۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
میلگرد آجدار؛ راهی کم هزینه برای تقویت بتن!

میلگرد آجدار؛ راهی کم هزینه برای تقویت بتن!

استفاده از میلگرد آجدار در سازه های بتنی سبب افزایش استحکام ساختمان می شود. انتخاب نوع مناسب میلگرد آجدار علاوه بر صرفه اقتصادی، باعث می شود تا کیفیت ساخت و ساز بالاتر رود.

میلگرد آجدار یکی از انواع این مقطع فولادی است که باعث استحکام بتن در سازه می شود.

بازار; گروه صنعت: استفاده از میلگرد آجدار، باعث افزایش استحکام بتن و در نتیجه امنیت بیشتر سازه‌های فولادی ساخته شده با این مقطع می شود. در این مطلب قصد داریم تا درباره انواع میلگرد آجدار از لحاظ استاندارد تولید، مقایسه آن با نوع ساده و گستردگی کاربرد و مزایای این محصول در صنایع صحبت کنیم. میلگرد آجدار، یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در کشور است و کارخانه‌های نام آشنای زیادی انواع مختلف آن را تولید می‌کنند که عمده کاربرد این محصول در صنایع ساختمانی و در جهت بهبود دوام و کیفیت سازه است.

چرا میلگرد آجدار می‌شود؟!

ممکن است برای شما سوال باشد که اصلاً چه دلیلی دارد که میلگرد، آجدار شود؟

برای آگاهی بهتر در مورد این موضوع، باید به‌سراغ کاربرد اصلی این محصول برویم؛ درواقع، کاربرد اصلی میلگرد آجدار، استحکام بخشیدن به بتن است. بتن به‌تنهایی استحکام کششی کمی دارد و نیاز به یک عامل تقویت‌کننده دارد که همان میلگردها هستند؛ در این‌جاست که می‌توانیم وجود آج بر روی این مقطع فولادی را توجیه کنیم.

اگر میلگرد ساده درون بتن قرار گیرد، طبعاً چسبندگی زیادی با بافت آن نخواهد داشت، چراکه سطح مقطع صاف است؛ به‌همین‌دلیل، مهندسین دست به اقدامی خلاقانه زدند و با ایجاد آج‌های کوچک روی تمام سطح بدنه این مقطع فولادی، باعث شدند تا بتن و میلگرد با قدرت بیش‌تری به‌هم پیوند بخورند. نتیجه این کار پس از خشک شدن بتن و محکم شدن آن مشخص خواهد شد.

طبق نظرات کارشناسان آهن آنلاین:

"میلگرد آجدار مورد استفاده در سازه‌ها، در هزینه تمام شده پروژه‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند؛ زیرا این محصول به میزان قابل توجهی در بنای ساختمان‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع میلگرد آجدار در کوره‌هایی با حرارت 1100 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شوند که همین امر سبب استحکام بالای این مقاطع شده است. کارشناسان آهن آنلاین اطلاعات دقیق‌تری در این مقاله در اختیار شما قرار داده‌اند؛ برای آگاهی از زمان مناسب خرید و کسب بیشترین سود، می توانید به سایت ahanonline مراجعه کنید."

چه مشخصاتی میلگرد آجدار را از سایر انواع میلگرد متمایز می‌کند؟

مهم‌ترین تفاوت میان نوع آجدار و ساده میلگرد، قطعاً شکل ظاهری آن‌هاست؛ آج‌های کوچکی که در تمام سطح بدنه نوع آجدار دیده می‌شوند، به شما در تشخیص آن‌ها کمک می‌کنند. نکته مهم دیگر، پروسه تولید و استانداردهایی است که برای تولید آن به کار می‌روند.

میلگرد آجدار؛ راهی کم هزینه برای تقویت بتن!

میلگرد آجدار به نسبت انواع میلگردها، کارآیی بیشتری دارد و مورد توجه فعالان صنعت ساختمان است.

میلگردهای ساده، عموماً برای جوشکاری و کارهای سبک به کار می‌روند؛ درحالی‌که نوع آجدار این مقطع فولادی، کاربرد مهم‌تری داشته و باید از استانداردهای متفاوتی پیروی کند. در این پروسه، استانداردهای داخلی و خارجی به‌کار گرفته می‌شود و عموماً میلگردهای آجدار تولید شده در ایران، از استانداردهای کشور روسیه پیروی می‌کنند.

نوع آجدار، از نظر سایز و وزن نیز با نوع ساده این مقطع فولادی متفاوت است و عموما در سایزهای 5.5 تا 40 میلی‌متر و به‌شکل شاخه‌ای یا کلاف تولید می‌شوند.

انواع استانداردهای تولید میلگرد آجدار و کاربرد آن

وقتی صحبت از میلگردهای آجدار می‌شود، می‌توانیم در مورد سه نوع مختلف این محصول صحبت کنیم که از لحاظ ساختاری کمی باهم متفاوت هستند؛ همین تفاوت‌های کوچک باعث متمایزشدن کارایی آن‌ها شده است. در ادامه این مقطع فولادی را به‌ترتیب سختی به سه دسته مجزا تقسیم‌بندی کرده‌ایم:

· A2

شکل آج‌ها در این نوع، به‌صورت مارپیچی است و می‌توان از نظر سختی آن‌ها را در یک رده بالاتر از نوع A1 که میلگردهای ساده هستند، قرار داد. میلگردهایی که باتوجه به‌این استاندارد تولید می‌شود، در رده S340 قرار می‌گیرند و باوجود داشتن استحکام بالا، انعطاف‌پذیری خوبی هم دارند.

· A3

استفاده از این استاندارد، در تولید نوع آجدار این مقطع فولادی باعث شده تا سختی و دوام بالایی داشته باشد؛ البته بالاتررفتن سختی در این محصول با کاهش انعطاف‌پذیری همراه بوده است. شکل آج‌ها در این میلگرد، به‌صورت ضربدری است که پیوند خوبی با بافت بتن ایجاد می‌کند.

· A4

اگر بخواهیم محکم‌ترین نوع این مقطع فولادی را معرفی کنیم، قطعاً صحبت از میلگردهای S500 یا A4 به میان خواهد آمد؛ این محصول سختی بالایی دارد و برای پروژه‌هایی به‌کار می‌رود که سازه نیاز به‌تحمل وزن بالا خواهد داشت. این مقطع، علاوه‌بر استقامت و تفاوت در وزن، از نظر قیمتی هم با انواع دیگر متفاوت است و با قیمت بالاتری معامله می‌شود.

میلگرد آجدار؛ راهی کم هزینه برای تقویت بتن!

انتخاب نوع و استاندارد مناسب میلگرد آجدار، به کیفیت بیشتر سازه کمک می کند.

و اما میلگرد آجدار سردار!

یکی از چالش‌های ساختمان‌سازی، استفاده از مصالح و مقاطع فولادی است که بتوانند استحکام بیش‌تری برای سازه ایجاد کنند؛ همین موضوع باعث شد تا نوع جدیدی از مقاطع فولادی با نام میلگرد آجدار سردار معرفی شود؛ این محصول در ابتدا و انتهایش دارای دو کلاهک به‌شکل‌های مستطیل، بیضی یا دایره است.

وجود آج بر روی این مقطع فولادی در کنار کلاهک‌های دو طرف آن، باعث شده تا استحکام زیادی را برای سازه‌های بتنی به‌همراه داشته باشد. اضافه شدن همین کلاهک‌ها، هر چند که مهم به نظر نمی‌رسد، توانسته در بازدهی آن به‌شدت اثرگذار باشد.

یکی از کاربردهای اصلی این محصول در ساخت فونداسیون ساختمان است؛ به‌کاربردن میلگرد آجدار سردار در فونداسیون، از جمع‌شدن و تجمع بتن در یک نقطه خاص جلوگیری کرده و سبب اجرای بهتر آن می‌شود.

خرید میلگرد آجدار صرفه اقتصادی دارد؟!

درست است که قیمت میلگرد آجدار به نسبت انواع دیگر کمی بالاتر است، اما این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام نوع کارآمدتر خواهد بود؛ بالاتر بودن بهای این محصول موضوعی است که به‌دلیل تفاوت در پروسه تولید آن به‌وجود می‌آید.

بهترین کار این است که پیش از انتخاب نوع این مقطع فولادی، مراحل نیازسنجی را باتوجه به‌پروژه خود انجام دهید؛ در بعضی موارد امکان استفاده از نوع ساده هم وجود دارد، اما نکته این جاست که اگر از نوع آجدار استفاده کنید، استحکام و دوام بیش‌تری را برای سازه ایجاد کرده‌اید.

به این ترتیب، بااین‌وجود که قیمت میلگرد آجدار بالاتر است، اما به‌دلیل ویژگی‌ها و تمایزهایی که دارد، استفاده از آن می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد.

براساس نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"قیمت میلگرد آجدار که یکی از انواع میلگرد تولید شده در کارخانه‌های مختلف فولادی است و در سایز و وزن‌های متفاوت تولید می‌شود، تحت تاثیر عوامل متفاوتی تعیین می شود. قیمت روز میلگرد آجدار همانند سایر انواع این محصول، وابسته به فاکتورهای مختلفی مانند نوسانات نرخ ارز، قیمت دلار، میزان عرضه‌وتقاضا، سایز و... است که ممکن است به‌صورت روزانه و لحظه‌ای تغییر کند."

میلگرد آجدار؛ راهی کم هزینه برای تقویت بتن!

قیمت میلگرد آجدار به سایز، وزن و کارخانه تولیدی آن وابسته است.

میلگرد آجدار متفرقه را چگونه تشخیص دهیم!؟

اهمیت استفاده از مقاطع فولادی باکیفیت برای کسانی که در حوزه ساخت‌وساز فعالیت دارند، کاملاً روشن و واضح است؛ باید بدانید که استفاده از میلگردهای متفرقه و تقلبی می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی‌ای را برای سازه به‌همراه داشته باشد. حال، سوال این‌جاست که چگونه میلگردهای آجدار متفرقه را تشخیص دهیم؟

خوشبختانه روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد که در ادامه چند مورد از کارآمدترین آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

1. علائم اختصاری حک شده روی محصول که نوع، روش تولید و شکل آج را مشخص می‌کند.

2. از وجود پلاک شناسایی بر روی هر دسته از این مقطع فولادی مطمئن شوید.

3. وزن محصول خریداری شده را با وزن‌های موجود در جدول اشتال، بررسی کنید.

4. این مقطع فولادی، عموماً هنگامی که از کارخانه خارج می‌شود، رنگ مشکی دارد و اگر محصول مورد نظر رنگ متفاوتی داشت، در اصل بودن آن شک کنید.

5. در هنگام خرید، می‌توانید برگ آنالیز را از فروشنده دریافت و اطلاعات موجود در آن را بررسی کنید.

سخن پایانی

تااین‌جا، در مورد انواع میلگرد آجدار و خصوصیات هریک صحبت کردیم و به‌کمک این اطلاعات، در زمان خرید، بررسی دقیق‌تری از محصول مورد نظر خود خواهید داشت. کارخانه‌های زیادی در داخل کشور به‌تولید این مقطع فولادی مشغول هستند که می‌توان به کارخانه ذوب آهن اصفهان، کویر کاشان یا شاهین بناب اشاره کرد. توصیه می‌کنیم برای خرید مطمئن به سراغ محصولات تولیدی این کارخانه‌های معتبر در وب سایت آهن آنلاین (https://ahanonline.com/) بروید.

کد خبر: ۱۵۹٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha