۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
کاهش جوجه ریزی ها خطری در کمین صنعت مرغداری/ نگرانی برای کمبود گوشت مرغ در آینده
بازار گزارش می دهد؛

کاهش جوجه ریزی ها خطری در کمین صنعت مرغداری/ نگرانی برای کمبود گوشت مرغ در آینده

ارومیه- این روزها مسئولان از کاهش میزان جوجه ریزی ها در آذربایجان غربی خبر می دهند؛ مساله ای که می تواند برای کمبود گوشت مرغ و آینده صنعت مرغداری نگران کننده باشد.

خبرگزاری بازار؛ فائزه زنجانی- این روزها که صحبت از کمبود نهاده های دامی و مشکلات دامداران در این حوزه است، در آذربایجان غربی نیز با کاهش جوجه ریزی ها، نگرانی ها برای کمبود گوشت مرغ در آینده شدت می گیرد.

امسال بیماری کرونا و به دنبال آن تعطیلی رستوران ها، غذاخوری و مراسم های مختلف، ضربه بالایی بر صنعت مرغداری وارد کرد و حتی فرا رسیدن ماه رمضان و افزایش خریدها برای این ماه نیز نتوانست گره چندانی از مشکلات این صنعت باز کند.

کاهش مصرف مرغ در کنار کمبود نهاده های دام و طیور

در کنار کاهش مصرف مرغ، کمبود نهاده های دامی نیز درد مضاعفی بر پیکره صنعت مرغداری وارد کرده و مرغداران این روزها از کمبود نهاده های دامی و یا گرانی بیش از حد آن گله مند بوده و خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه هستند.

تمامی مشکلات پیش رو سبب شده تا میزان جوجه ریزی ها در استان آذربایجان غربی همانند برخی دیگر از استان های کشور کاهش یابد. موضوعی که در صورت بهبود نسبی شیوع بیماری کرونا و باز شدن واحدهای غذایی و مصرفی دیگر، می تواند به موضوع کمبود گوشت مرغ در بازار بینجامد.

در حالی که در طی چند ماه گذشته قیمت گوشت مرغ به شدت کاهش یافته و میزان گوشت مازاد بر مصرف در بازار افزایش یافته، کاهش جوجه ریزی های در نقاط مختلف کشور می تواند سبب کاهش میزان گوشت مرغ تولیدی و به دنبال آن افزایش قیمت ها باشد؛ موضوعی که از هم اکنون باید در مورد آن تدبیر کرد.

تولید ۱۹۰ هزار تن کنسانتره دام و طیور در استان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص میزان تولید کنسانتره های دام و طیور در استان می گوید: سالیانه بیش از ۱۹۰ هزار تن کنسانتره دام و طیور در واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور استان تولید می شود.

داود قربان نژاد ادامه می دهد: نظارت کارشناسان این معاونت بر سیستم تولید خوراک دام به صورت فنی و بهداشتی و به صورت ماهیانه انجام می شود.

میزان نیاز به نهادهای دامی، فراتر از تولیدات استانی 

وی در خصوص میزان نیاز سالانه به نهاده های دام و طیور در استان نیز می گوید: نیاز سالانه استان به نهاده های دامی، ۱۲۸ هزار تن کنجاله سویا، ۳۴۵ هزار تن ذرت دانه ای و ۱۶۵ هزار تن جوی دامی است.

قربان نژاد با اشاره ای به توزیع این نهاده ها نیز می گوید: تخصیص نهاده ها برای زنجیره های طیور و کارخانجات وابسته به زنجیره ها به تناسب جوجه ریزی و به صورت تجمیعی انجام می گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه می دهد: در شرایط خاص کنونی که مرغداران با چالش های شدید تری مواجه هستند، اولویت تخصیص نهاده ها در جهت تامین نیاز پرورش دهندگان بخش طیور است .

