۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
مرحله دوم اختصاص ارز ترجیحی صنعت دارو آغاز شد
عضو هیئت مدیره سندیکای داروهای انسانی:

مرحله دوم اختصاص ارز ترجیحی صنعت دارو آغاز شد

خیرآبادی، عضو هیئت مدیره سندیکای داروهای انسانی با اشاره به برنامه دولت برای تخصیص ۳میلیارد دلار ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ به صنعت دارو گفت: دستور پرداخت مرحله دوم ارز ترجیحی دارو به بانک مرکزی ابلاغ شد.

بازار؛ گروه صنعت: به رغم اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ گمانه زنی های بسیاری از سوی متولیان در خصوص برای حذف ارز ترجیحی از صنعت داروی کشور شنیده می شد اما از اواخر فروردین ماه امسال بانک مرکزی اعلام کرد که یک میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به صنعت دارو اختصاص یافته است و بعد از این هم در چند مرحله دوباره برنامه تخصیص ارز دولتی در دستور کار قرار می گیرد.

در این راستا به تازگی مرتضی خیرآبادی، عضو هیئت مدیره سندیکای داروهای انسانی در خصوص برنامه دولت برای تخصیص مرحله دوم ارز ترجیحی به صنعت دارو اظهار داشت: دستور پرداخت مرحله دوم ارز ترجیحی به مبلغ یک میلیارد دلار از اواخر هفته گذشته به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

وی در خصوص برنامه دولت برای سال ۱۴۰۱ اضافه کرد: از برنامه ۳ میلیاردی دولت برای تخصیص ارز ترجیحی به صنعت داروی کشور تاکنون یک میلیارد دلار اختصاص یافته است و یک میلیارد دلار دیگر نیز در دستور پرداخت بانک مرکزی قرار دارد.

خیرآبادی در پاسخ به این سوال که تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دارو از سوی دولت تا چه زمانی ادامه می یابد، ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت تولید داروهای داخلی تا سقف تورم سه ماهه اول انجام می شود و از سال بعد یعنی از ۱۴۰۲ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف می شود.

شایان ذکر است که بر اساس گفت و گوهای خبرگزاری بازار با مدیران شرکت های داروسازی کشور، این شرکت ها چندان تمایلی به دریافت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ندارند؛ در این راستا چندی پیش اکبر برندگی، مدیرعامل گروه دارویی برکت گفته بود که ارز ترجیحی وجود دارد اما اگر شرکت های داروسازی این ارز را دریافت کنند باید ما به تفاوت آن را از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲۵ هزار تومان تعهد بدهد. بنابراین صنعت هم این ریسک را نمی کند و ارز دولتی دریافت نمی شود.

گفتنی است بر اساس اعلام بانک مرکزی تاکنون بالغ بر ۸۱۵ میلیون دلار تخصیص ارز انجام شده که این مبلغ به تفکیک شامل؛ ۴۲۰ میلیون دلار در اردیبهشت و ۳۲۴ میلیون دلار در خرداد و ۷۱ میلیون دلار در هفته آغازین تیر ماه بوده است.

کد خبر: ۱۵۹٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha