۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۸
بالاترین افت شاخص اس اند پی ۵۰۰ در نیم قرن اخیر ثبت شد
بازار گزارش می دهد؛

بالاترین افت شاخص اس اند پی ۵۰۰ در نیم قرن اخیر ثبت شد

در شش ماه اول امسال ارزش شاخص اس اند پی ۵۰۰ بالغ بر ۱۶ درصد کاهش پیدا کرد که بالاترین افت ارزش شش ماهه در نیم قرن اخیر بود.

بازار؛ گروه بین الملل: هر روز نشانه تازه ای در اقتصاد بروز پیدا می کند که تایید کننده اوج گیری بحران در اقتصاد دنیا است. اخیرا گزارش ارایه شده توسط بازار بورس امریکا نشان می دهد حجم و ارزش معاملات در نیمه اول سال ۲۰۲۲ کمترین میزان مبادلات شش ماهه در نیم قرن اخیر بوده است.

در نیمه اول سال ۲۰۲۲ ارزش شاخص اس اند پی ۵۰۰ در امریکا برابر با ۳۷۸۵.۳۸ واحد بود که کاهشی برابر با ۱۶ درصد را در این نیمه از سال تجربه کرده بود. این بالاترین افت شاخص اس اند پی ۵۰۰ طی شش ماه از سال ۱۹۷۰ میلادی تا کنون است.

این در حالیست که در این بازه زمانی بارها اقتصاد امریکا وارد رکود شده است و بارها مشکلات مالی کشورهای صنعتی را درگیر کرده است. اما هیچ دفعه ای دامنه این بحران به این اندازه بزرگ نبود و شاخص ها هم تایید می کند که این بار ابعاد مشکلات اقتصادی وسیع تر و آسیب رسان تر است. آماری تکان دهنده که تایید می کند این بار بزرگی بحران در اقتصاد امریکا قابل مقایسه با رکود های قبلی نیست و مبارزه با این رکود و تبعات آن می تواند طولانی تر و سخت تر باشد.

بحران در بازار مالی امریکا در شرایطی اعلام شد که آمارهای مرتبط با تورم در این کشور هم نگران کننده است. بررسی ها نشان می دهد علیرغم افزایش شدید نرخ بهره بانکی در این کشور، همچنان تورم در کشور روند صعودی دارد و انتشار نمی رود این روند افزایشی تورم تا انتهای امسال هم متوقف شود.

وال استریت ژورنال در این مورد نوشت: «مشکل اصلی این است که دیگر خبر خوبی در اقتصاد شنیده نمی شود و سرمایه گذاران هم انگیزه ای برای سرمایه گذاری ندارند. در این اوضاع احتمال زیان دهی بیش از احتمال کسب سود است و همین مساله به یکی از چالشهای اقتصاد تبدیل شده است. سرمایه گذاران وارد بازارهایی مانند طلا شده اند تا تنها ارزش دارایی های خود را حفظ کنند. این بازار سودی برای اقتصاد ندارد، ایجاد درآمد و شغل نمی کند و آینده روشنی هم به اقتصاد هدیه نمی دهد.»

وضعیت بازار رمز ارزها هم اوج ناامنی در فضای اقتصادی را نشان می دهد. افت ارزش رمز ارزها طی شش ماه اخیر بی سابقه بوده است. کوین دسک در این مورد نوشت: «سرمایه گذاران در بازار رمز ارزها تا ۶۰ درصد از دارایی های خود را از دست داده اند. ارزش بیت کوین از بالغ بر ۶۷ هزار دلار به کمتر از ۲۰ هزار دلار سقوط کرد و هنوز هم خبرها در مورد زمستان سخت در این بازار حکایت دارد. بدون شک نوسان های منفی در تمامی این بازارها ریشه در چالشها و مشکلات اقتصادی، افزایش تورم، افزایش بدهی های دولتی و سیاستهای مالی مختلفی دارد که در جریان همه گیری کرونا اجرا شد. مشکلات اقتصادی با آغاز درگیری روسیه و اوکراین به اوج خود رسید زیرا این دو کشور از تاثیر گذارترین کشورها در بازار کالاهای اساسی، انرژی، محصولات کشاورزی و فلزات هستند. تحریم های وضع شده علیه روسیه هم به تنش های اقتصادی در بازار دامن زد و اقتصاد را به ورطه بحران بزرگتری کشانید.»

امروز تمامی رسانه های اروپایی و امریکایی در مورد آمارهای نگران کننده اقتصادی و رکود اقتصادی در دنیا صحبت کردند. همه تاکید داشتند که این بحران به این سادگی ها اقتصاد را رها نمی کند و سیاستهایی که دولتها اجرا می کنند هم شاید مسکن موقتی بر اقتصاد بگذارد ولی در میان مدت و بلند مدت اقتصاد را به ورطه بحران بزرگتری خواهد کشانید.

کد خبر: ۱۵۹٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha