۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
فرصت طلایی جام جهانی قطر برای صنایع غذایی ایران| نگاه مثبت کشورهای عربی به محصولات ایرانی
فعال صنعت غذایی در گفتگو با بازار مطرح کرد

فرصت طلایی جام جهانی قطر برای صنایع غذایی ایران| نگاه مثبت کشورهای عربی به محصولات ایرانی

سمیعی پور، فعال صنعت غذایی کشور می گوید: به دلیل بالا بودن کیفیت صنایع غذایی ایران، اصولا کشورهای عربی از جمله قطر، امارات و عمان مشتاق استفاده از این محصولات هستند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در فاصله چند ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بسیاری از کشورهای منطقه در صدد هستند تا از منافع اقتصادی این رویداد بزرگ بین‌المللی خود را بهره‌مند سازند. یکی از بخش هایی که می تواند بیشترین استفاده را از این موقعیت داشته باشد بخش صنایع غذایی است به خصوص اینکه در حوزه سبزیجات و صیفی جات محصولات ایرانی در کشورهای عربی اصولا خواهان دارد. محمد حسن سمیعی پور، مدیر عامل یکی از شرکت های بخش صنایع غذایی که به صورت غیرمستقیم با کشور قطر تعامل دارد و حال برای برگزاری این رویداد تعاملات خود را بیشتر کرده اند به خبرنگار بازار گفت: دوستانی که از ما محصول می گیرند و به قطر ارسال می کنند برای جام جهانی برنامه ریزی کرده اند و ما نیز آنها را تامین خواهیم کرد؛ به این معنا که میزان درخواستی محصولات غذایی توسط این شرکتها از ما به یک و نیم برابر افزایش یافته است تا بتوانند بازار قطر را به طور خاص در زمان جام جهانی تامین کنند.

با توجه به اینکه خاک و آب ایران مرغوب است کشورهای عربی معمولا از محصولات غذایی ایران استقبال می کنند

کم بودن فاصله ها و بالا بودن کیفیت محصولات غذایی ایران کشورهای عربی را راغب به تعامل با ایران ساخته است
سمیعی پور در خصوص محصولاتی که به بازارهای داخلی و خارجی ارسال می کند نیز می گوید: زمینه کاری ما بحث محصولات و غذاهای آماده و نیمه آماده است. انواع و اقسام سبزیجات خرد شده، صیفی جات دانه و غیر دانه ای و سبزیجات خشک به بازار عرضه می کنیم.

وی افزود: در بازار داخلی در سه زمینه «مویرگی، صنعتی و به صورت شعبه گردان» محصولات ما به فروش می رود. در زمینه صادرات هم به کشورهای قطر، دبی، عمان و اخیرا هم سبزیجات خشک ما به یونان و ایتالیا صادر می شود.

سمیعی پور در پاسخ به این سوال که اصولا نگاه کشورهای عربی به محصولات غذایی ایران چگونه است، اظهار می دارد: با توجه به اینکه خاک و آب ایران مرغوب است کشورهای عربی معمولا از محصولات ایران استقبال می کنند؛ یعنی جزو اولویت ها و اولین نشان هایی که می زنند محصولات ایران است. به خصوص اینکه برای ارسال بار فاصله ها نزدیک است. چون در مورد صیفی جات و سبزیجات مساله ماندگاری مهم است، فاصله مبدا تا مقصد فاکتور مهمی است.

وی افزود: از سوی دیگر اصولا کشورهای عربی به دلیل کیفیت، از محصولات غذایی ایران استقبال بالایی می کنند.

این فعال حوزه صنایع غذایی در پاسخ به این سوال که در حوزه صادرات با چه چالشهایی مواجه هستید، می گوید: چالشهای صادراتی غالبا مشخص است و مسئولین، تولیدکننده ها و صادر کننده ها همگی به خوبی از آنها آگاه هستند؛ از جمله در بحث کمرگی صادر کننده ها مشکلات مشخصی دارند.

پیدا کردن یخچالهای مخصوص برای ارسال بار به بازارهای جهانی نیز جزو چالشهای اصلی صادر کنندگان محصولات غذایی کشور محسوب می شود

تاثیر حذف ارز دولتی و افزایش دستمزدها روی قیمت تمام شده محصولات غذایی
وی با بیان اینکه در حوزه کاری ما بحث پیدا کردن یخچالهای مخصوص برای ارسال بار به بازارهای جهانی نیز جزو چالشهای اصلی محسوب می شود، می افزاید: متاسفانه بخش دولتی و غیردولتی هیچکدام نگاه خاصی به بحث صادرات نکرده است تا بتوانیم صادرات را تسهیل سازی کنیم.
سمیعی پور همچنین در خصوص مسائل و چالش های موجود در این حوزه می گوید: متاسفانه هر اتفاقی که رخ می دهد به صورت زنجیره ای به قسمتهای دیگر هم کشیده می وشود. اگرچه حذف ارز اتفاق خوبی بود که صورت گرفته اما این چالش خواه ناخواه به بخشهای دیگر کشیده شده و از سوی دیگر امسال بحث افزایش دستمزدها را هم داشتم و لذا این دو عامل روی قیمت تمام شده تاثیر بسیار زیادی گذاشته است.

او در پاسخ به این سوال که بالا رفتن قیمت ها چقدر روی سهم شرکت از بازار اثر گذاشته است نیز می گوید: با توجه به افزایش قیمت هایی که رخ داده عملا یک افت فروش در تمام زمینه ها داشته ایم و به عبارتی می توان گفت شاید به دلیل تغییر قدرت خرید مردم، بازار دیگر سهم خواهی نمی کند.

سمیعی پور ادامه می دهد: با این وجود طی سالهای مختلف بازار یک بازار چالشی بوده است و ما آن را تجربه کرده ایم. در واقع هر کارخانه و شرکتی در ابتدای سال با توجه به تغییرات، یکسری استراتژی های برای خود می چیند شرکت ما نیز به این سمت رفته است و تکنیکهایی برای باقی ماندن در بازار به کار گرفته است که غالبا جزو اسرار شرکتها محسوب می شود و گفتنی نیست.

کد خبر: ۱۵۹٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha