۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
ثبات بر قیمت گیاهان دارویی حاکم است| مردم فارس اقلام اولویت دار می خرند
بازار بررسی کرد؛

ثبات بر قیمت گیاهان دارویی حاکم است| مردم فارس اقلام اولویت دار می خرند

شیراز- بررسی بازار گیاهان دارویی نشان می دهد طی دو هفته گذشته قیمت گیاهان دارویی ثابت مانده اما مردم فارس ترجیح می دهند که گیاهان اولویت دار را تهیه کنند و دیگر رغبتی برای خرید سایر اقلام ندارند.

بازار؛ گروه استان ها: استان فارس به دلیل تنوع آب و هوایی در رتبه دوم تنوع گیاهی دارویی کشور قرار دارد. کارشناسان بر این باورند که در فارس بیش از ۱۵۰ گونه گیاهان دارویی شناخته شده وجود دارد و کشت بیش از ۳۰۰ گونه انحصاری در این استان امکان‌پذیر است.

بر اساس آمار، سالیانه میزان قابل توجهی از گیاهان دارویی فارس به کشورهای هدف مانند امارات متحده عربی، آلمان، پاکستان، ترکیه، عراق، هند، ژاپن، هلند و روسیه صادر می شود. استان فارس به واسطه برخورداری از این ظرفیت های مناسب به عنوان یکی از قطبهای تولید این گیاهان مطرح شده است.

اما متاسفانه طی چند مدت اخیر به دلیل بالا رفتن قیمت ارز و سایر عوامل، فروش گیاهان دارویی در استان فارس کاهش چشمگیری داشته و برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند که قدرت خرید مردم کاهش داشته به گونه ای که خرید گیاهان دارویی اولویت دار از جمله ادویه و ... در سبد غذایی مردم جا دارد.

بر اساس گزارش دریافتی از مراکز فروش شیراز قیمت انواع گیاهان دارویی، در دو هفته گذشته افزایش نیافته و با وجود این ثبات قیمتی اما همچنان تقاضا برای خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک سوم است.

رئیس اتحادیه صنف عطاران شیراز در گفتگو با بازار به قیمت برخی از گیاهان دارویی اشاره کرد و با بیان اینکه برخی از گیاهان از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: در دو هفته گذشته با وجود آغاز فصل تابستان اما متاسفانه تقاضا برای تهیه برخی از گیاهان از جمله تخم شربتی و خاکشیر کاهش داشته به گونه ای که حتی به کمتر از یک سوم نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

افزایش تقاضا برای گیاهان اولویت دار
مجید معتمدی بالا رفتن قیمت ارز را از مهمترین دلایل افزایش قیمت عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر مردم ترجیح می دهند که فقط گیاهان دارویی اولویت دار از جمله ادویه و... را که مصرف روزانه دارد، تهیه کنند و تقاضا برای خرید مابقی اقلام از جمله آویشن، بابونه و... که در شرایط عادی متقاضیان زیادی داشت کاهش یافته و به گونه ای که حتی به صفر رسیده است.

رئیس اتحادیه صنف عطاران شیراز با اشاره به اینکه قیمت اقلام بستگی به نوسانات قیمت دلار دارد، اظهار کرد: به عنوان نمونه در سال جاری قیمت تخم شربتی از ۹۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان، خاکشیر از کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان رسیده است البته در دو هفته گذشته قیمتها ثابت بوده است.

وی به کاهش میزان فروش گیاهان دارویی به یک سوم نسبت به سال گذشته در بازار شیراز اشاره کرد و گفت : شرایط نابسامان اقتصادی، افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم کسادی گسترده ای را در تمام واحد های صنفی این اتحادیه به دنبال داشته است.

معتمدی از عدم تقاضا برای خرید زعفران خبر داد و بیان کرد: به دلیل افزایش قیمت سرسام آور زعفران تقاضا در استان برای خرید این محصول نیز کاهش چشمگیری داشته است.

کد خبر: ۱۵۹٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha