۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
عمده محصولات صنایع اصلی بالادست کشور در بورس کالا عرضه می‌شود
رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران:

عمده محصولات صنایع اصلی بالادست کشور در بورس کالا عرضه می‌شود

تبریز- رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: عمده محصولات صنایع اصلی بالادست کشور در بورس کالا عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، معین محمدی پور ظهر امروز شنبه در سمینار مدیریت دارایی، ابزارها و فرصت های بورس کالا در صنعت ساختمان که به همت سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی و با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شد، اظهار کرد: چهار بازار بورس در ایران فعال بوده و سازمان بورس بر فعالیت این بازارها نظارت دارد.

وی با بیان این‌که بورس کالا دارای مشتریانی محدودتر اما در ابعاد بزرگتر است، افزود: عرضه موادی چون سیمان، میلگرد، شیشه، ورقه‌های فولادی و ... را می‌توان در این بازار به شکل فیزیکی انجام داد. از طرفی معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا نیز در بورس کالا طراحی شده تا افراد در ابعاد پایین تر سرمایه گذاری کنند و تاکنون عرضه سیمان، شیشه، میلگرد، سکه، زعفران و پسته از این طریق انجام می‌گیرد.

محمدی پور گفت: فروش املاک در بورس کالا به شکل عرضه فیزیکی و یا صندوق سرمایه گذاری انجام می‌گیرد. در عرضه فیزیکی املاک، تا لحظه فروش املاک هزینه خاصی از فروشنده اخذ نمی‌شود.

وی افزود: صندوق‌های املاک و مستقلات نیز به نوعی اوراق بهادار سازی املاک بزرگ شناخته می‌شوند. واحدهای تجاری بزرگ را که نمی‌توان یکجا به فروش رساند، در اوراق بهادار سازی تبدیل به صندوق املاک کرده و بدون این‌که مدیریت از دست رود، درصدی از آن به فروش می‌رود.

وی با اشاره به روش سلف استاندارد مسکن برای فروش املاک در بازار بورس کالا، اظهار کرد: با این روش، سعی می‌شود تا موانع رونق زمین و ساختمان رفع شوند. این روش، نوعی پیش فروش متری ساختمان‌های بزرگ بوده و تضامینی گرفته می‌شود تا در موعد مقرر، سود پرداخت شود.

رئیس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: این روش، دردسر و درگیری کمتری برای سرمایه گذاران و صاحبان املاک نسبت به پروسه طولانی بانک‌ها دارد.

وی افزود: متقاضیان می‌توانند با تهیه امیدنامه و اخذ تاییده از سوی بورس کالا برای زمین و املاک خود اوراق عرضه کنند و سرمایه گذاران به متراژی از زمین پیش فروش کنند و در صورت انصراف صاحب ملک، تاخیر در تحویل سود و ... نیز مبتنی بر تضامین رفتار کرد.

پیش بینی رونق بازار املاک و مستغلات مستلزم توجه به نرخ بهره حقیقی و روند طبیعی بازار است
کارشناس اقتصادی و تامین مالی و سرمایه گذاری نیز در این مراسم گفت: پیش بینی رونق بازار املاک و مستغلات مستلزم توجه به نرخ بهره حقیقی و روند طبیعی بازار است.

پیمان مولوی با بیان این‌که بازار یک ابزار برای کسب ثروت بوده و بایستی نگاه به بازارهای مختلف به دور هر گونه تعصب باشد، اظهار کرد: مهمترین موضوع در بحث آینده بازار املاک و مستغلات، بحث نقدینگی است. در این راستا سه سناریو برای وضعیت نقدینگی در سال ۱۴۰۱ پیش بینی کردیم که شاخص‌های کنونی نشان می‌دهد به سمت سناریو بدبینانه پیش می‌رویم.

وی با اشاره به پیش بینی رشد نقدینگی ۴.۵ درصدی (معادل آخرین رشد نقدینگی در اسفندماه سال ۱۴۰۰) در سال ۱۴۰۱ اقتصاد ایران، افزود: این مقدار معادل خلق ۲۰۸ هزار میلیارد تومان پول است. نقدینگی سال ۱۴۰۰ تا انتهای اسفند ماه برابر ۴۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که میزان رشد ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که نقدینگی الزاما ترسناک نیست، خاطرنشان کرد: نقدینگی اقتصاد ایالات متحده در زمان شروع کووید۱۹، ۱۵ هزار میلیارد دلار بود که اکنون این مقدار با رشد ۷۰۰۰ میلیارد دلاری به ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

مولوی با اشاره به وضعیت بازدهی بازارهای موازی، تشریح کرد: مقایسه این بازارها خطای دسته بندی بوده و الزاما بازارها مانند اسب مسابقه در نبرد نیستند و هر یک توالی‌های متفاوتی دارند. بر اساس بررسی‌ها، روند بازدهی بازارهای موازی تا انتهای خردادماه مانند اردیبهشت ماه ۹۸ نزدیک به هم است.

وی با گذری به وضعیت اقتصاد دنیا، اظهار کرد: جهان در آستانه رکودی مانند رکود جهانی سال ۲۰۰۸ است. اقتصاد ایران نیز همراه با جهان بوده و اتفاقات بازار جهانی، بازار مواد اولیه کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نرخ بهره اقتصاد آمریکا اکنون به ۱.۷۵ درصد رسیده و با نرخ فزاینده‌ای پیش بینی می‌شود که تا انتهای سال به سه درصد افزایش یابد.

کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر نرخ دلار و ارز بر بازار املاک و مستغلات، گفت: تحلیل بازار املاک و مستغلات باید بر اساس دوره‌های رونق و رکود انجام بگیرد چرا که بازده این بازار بسیار کند است.

وی در تحلیل بازار املاک کشور، اظهار کرد: این بازار از سال ۷۴ تاکنون، پنج دوره رکود و پنج دوره رشد را پشت سر گذاشته است. قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برابر ۲۸ میلیون تومان بود و در خردادماه ۱۴۰۱ نیز به ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده‌ است.

وی با اشاره به افزایش قیمت دلاری بازار املاک و مستغلات و بحث رکود در این بازار نیز ادامه داد: رکود در اقتصاد به معنای کاهش قیمت و معاملات بازار طی سه ماه پیاپی است در حالی که آخرین گزارش بانک مرکزی کشور در خصوص تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد در خردادماه سال جاری نسبت به اردیبهشت‌ماه تا ۳۲ درصد رشد معاملات مسکن و قیمت مسکن را در تهران داشتیم‌.

مولوی افزود: شرایط کنونی نشان می‌دهد که دو چراغ‌ رشد معامله و قیمت برای دوره رونق در بازار مسکن فعال شده است. افزایش ۲۰۶ درصدی معاملات در اردبیهشت نسبت به فروردین ماه نشان می‌دهد که در دوره رکود املاک قرار نداریم.

وی، عامل تاثیرگذار در بازار املاک را نرخ بهره حقیقی عنوان کرد افزود: نرخ بهره حقیقی کشور طی ۴۰ سال گذشته، ۱۰ سال مثبت و ۳۰ سال منفی بوده است. در سال‌هایی که نرخ بهره حقیقی مثبت و افزایشی باشد، بازار املاک و مستغلات متاثر از آن بوده است.

کد خبر: ۱۵۹٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha