی مدل WM-L۱۰۵۵ ا LG WM-L۱۰۵۵Washing Machine - ۱۰ Kg هم اکنون در سایت ترب ۴۴ میلیون تومان قیمت خورده است. جالب است که بدانید همین محصول پارسال حدود ۱۴ میلیون تومان فروخته می شد.

قیمت ماشین لباسشویی بلانتون مدل WM-۸۲۰۱ ا Blanton WM-۸۲۰۱ Wahing Machine هم حدود ۵۰ میلیون تومان فروخته می شد. ماشین لباسشویی دوقلو بست ۶.۵ کیلویی مدل BWT-۶۵۰ ا BOST WASHING MACHINE BWT-۶۵۰ ۶.۵ KG از جمله ارزان ترین لباس شویی های موجود در بازار است که به قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می شود. ماشین لباسشویی کرال مدل TTW ۹۶۵۰۴ NJ ظرفیت ۹.۶ کیلوگرم ا Coral TTW ۹۶۵۰۴ NJ Washing Machine Capacity ۹.۶ Kg از دیگر محصولات ارزان بازار است که باید برای خرید آنها ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

ماشین ظرفشویی توکار بوش مدل BOSCH SMV۴۶NX۰۱B ا BOSCH Built-in DISHWASHER SERIE ۴ SMV۴۶NX۰۱B هم رشد حدود ۱۰ میلیون تومانی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و هم اکنون در سایت ترب به قیمت ۲۸ میلیون تومان قیمت خورده است. قیمت ماشین ظرفشویی بوش مدل SMI۸۸TS۰۲B ا Bosch SMI۸۸TS۰۲B Dishwasher هم از حدود ۲۵ میلیون تومان به ۵۲ میلیون تومان رسیده است. قیمت ماشین ظرفشویی ال جی (DC۶۵ (S,W,T ا LG DC۶۵ Dishwasher از ۲۸ میلیون تومان به ۳۳ میلیون تومان رسیده است. ماشین ظرفشویی ال جی ۱۴ نفره LG DFB۴۲۵ ا Dish Washing Capacity ۱۴ None LG هم اکنون به قیمت ۲۴ میلیون تومان فروخته می شود که حدود ۶ میلیون تومان گران تر از مدت مشابه سال گذشته است. ماشین ظرفشویی ۱۴ نفره سامسونگ DW۶۰M۶۰۵۰FS هم از حدود ۱۱ میلیون تومان به ۱۶ میلیون تومان رسیده است.

کد خبر: ۱۶۰٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha