۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۲
فرصت ها و تهدیدهای پیش روی بازار سرمایه
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت اطلاعات مالی پارت بررسی کرد

فرصت ها و تهدیدهای پیش روی بازار سرمایه

توجه اعضای شورای عالی بورس به دغدغه روز سهامداران و ناشران حکایت از همراهی و همدلی مسوولان نسبت به کاهش ریسک‌های بازار دارد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، محمد یوسف امین داور مدیر سرمایه‌گذاری شرکت اطلاعات مالی پارت گفت: بازار با نیروهای موافق و مخالفی مختلفی روبرو است و کاهش تولید شرکت‌های بزرگ در اثر قطعی برق، اولین مساله‌ای است که مدتهاست باعث شده بازار نسبت به گزارش‌های خوب دوازده ماهه ۱۴۰۰ بی‌توجه باشد تا جایی‌که ممکن است گزارش‌های بهاری شرکتها را نیز بسوزاند.

امین داور افزد: دیگر نگرانی بازار فاصله گرفتن نرخ دلار آزاد از دلار نیمایی است؛ در حقیقت دولت به دلیل محاسبه قیمت کالاهای اساسی با نرخ نیما، علاقمند به کنترل آن است و فاصله پنج تا درصدی نرخ نیما با نرخ آزاد اکنون از ۲۰ درصد نیز گذشته است.

وی بیان کرد: اصرار دولت بر قیمت‌گذاری محصولات، به خصوص کالاهایی که ارز مصرفی آنان از ارز ترجیحی به ارز آزاد تبدیل شده، باعث تردید خریداران سهام در بازار و عقب‌نشینی تقاضا در این نمادهای خوش آتیه شده است.

مدیر سرمایه گذاری اطلاعات مالی پارت تصریح کرد: چهارمین موضوع تحولات بازارهای کامودیتی جهانی و کاهش احتمالی قیمت‌های جهانی است که به جدیدترین دغدغه بازار تبدیل شده است؛ چراکه کاهش قیمت‌های جهانی تاثیر مستقیمی بر کاهش سودآوری شرکت‌های بزرگ فولادی، فلزی و پتروشیمی دارد، اما در کنار این تهدیدها، بازار با فرصت‌هایی نیز روبروست.

وی در ادامه عنوان کرد: اولین احتمال رشد نرخ دلار نیمایی است؛ چراکه قیمت دلاری کالاهای اساسی همچون روغن خام و نهاده‌های دامی در روزهای اخیر با کاهش مواجه شده است و این اتفاق سبب افزایش سود صادرکنندگان بزرگ کشور می‌شود که درآمد آنها دلاری و هزینه‌های آنها ریالی است. همچنین دومین فرصت بازار احتمال توافق بین ایران و امریکا است که موجب تسهیل بازرگانی خارجی شده، از یک طرف صادرات نفت خام را افزایش می‌دهد و از طرف مقابل واردات مواد اولیه و همچنین تجهیزات را تسهیل می‌کند و سومین موضوع نیز احتمال رشد آرام قیمت کالاهایی است که ارز مصرفی مواد اولیه آنها از ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شده و در نتیجه افزایش سودآوری آنهاست.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه؛ برآیند این نیروها جهت بازار را در ماه‌های آتی مشخص خواهد کرد.

کد خبر: ۱۵۹٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha