۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
نیکزاد در تمنای وام، میرکاظمی در گریز از اقدام؛ خانه های روستایی روی گسل اختلافات
«بازار» گزارش می دهد

نیکزاد در تمنای وام، میرکاظمی در گریز از اقدام؛ خانه های روستایی روی گسل اختلافات

در حالیکه این روزها همچنان شاهد زلزله های شدید در کشور هستیم مقامات ارشد سازمان برنامه و بودجه افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی را تورم زا دانسته و پرداخت آنرا با شرط و شروط پذیرفته اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در آخرین دستور رئیسی رئیس جمهور مقرر شد تا پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی از اول تیر آغاز شود اما میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در تازه ترین اظهار نظر خود چنان از وام مسکن روستایی و پرداخت آن سخن گفته است که گویی پرداخت این وام در حقیقت می تواند بر پایه پولی کشور افزوده و تورم را بالا ببرد.

در اواخر روزهای خرداد ماه امسال بود که اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دستور رئیسی رئیس جمهور را در رسانه ها بازگو و اعلام کرد که طبق دستور رئیس جمهور مقرر شده است تا پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد از اول تیر ماه توسط بانک های عامل پرداخت شود.

چند روز بعد از این اظهارات بود که مجید جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار اعلام کرد ضمانت نامه مابه‌التفاوت سود تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی توسط رئیس دفتر رئیس جمهور بزودی ابلاغ و پرداخت این تسهیلات نیز در زمان مقرر یعنی تیر ماه اجرایی خواهد شد.

او در این گفتگو با تاکید بر اینکه پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی طبق دستور رئیس جمهور از اول تیر ماه قطعی است و قرار است تا اسماعیلی مسئول دفتر رئیس جمهور ضمانتنامه مابه التفاوت نرخ سود (۱۳ درصد) را تا دو روز آینده صادر و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کند. بنابراین خروجی جلسه مسئول دفتر رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن این بوده است که ضمانت نامه مابه التفاوت نرخ سود وام مسکن روستایی ابلاغ شود تا از اول تیر ماه این تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت شود.

اکثر کارشناسان و مقامات مسئول بنیاد مسکن به عنوان متولی ساخت مسکن روستایی مدام اعلام می کنند که تاخیر در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی می تواند آثار سویی داشته باشد بنابراین پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی بیشتر از اینکه منجر به تورم و رشد پایه پولی کشور شود منجر به رونق بخش های مرتبط با بخش مسکن و کاهش اثرات جانی و مالی با وقوع زلزله شود.

نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با انتقاد از میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که او تخصصی در بودجه ریزی ندارد و اگر پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد متوقف شود ساخت روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی در روستاها متوقف و قطعا ضررهای مالی و جانی توقف نوسازی و بازسازی مسکن روستایی که از دهه ۸۰ آغاز شده، بیشتر از پرداخت وام با نرخ سود ۵ درصد و رشد نرخ تورم خواهد بود

در ابتدای سال جاری اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با انتقاد از میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که او تخصصی در بودجه ریزی ندارد و اگر پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد متوقف شود ساخت روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی در روستاها متوقف و قطعا ضررهای مالی و جانی توقف نوسازی و بازسازی مسکن روستایی که از دهه ۸۰ آغاز شده، بیشتر از پرداخت وام با نرخ سود ۵ درصد و رشد نرخ تورم خواهد بود.

دعوای بنیاد با سازمان برنامه|میرکاظمی: تورم زایی وام مسکن روستایی؛ نیکزاد: منتظر افزایش مهاجرت باشیم

جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که قبول دارید که این تاخیر پرداخت وام مسکن روستایی در نهایت به ضرر کشور و روستاها به لحاظ ایمن سازی شد؟ گفت: همانطور که رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم بارها اعلام کرده است تاخیر هر روز پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی باعث تاخیر و توقف ساخت و نوسازی روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی خواهد شد.

بر اساس آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ۱۵۸ هزار واحد مسکونی در حال ساخت روستایی در ابتدای دولت که با دریافت تسهیلات صورت گرفته است ۴۰ هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده و از همان ۲۵ آبان سال گذشته که رئیس جمهور دستور افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان را صادر کرد تقریبا نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی پیشرفت چندانی نداشته است. چرا که رشد قیمت نهاده های تولید مسکن به اندازه زیادی بر قیمت تمام شده ساخت تاثیر گذاشته و عملا سهم تسهیلات مسکن را به زیر ۴۰ درصد رسانده است.

جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که تاخیر در پرداخت تسهیلات سهم وام مسکن روستایی را در قیمت تمام شده ساخت مسکن کاهش می دهد؟ تاکید کرد: در سال ۸۴ که طرح بازسازی و نوسازی مسکن روستایی با پرداخت ۵ میلیون تومان وام آغاز شد سهم این وام تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده ساخت را پوشش می داد اما حالا با رسیدن سقف وام تا ۲۰۰ میلیون تومان این سهم تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. به هر حال افزایش قیمت نهاده های تولید این سهم را روز به روز کاهش داده است.

با توجه به عدم ابلاغ وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی می بینیم که مردم و متقاضیان وام مسکن روستایی از وام ۱۰۰ میلیون تومانی سال قبل همچنان استقبال آن چنانی نمی کنند.

متقاضی وام: تصور می کردیم که وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان باشد بنابراین برای دریافت وام از بانک تجارت اقدام کرده ایم اما اگر سقف وام ۱۰۰ میلیون تومان باشد این مبلغ ما را به مرحله فونداسیون هم نمی رساند

باقری یکی از متقاضیان وام مسکن روستایی در ملایر در تماس با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در خصوص اینکه وام ۱۰۰ میلیون تومانی نمی تواند تمام خواسته های ما را در ساخت مسکن برآورده کند گفت: تصور می کردیم که وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان باشد بنابراین برای دریافت وام از بانک تجارت اقدام کرده ایم اما اگر سقف وام ۱۰۰ میلیون تومان باشد این مبلغ ما را به مرحله فونداسیون هم نمی رساند.

دعوای بنیاد با سازمان برنامه|میرکاظمی: تورم زایی وام مسکن روستایی؛ نیکزاد: منتظر افزایش مهاجرت باشیم

او با اشاره به اینکه وقتی برای یک تغییر نقشه از ما ۳۰۰ هزار تومان دریافت کرده اند می توان حدس زد و پیش بینی کرد که هزینه ساخت مسکن چقدر بالا است ادامه داد: امیدواریم وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هر چه سریعتر ابلاغ شود. تمام اقدامات لازم را برای دریافت وام انجام داده ایم و الان ما را به بانک تجارت در شهر ملایر معرفی کرده اند. اگر می دانستیم که سقف وام ۱۰۰ میلیون تومان است برای ساخت مسکن اقدام نمی کردیم چون با این هزینه ها قطعا تا فونداسیون می توانیم کار را ادامه دهیم.

وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی، بار مالی سنگینی را به همراه خواهد داشت. پرداخت این وام از دو راه میسر است. یکی این‌که به بانک‌ها بنویسیم که این وام جزو بدهی دولت به بانک‌ها باشد که پایه پولی را بالا می‌برد و تورم وحشتناکی را به همراه دارد

چند روز پیش مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه بودجه در خصوص دلایل تأخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی گفته بود:‌ وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی، بار مالی سنگینی را به همراه خواهد داشت. پرداخت این وام از دو راه میسر است. یکی این‌که به بانک‌ها بنویسیم که این وام جزو بدهی دولت به بانک‌ها باشد که پایه پولی را بالا می‌برد و تورم وحشتناکی را به همراه دارد.

دعوای بنیاد با سازمان برنامه|میرکاظمی: تورم زایی وام مسکن روستایی؛ نیکزاد: منتظر افزایش مهاجرت باشیم

وی ادامه داد: یکی از ریشه‌های تورم در سنوات گذشته بدهی دولت به بانک‌ها بوده است. یا باید این اجازه را بدهیم یا این‌که بپذیریم از محل یارانه تأمین شود. در مدت ۲۰ سال بازپرداخت وام مذکور، ۸۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که باید از یک جایی تأمین شود.

وی افزود: راه دیگر این است که اجازه بدهیم از صندوق مسکن که در قانون دیده شده، مابه‌التفاوت سود وام ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت شود، چون وام ۱۰۰ میلیونی ابلاغ شده است. ممکن است برای ۱۰۰ هزار نفر مسکن را ارزان کنیم، اما این کار برای اقشار جامعه تورم ایجاد می‌کند. تا منابع مالی تأمین نشود نمی‌توانیم وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی را به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش دهیم.

دعوای بنیاد با سازمان برنامه|میرکاظمی: تورم زایی وام مسکن روستایی؛ نیکزاد: منتظر افزایش مهاجرت باشیم

اما اکبر نیکزاد معتقد است که میرکاظمی رئیس سازمان بودجه دوست من است و بارها تجربه همکاری با ایشان را داشته‌ام اما میرکاظمی در بودجه‌ریزی تخصص آنچنانی ندارد و سازمان برنامه و بودجه باید به این موضوع توجه داشته باشد که اگر غروب روزی که به منزل می‌رود، از این موضوع که هیچ هزینه و بودجه‌ای را پرداخت نکرده خوشحال بوده باشد، این خوشحالی درستی نیست.

در سال گذشته شاهد بالانس بودن وضعیت مهاجرت بودیم و پیش‌بینی می‌کردیم که مهاجرت معکوس رخ دهد اما اگر به مباحث اقتصادی روستا توجه نداشته باشیم به طور قطع مهاجرت از روستا افزایش می‌یابد. آقای میرکاظمی باید بداند که توجه به مسکن روستایی و طرح هادی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است

او با بیان اینکه از آبان ماه سال گذشته که وام‌های ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن پرداخت نشده، سازمان برنامه‌ و بودجه برنده نبود و قطعا عواقب سنگینی برای مردم خواهد داشت معتقد است که در سال گذشته شاهد بالانس بودن وضعیت مهاجرت بودیم و پیش‌بینی می‌کردیم که مهاجرت معکوس رخ دهد اما اگر به مباحث اقتصادی روستا توجه نداشته باشیم به طور قطع مهاجرت از روستا افزایش می‌یابد. آقای میرکاظمی باید بداند که توجه به مسکن روستایی و طرح هادی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

حال باید دید که سرانجام تنش میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان برنامه و بودجه به کجا ختم می شود. آیا این وام که بارها و بارها توسط رئیسی رئیس جمهور دستور پرداخت آن را صادر کرده است با نرخ سود ۵ درصد اجرایی می شود یا اینکه میرکاظمی بر نظریات خود تاکید و آن نظریات را به کُرسی خواهد نشاند؟

کد خبر: ۱۵۹٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 27
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      18 0
      به داد مردم روستاها برسيد يك تعداد بالا دستي از خدا بي خبر مردم و فشار وارده به خلق الله رو درك نميكنند. چه بسا هيچ چيزي از برنامه و بودجه سر در نمي آورند. به حرف رييس جمهورشون ارزش نميذارند
    • حسین IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      6 0
      ... درود به غیرتت شیر مرد تو میتونی زندگی ...به زمین گرم بخوری
    • ناشناس IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      8 0
      سلام شما رو به حضرت ابوالفضل یه کاری بکنیدو وام دویست میلیونی رو پرداخت کنید کلی چک دادیم به امید گرفتن وام دویست میلیونی????
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      11 0
      آقای میرکاظمی آقای رئیس جمهور تحویل بگیرید جواب خسارت هرمزگان کی میخواد بده وای برشما .......
    • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      10 0
      با سلام بنده به عنوان مهندس ناظر از ساختمان ها روستایی بازدید میکنم متاسفانه هم ساخت و ساز و هم افراد سازنده در شرایط بدی به سر میبرند و میتواند در آینده ی نه چندان دور مشکلات جبران ناپذیری را پدید آورد. بهترین راهکار برای حل این معظل شفافیت است تا این قشر زحمت کش بیشتر از این متضرر نشوند
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      9 0
      ما از دست شما به خدا شکایت میکنیم والله واکبر راباصدای بلند به گوشتان میرسونیم الله واکبر
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      5 0
      سلام وام دویست میلیونی رو پرداخت کنید کلی چک دادیم به امید گرفتن وام دویست میلیونی
    • ابراهیم کوچکی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      10 0
      کاظمی بی سواد
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      9 1
      خدا این ریس سازمان برنامه بودجه رو خیر نده ...الان تو هرمزگان زلزله اومده چند نفرکشته شدن چندتا خونه خراب شده.اصلا ب دستور ریس جمهور هم ک گوش نمیدن فقط هر هفته میان میگن هفته بعد وام رو میدیم
    • ناشناس IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      5 0
      زلزله بندر لنگه ،آقای میر کاظمی حالا ببین این وام تورم داره یا نه ...
    • ابوالفضل IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      3 0
      کمک کنید، به خدا چک دادم اونم چک خانومم رو به امید اول تیر که عالی جنابان قولش رو داده بودند.
    • حسن IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      7 0
      آقا میر کاظمی اخبار امروز رو خوب گوش کن ببین وجدانت با دیدن این صحنه ها بیدار میشه و دست از لجاجت بر میداری وبر طبل درد ورنج مردم باز میکوبی
    • ناشناس IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      5 0
      آقای میر کاظمی شما جات خیلی خوبه آقای ریسی حرف شما یعنی هیچ ما باید از آقای میر کاظمی دستور بگیریم یه سقف خالی ۱۰۰ ملیون در میشه جناب میر کاظمی خدای هم هست
    • افشین IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      4 0
      تو ایران همه به فکر خودشونن هیشکی به فکر مردم بدبخت و بیچاره نیست مصالح روز به روز داره گرونتر میشه خدا ازتون نگذره که بدبختمون کردین حتما باید زلزله بیاد و خونه های مردم بیچاره با خاک یکسان بشه؟الان کی جوابگوی مردم بیچاره هرمزگان هست که تو این گرما خونه خراب شدن؟ اگه مردم بتونن یه سر پناه درست وحسابی داشته باشن کارشون به اینجا نمیکشه که با یک زلزله شش رسشتری خونه هاشون با خاک یکسان بشه خدا لعنتتون کنه
    • ناشناس IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      6 0
      اوج بی احترامی به مردم رو در این دولت میبینیم. چقدر شعار دادن . اما در مقام عمل کاملا خلاف اون عمل کردن. شما قرار بود حامی مردم باشید نه منت گذار
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      4 0
      انصاف داشته باشید اگه نمیخواید بدید چرا رسانه ای کردید که من خونه رو خراب کنم الانم آواره بشم ترا به قرآن به داد ما برسید
    • ناشناس IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      3 0
      روستاییان عزیز اینا تا با همدیگه بحث کنن به نتیجه برسن چند سالی طول میکشه خودتون یه فکری به حال خودتون بکنید اینا دلشون برا ما مردم نسوخته تا بخوان ۲۰۰ میلیون روبدن دیگه هیچ ارزشی نداره.
    • ناشناس US ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      4 0
      دوستان منتظر این وام نباشیدشاید برا اخرسال اجرا بشه ک اونم همه چی گرون شده و به درد عمشون میخوره ، همون وام صد تومانی رو برین بگیرین
    • کمال IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      6 0
      سلام اقای میر کاظمی اصلا از بوجه هیچی بلد نیست این روستایها باید تاوان پس بدند خدا رو خوش میاد یعنی جلوی تورم گرفته شده الان
    • احسان IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      1 0
      باسلام خوب شما که پول ندارین چرا وعده میدین حالا که مارو بدبخت کردین
    • ابوالفضل IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      1 0
      سلام، خواهشا با نهاد ریاست جمهوری تماس بگیرید 0216133 و شکایت کنید تا یه تکونی به خودشون بدن.
    • علیا IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      1 0
      آقای میرکاظمی متاسفانه همه جا کار را خراب کرده و برای کشور و مردم آسیب وارد و کشور را حاشیه میبرد کسی نیست که از ایشان راضی باشند باید مجلس انقلابی اقدام نماید
    • ناشناس IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      3 0
      سلام، جناب آقای رئیس جمهور تا زمانی که افراد کارشکن در این ادارات وجود دارند هیچ کاری به سر انجام نمی رسد.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 0
      یکی نیست ازاین آقا بورسه چرا فقط وام های روستایی باعث تورم میشه ؟!؟!؟مگه وام های چند هزار میلیاردی بین بانک ها ومتنفذین واقازادگان ومختلسان و...و....تورمزانیست درصورتی که اکثر خانه هادرروستاها امنیت لازم در برابر زلزله را نداشته وتوان مردم روستاها آنقدر تحلیل رفته که بدون وام نخواهند توانست نوسازی انجام دهند؟!؟!؟!!!¡!!
    • شمخانی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      1 1
      از بندر امام خمینی......ما به دستور مقام معظم رهبری. ریس جمهور .و وریس بازرسی .وسپاه...خانه هایمان را انداختیم ..با ۱۰۰ میلیون..حتي پی نزدیم....ما میر کاظمی نمی‌شناسیم...سپاه مردمی وارد عمل شود..ولله ولله این بازی برنامه بوجه رو گل بگیرید ..خونه ها ی مردم بسازید....با اینکه باید بلا عوض باشد ..نه بياد سنگ بندازه
    • جاوید IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      3 0
      اول مشخص کنید رییس جمهور کی هست بعد بحث کنیم
    • ناشناس IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      2 0
      چند مدت پیش تو روستای ما به نزدیک ۵۰ نفر از طرف بنیاد برکت وام دادن که چهار درصد بود برا اشتغالزایی. باور کنید به هر نفر ۵۰ میلیون دادن یک نفر هم کاری انجام ندادن. چرا کسی نظارت نمیکنه اینا باعث تورم میشه آقای کاظمی. نه وام مسکن که یک نوع هزینه پایدار که امنیت روانی اجتماعی برا جامعه ایجاد می‌کنه وکلیه مراحل ساخت و پرداخت اون نظارت کامل انجام میشه