کاهش میزان جوجه ریزی ها در آذربایجان غربی

وی در ادامه با اشاره ای به کاهش میزان جوجه ریزی در استان طی فروردین سال جاری می گوید: طی فروردین ماه سال جاری، سه میلیون قطعه جوجه ریزی در استان داشتیم، در حالی که نیاز استان سه میلیون و ۶۰۰ قطعه است.

قربان نژاد می افزاید: با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی رستوران‌ها، غذاخوری و دانشگاه‌ها و مصرف گوشت به تبع آن، جوجه ریزی در استان کاهش یافته است که در صورت آغاز به کار این واحدها پیش‌بینی می‌شود از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد ماه در استان با کمبود حدود یک هزار و ۱۰۰ تنی گوشت مرغ مواجه باشیم.

مردم نگران تامین گوشت در ماه های آتی نباشند

وی با اشاره به اینکه با ذخیره مطلوب گوشت مرغ در شرکت پشتیبانی امور دام استان که حدود سه هزار تن است، جای هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد، می گوید: مردم نگران تأمین گوشت مورد نیاز خود در ماه‌های آتی نباشند.

قربان نژاد با بیان اینکه هم اکنون شش واحد جوجه ریزی در سطح استان با ظرفیت سالانه ۹۴ میلیون قطعه جوجه ریزی فعال است، می افزاید: آذربایجان غربی در تولید گوشت مرغ در کشور دارای مقام هشتم و در تولید جوجه یک روزه گوشتی مقام سوم است.

خرید تضمینی بیش از هزار تن مرغ مازاد مصرف

در میان تمامی مشکلات موجود در صنعت مرغداری، خرید تضمینی مرغ توسط دولت را می توان گامی موثر در راستای کاهش زیان مرغداران و از سویی جلوگیری از کمبودها در ماه های آتی دانست.

سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی  در گفتگو با بازار در این راستا می گوید: در راستای حمایت از تولید مرغداران استان و تداوم تولید از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از هزار تن مرغ مازاد تولید کنندگان استان به صورت تضمینی توسط شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی خریداری شده است.

 حبیب محسنی، هدف اصلی فعالیت های شرکت پشتیبانی امور دام را حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان نهاده ها و محصولات دام و طیور دانسته و می گوید: سال گذشته هم حدود دو هزار تن مرغ مازاد واحدهای تولیدی توسط این شرکت خریداری شده بود.

وی ادامه می دهد: از ابتدای فروردین ماه سال جاری، نهاده های طیور در حدود پنج هزار تن ذرت، پنج هزار تن جو و دو هزارتن کنجاله سویا در حال توزیع بین مرغداران استان است.

توانایی آذربایجان غربی برای تبدیل به هاب لجستیک تامین نهاده های دامی شمالغرب

در این میان، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز می گوید: برای حمل نهاده های دامی از بنادر جنوب و شمال کشور توسط ناوگان حمل و نقل عمومی مشکلی وجود ندارد.

ارسلان شکری ادامه می دهد: براساس آمار موجود در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش تناژ حمل شده نهاده های دامی هستیم.

وی می گوید: با توجه به ظرفیت مطلوب اقتصادی و ظرفیت های شاخص در استان آذربایجان غربی، این استان می تواند به هاب لجستیک تامین نهاده های دامی شمال غرب کشور تبدیل شود.

این روزها که کرونا به بلایی برای رونق کسب و کارهای مختلف تبدیل شده، صنعت مرغداری بیش از هر صنعتی متحمل خساراتی شده است. کاهش مصرف مرغ این روزها با درد کمبود نهاده های دامی عجین شده که بیش از پیش مرغداران را تحت فشارهایی قرار داده است.

سیاست کاهش جوجه ریزی که در شرایط کنونی در برخی نقاط کشور دیده می شود، می تواند به مشکل کمبود گوشت مرغ در ماه های آتی تبدیل شود که باید از هم اکنون برای جلوگیری از این بحران، چاره ای اندیشید.

کد خبر: ۱۵٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha