۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
بانک ها عامل نابودی اقتصاد کشور| اصرار بر تکرار اشتباه از سوی دولت‌ها
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

بانک ها عامل نابودی اقتصاد کشور| اصرار بر تکرار اشتباه از سوی دولت‌ها

سمنان- طباطبایی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک‌ها عامل نابودی اقتصاد کشور هستند و متاسفانه اصلا توانی برای اصلاح این رویه هم وجود ندارد، گفت: زیان انباشته بانک‌ها کل کشور را به مخاطره کشانده است.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه آمارهای رسمی و غیر رسمی از زیان انباشته چند بانک در رسانه ها نشان می دهد که بانک ها یک تنه اقتصاد کشور را نابود کرده اند، ابراز کرد: چه اصراری است که دولت درب بانک های بنگاه داری و دلالی را که مدام ضرر انباشته دارند نمی بندد؟ چه اصراری است که بنگاه های زیان زده که خون اقتصاد کشور را می مکند و زندگی انگل واری دارند همچنان سرپا باشند؟

وی با بیان اینکه زیان انباشته ۱۲ بانک برابر ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است، ابراز کرد: ارقام نجومی زیان انباشته شرکت های ‌دولتی نشان داد که نه تنها عزم و اراده بلکه اصلا توانی برای اصلاح امور نیست و بانک ها یک تنه کشور را به ورطه نابودی سوق می دهند و هیچ کدام از دولت ها و حتی مجلس هم سال ها است نمی خواهد به این موضوع سامانی ببخشد.

زیان انباشته بانک‌ها
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه زیان انباشته چیزی جز ماحصل اقتصاد دولتی و دولت کلان نیست، بیان کرد: دولت ها در سال های اخیر با دارایی های مردم و کشور به بدترین نحو عمل کردند و امروز شاهد زیان انباشته و مثابه یکی از ده ها شاخص منفی اقتصاد دولتی روبرو هستیم.

طباطبایی با بیان اینکه وفتی دولت بزرگ می شود در بخش هایی همپوشانی خواهد داشت یعنی خودش باید بر عملکرد خودش نظارت داشته باشد پس اصلا این موضوع امکان پذیر نیست مجلس نیز در سال های اخیر اصلا دغدغه این موضوع را به صورت جدی نداشته در نتیجه با همین شرایط کنونی آینده بسیار تیره ای برای اقتصاد دولتی ایران باید متصور بود مگر اینکه سیستم بانکداری تغییر و از همین امروز تمام بانک هایی که زیان انباشته دارند منحل شوند.

آمارهای رسمی و غیر رسمی از زیان انباشته چند بانک در رسانه ها نشان می دهد که بانک ها یک تنه اقتصاد کشور را نابود کرده اند

وی با بیان اینکه بانک ها زمانی که نهر مخرب جاری بودند می بایست با آنها مقابله می شد تا به سمت بنگاه و دلالی اقتصاد نروند اما این کار صورت نگرفت در نتیجه مدام قدرت گرفتند تا جایی که امروز به رودخانه ای خروشان بدل شده اند که هیچ چیزی و هیچ قدرتی نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

تعهد دولت برای اصلاح
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: دولت ها و مجلس ها به واسطه همین موضوع مهم اقتصاد دولتی، از عهده اصلاح شرایط در دو کارخانه خودرو سازی بر نمی آیند چه برسد به اینکه بخواهند سیستم بانکداری یک کشور را به صورت کامل اصلاح کنند حال که رئیسی جسارت را به خرج داده و وارد مقوله یارانه ها و عادلانه کردن آنان شده، امید است در زمینه بانکداری نیز اقدامی را صورت دهد وگرنه وضعیت بدتر خواهد شد.

طباطبایی با اشاره به اینکه اصرار بر تکرار اشتباه از سوی دولت ها خودش اشتباه بزرگ است بیان کرد: بانک ها پستوهای تاریکی هستند که معلوم نیست در درون آنها چه می گذرد و چه اتفاقاتی را پیش آورده اند. مشخص نیست بانک ها چطور ریشه اقتصاد کشور را ذره ذره اره می کنند و ما همچنان نظاره گر هستیم در نتیجه فقط باید از دولت سیزدهم خواست که به طور جدی دنبال این موضوع و اصلاح شرایط باشد.

کد خبر: ۱۵۹٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha