۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
کسری ۵۰ میلیون لیتری سوخت در بخش کشاورزی| کشاورزان گالن به دست و سرگردان
بازار گزارش می‌دهد؛

کسری ۵۰ میلیون لیتری سوخت در بخش کشاورزی| کشاورزان گالن به دست و سرگردان

ساری - کسری ۵۰ میلیون لیتری سوخت در بخش کشاورزی سبب شده تا دارندگان ادوات کشاورزی در استان به صورت غیرمجاز و گالن به دست برای تامین آن تقلا کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: نیاز واقعی مازندران به سوخت در بخش کشاورزی طبق عدد و رقم‌های کارشناسی ۱۲۲ میلیون لیتر برآورد شده ولی میزان سهمیه تخصیصی به استان ۷۸ میلیون لیتر است و اختلاف ۵۰ میلیون لیتری کشاورزان و دارندگان ادوات کشاورزی را در فصل کشت و کار با چالش‌های زیادی روبرو کرده است.

یک راننده تراکتور با بیان اینکه این روزها برداشت گندم و جو در مناطق کوهستانی کجور نوشهر درحال انجام است، گفت: سهمیه تخصیصی ماهانه کفاف نمی‌دهد و مجبوریم سوخت مورد نیاز را از کامیون داران با نرخ آزاد تهیه کنیم.

صدرالله ترک در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ساعت‌ها مجبوریم گالن به دست در پمپ بنزین‌های منطقه منتظر بمانیم تا بتوانیم از راننده کامیون و یا افراد دیگر سوخت گازوئیل تهیه کنیم.

فصل بهار و تابستان اوج روزهای کار و کشاورزی در مازندران است و کمبود سهمیه سوخت، کشاورزان و مالکان ادوات کشاورزی را با چالش‌های زیادی روبرو کرده است، این کمبودها درحالی است که مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار مزرعه، تولید ۷.۵ میلیون تن از محصولات کشاورزی و غذایی کشور را عهده دار است.

بهمن نادری مدیر امور مکانیزاسیون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سهمیه سوختی که برای بخش کشاورزی استان مازندران درنظر گرفته شد، ۷۸ میلیون لیتر است، افزود: بیشتر این سوخت برای مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی صرف می‌شود.

سهمیه سوخت کشاورزی واقعی نیست
نادری در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه میزان سوخت برای ماشین آلات کشاورزی براساس سطوح زیرکشت تعریف می‌شود و مالکان ماشین آلات از جمله تراکتور، کمباین و دیگر ادوات می‌توانند از این سوخت بهره مند شوند، افزود: توزیع سوخت برای بخش کشاورزی به صورت سامانه‌ای و درخواست از طریق سامانه صدف انجام می‌شود.

کسری ۵۰ میلیون لیتری سوخت در بخش کشاورزی| کشاورزان گالن به دست و سرگردان

وی با اشاره به اینکه نیاز واقعی استان به سوخت ۱۲۲ میلیون لیتر است، ادامه داد: با توجه به سطوح، تنوع و مراحل کشت، سهمیه سوخت استان واقعی نیست و این مسئله سبب بروز چالش‌های زیادی بین کشاورزان و مالکان ادوات شده است.

نادری از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان استان را تأمین سوخت مورد نیاز واقعی بیان کرد و گفت: در بخش ماشین آلات کشاورزی نه تنها قاچاق کالا صورت نمی‌گیرد بلکه مجبور به تأمین سوخت از طریق خارج از شبکه نیز هستند.

مدیر امور مکانیزاسیون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه نشاکارهای سوار شونده از سوخت دیزل و بنزین استفاده می‌کنند، گفت: در سامانه صدف برای این ماشین آلات سوخت درنظر گرفته نشده است و به دلیل کمبود کشاورزان مجبور به تهیه سوخت از خارج شبکه هستند زیرا سامانه‌ای تعریف شده که موجبات تأمین سوخت خارج از شبکه را فراهم می‌کند.

نادری با اظهار اینکه کشاورز مجبور به تأمین سوخت خارج از شبکه است، ادامه داد: این مسئله ناخودآگاه قاچاق را افزایش می‌دهد درحالی که با توجه به سطوح زیرکشت، ماشین آلات و فرمول‌هایی که برای تعیین مصرف سوخت واقعی وجود دارد، میزان مصرف استان ۱۲۲ میلیون لیتر است.

با توجه به سطوح زیرکشت، ماشین آلات و فرمول‌هایی که برای تعیین مصرف سوخت واقعی وجود دارد، میزان مصرف استان ۱۲۲ میلیون لیتر است

مدیر امور مکانیزاسیون جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در حال حاضر ۷۸ میلیون لیتر سوخت به استان داده می‌شود وشرکت پخش فراورده‌های نفتی میانگین سوخت مصرفی استان را طی سال‌های گذشته ۷۰ میلیون لیتر ذکر کرده است.

کمبود سهمیه سوخت بخش کشاورزی درحالی است که طی سال‌های اخیر ۹۵ درصد برداشت برنج در استان به صورت مکانیزه شده است و ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان به زیر کشت مکانیزه رفته است. ارتقای کشاورزی استان و مکانیزه شدن آن میزان مصرف سوخت کشاورزی را افزایش داده است اما همچنان کشاورزان و مالکان ادوات کشاورزی برای تأمین سوخت، گالن به دست در پمپ بنزین‌ها به صف ایستاده اند تا سوخت را تهیه کنند.

کسری ۵۰ میلیون لیتری سوخت در بخش کشاورزی| کشاورزان گالن به دست و سرگردان

متولیان امر اعتقاد دارند مشکل تأمین سوخت کشاورزی استان باید در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور و ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز حل شود و عقیده دارند مصرف سوخت کشاورزی در استان مازندران غیرمنطقی و غیرواقعی است.

سبحان رجب پور مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مازندران – ساری نیز با اظهار اینکه بحثی به عنوان کمبود سوخت وجود ندارد، گفت: پس از درخواست در سامانه صدف و تائید از سوی دستگاه‌های مختلف، سوخت عرضه می‌شود.

کمبود سوخت نداریم
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه سوخت به اندازه کافی در فروشندگی ها وجود دارد، گفت: کمبود سوخت مربوط به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیست و ممکن است ادوات و یا چاه‌های کشاورزی غیرمجاز و فاقد پلاک باشند و اگر فرایند را طی کنند و دستگاه‌های متولی تائید کنند، مشکلی برای ارائه سوخت نداریم.

وی افزود: تشخیص سهمیه سوخت در اختیار ما نیست و ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و ارز آن را تعیین می‌کند و اینکه نیاز بخش کشاورزی ۱۲۰ میلیون لیتر است باید دلایل و مستندات کافی را در کارگروه قاچاق کالا و ارز ارائه دهند و دفاع کنند.

رجب پور یادآور شد: مسئولان جهاد کشاورزی باید استدلال کافی برای افزایش سهمیه سوخت ارائه دهند.

کش و قوس بین بخش کشاورزی و نفتی‌ها همچنان بر سر سهمیه سوخت کشاورزی پابرجا است و در این بین کشاورزان بی پناه با سختی و مشقت فراوان اقدام کشت و تولید کشاورزی می‌کنند و همچنان برای رفع مشکل دیرینه تأمین سوخت منتظر هستند.

کد خبر: ۱۵۹٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • hSH IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      2 1
      آقایان مسول سوخت کشاورزی درهمه استانها کمیاب شددرخوزستان هرماه به هرتراکتور۱۵۰لیترمیدن یعنی یه باک تراکتوربه کی مراجعه کنیم نمیانم
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      2 0
      همیشه وقتی کار رو به کاردان نمی دهند منتظر همچین مشکلاتی باشیم بنده کشاورز خوزستانی هستم وبزرگترین مشکلم همین سوخت ترکتورم بوده وهست
    • نامشخص IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      4 0
      لیترگازائیل ازاد3500گیرنمیاد خوزستان هم این مشکل رادارد .
    • بلوچستان IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 0
      مشکلات سوخت از شمال کشور تا جنوب است .شما تازه به مشکل مواجه شدید استانهای جنوبی س.و.ب وهرمزگان مشکل چندین ساله کشاورزان است
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 0
      بنده گندمکار هستم چندماه هست که گازوئیل نیست، الان موندم گندم آبی بکارم یا نه ، در همه استانها همینجور هست، همه گازوئیل ها کاچاق میشه، بعد میگن تحریم هستیم. چه تحریمی چه کشکی. روی نفت خوابیده باشی نتونی برای کشاورزیت گازوئیل تهیه کنی ، داخل زمینت لوله نفت خام و گاز هر روز پمپاژ بشه ولی خودت برای کشاورزیت نتونی گازوئل تهیه کنی، ...
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 0
      سلام ما کشاورزان استان خوزستان در بهبهان هم این مشکل را داریم و امروز و فردا میکنن ما که مخازن نفت و گاز داریم به فکر کشاورز نیستن
    • فریدون IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 0
      اقا این مسولالین چه جوری حساب میکنن ۳ ماه برا یه تراکتور ۳۹۹ گازاییل ۱۳۲۰ لیتر میدن چکار کنیم منی که شبانه روز کار میکنم. ۲۰۰ لیتر مصرف دارم
    • حسینی کازرون IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 2
      کشاورز جایش سر زمین هست نه بشکه به دست وبا التماس سوخت تهیه کردن اونایی که با مردم اینطور برخورد دارن نسبت به کار بیگانه هستند ولیاقت این مردم را ندارند
    • محمد IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      ما خوزستانیا همین مشکل داریم اخ به تراکتور ۶سیلندر ۴۰۰میدن فقط ی هفته کار داره اصلا جهاد کشاورزی به کشاورزان هیچ احمیتی و توجهی نمیکنه اقایان مسئولین ناکارامد لطفا خواهشااا بفکر قشر کشاورز محروم باشید پشتیبانی ازتون نمیخایم فقط سهمیه خودمون به ما بدین کود وغیرررر پیش کش برا خودتو فقط تو سر کشاورز نزنین
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      ما هم در استان فارس شهرستان اقلید کمبود گازوئیل داریم به طرز فجیع کشوری که روی نفت خوابیده کشاورزی باید برا گازوئیل گدایی کنه به خدا دوتا تراکتور سنگین داریم با این سهمیه 100هکتار زمین نمیشه زد خوب تراکتوری که شبانه روزی 600لیتر سوخت لازم داره چه باید کرد مجبوریم تراکتور بزنیم انبار وقتی سوخت نیست