۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
نانوایان نیازمند اقلام بهداشتی هستند
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران:

نانوایان نیازمند اقلام بهداشتی هستند

مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: هر واحد نانوایی با دو کارگر، به طور روزانه دست کم، نیم لیتر مواد ضدعفونی، شش جفت دستکش و سه ماسک نیاز دارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف ایران، بیژن مقدم بیان‌کرد: نانوایان جزو اصنافی هستند که از روز اول (اعلام شیوع ویروس کرونا) بر اساس دستور هیات دولت مکلف شدند که اصلا تعطیلی نداشته باشند و نسبت به تامین قوت غالب مردم که نان باشد، اقدام کنند.

وی افزود: ما هم به اعضای اتحادیه دستور دادیم ایام عید که همه به فکر مسافرت هستند، فقط روز اول عید را تعطیل کنند و البته این کار را هم کردند. بعد از بیشتر شدن شیوع ویروس کرونا، ما حدود ۱۰روز قبل از عید با ارسال نامه‌ای درخواست کرده بودیم که به ما دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده بدهند تا بتوانیم نان مورد نیاز مردم را بدون دغدغه خاطر تامین کنیم و در این زمینه مشکلی نداشته باشیم. سازمان صمت نامه ما را به ستاد مبارزه با کرونا ارجاع داد و ستاد نیز آن را در نوبت گذاشت و یک نامه هم به دانشگاه علوم پزشکی ارسال کردیم که آنها هم نامه ما را در نوبت گذشتند اما تاکنون از هیچ‌کدام پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

مقدم گفت: در حال حاضر، واحدهای صنفی ما بیشتر درگیر تامین دستکش لاتکس هستند که اصلا در بازار موجود نیست و مواد ضدعفونی‌کننده اصل لازم دارند، چون به اصل بودن موادی که از بازار تهیه می‌کنیم هیچ اطمینانی نداریم. اگر مواد ضدعفونی‌کننده اصل نباشد مشکلات ما دوبرابر می‌شود. من نانوا مواد ضدعفونی‌کننده نداشته باشم سعی می‌کنم بیشتر مراعات ‌کنم و به در، شیشه و دستگیره دست نمی‌زنم یا هرطور شده آن‌ها را تمیز می‌کنم، ولی وقتی که مواد ضدعفونی‌کننده تقلبی به‌دست ما می‌رسد با این فکر که اینها ضدعفونی‌کننده هستند و سطوح ضدعفونی شده، خیال ما راحت است و درصورت وجود آلودگی این وضعیت را بدتر می‌کند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران بیان کرد: براساس دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا، واحدهایی که می‌خواهند شروع به کار کنند باید ثبت‌نام کنند ما فکر کردیم چون نانوایان صنف ما، طبق دستور هیات دولت در این مدت فعال بودند، جزو آنها نیستند، ولی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد که تمام اصناف چه آنهایی که قبلا فعال بودند و چه آنهایی که می‌خواهند فعال شوند، باید در سایت ثبت‌نام کرده و کد رهگیری دریافت کنند. بنابراین واحدهای اتحادیه نانوایان هم باید ثبت‌نام می کردند. به این ترتیب موضوع را به تمامی واحدهای نانوایی اطلاع رسانی کردیم و در نهایت این کار انجام شد. در حال حاضر هم بیشتر نانوایان ثبت‌نام کرده و کد را دریافت کرده‌اند.

سلامت نان تا مرحله درآمدن از تنور تضمین است

مقدم درباره سلامت نانی که از تنور بیرون می آید گفت: خوشبختانه از ضعف‌های این ویروس آتش و گرماست و ویروس کرونا در نانی که در نانوایی تولید می‌شود به‌دلیل وجود همین گرما و حرارت ویروس از بین می‌رود و مشکلی نخواهد داشت. نان تولیدی ما نانی مرغوب و عاری از هرگونه آلودگی است اما نگرانی ما از لحظه‌ای شروع می‌شود که مشتری می‌خواهد نان را تحویل بگیرد و ببرد. اگر مشتری آلوده به ویروس باشد و به دستگیره، در، شیشه یا میزی که نان را روی آن می‌گذارند، دست بزند اینها آلوده می‌شود.

امکان توزیع ۲ روزه به جای یک ماهه اقلام بهداشتی

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران همچنین درباره مطالبات نانوایان از مسئولان نیز اظهار کرد: درخواستی از مسئولان داریم که این درخواست را در قالب یک سی‌دی تهیه کرده و برای اتاق اصناف ایران هم فرستاده‌ایم. در آن سی‌دی، نانوایی را براساس منطقه‌ و نوع پخت مشخص کرده و از مسئولان درخواست کردیم که از ستاد مبارزه با کرونا بخواهند که این مواد را ستاد با نیروهایی که در اختیار دارد، بسته‌بندی کنند و به در مغازه‌ها ببرند و یکی‌یکی تحویل بدهند.

وی افزود: اگر توزیع از سوی اتحادیه انجام شود، اول از همه به یک انبار خیلی بزرگ نیاز داریم و بعد هم سرمایه و وسایل حمل بعد که بتوانیم برای ۲۲ منطقه تهران بفرستیم. اما اگر ستاد کرونا این کار را انجام دهد ۲۲ کامیون با ۴۴ نفر، یک راننده و یک نفر برای توزیع می‌خواهد و این کار دو، سه روزه تمام می‌شود. اما اگر اتحادیه این کار را انجام دهد حدود یک ماه طول می‎کشد و دیگر به درد نمی‌خورد.

مقدم ادامه داد: حالا فرض کنید که اتحادیه توان خرید این اقلام را داشته باشد (که البته ندارد، چون اتحادیه فقط یک حق عضویت سالانه می‌گیرد که باید کل اتحادیه را تا پایان سال اداره کند و معمولا هم پایان سال چیزی از آن باقی نمی‌ماند). بعد در مرحله توزیع به مشکل برمی‌خوریم. در وضعیت عادی اگر می‌خواستیم این کار را انجام بدهیم از شرکت تعاونی درخواست می‌کردیم یک انبار اجاره کند و بعد واحدها برای اینکه این بسته‌ها را بگیرند با حواله می آمدند و از انبار تحویل می‌گرفتند. این کار هم براساس تعداد واحدهای تحت پوشش اتحادیه ما، حداقل یک ماه تا یک ماه ونیم زمان می‌خواهد که علاوه بر ازدحامی که ایجاد می‌کند با توجه به تاکید بر قطع زنجیره شیوع کرونا، اصلا به‌صلاح نیست. ضمن اینکه مدت زمان زیادی لازم دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین تنها راه این است که ستاد با نیروهایی که دارد این بسته‌ها را ببرد و یکی‌یکی به مغازه‌ها تحویل دهد همانجا هم هزینه آن را هر قدر که هست نانوا کارت بکشد و آنها را تحویل بگیرد. این راحت‌ترین راه است.

به گفته مقدم، به هر حال نانوایی‌های ما از اول انقلاب تا کنون همیشه در خط مقدم بوده‌اند؛ یعنی هر زمان که به نان نیاز بوده چه در زمان جنگ که ما نان مناطق جنگی را تأمین می‌کردیم و از تهران نان می‌فرستادیم و چه زمانی که خود تهران موشک‌باران بود و همه به جاهای امن پناه می‌بردند یا به شهرستان‌ها می‌رفتند، نانوایان مردانه ایستاده بودند و نان شهر را تأمین می‌کردند. در سیل و زلزله هم همیشه نانواها پیش‌قدم بودند. در همین سیل اوایل سال ۹۸ نانوایان ایثارگری کردند یعنی هم برای تأمین نان و آرد پول جمع کردیم و از شرکت غله برای آنها آرد گرفتیم و هم وسایل اولیه زندگی مثل پنکه و… برای آنها تهیه کردیم.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: نانوایان همیشه در خط مقدم و کمک حال جامعه بوده‌اند. ما از سازمان و ستاد انتظار داریم که کمک کنند. ما دستورالعملی گرفتیم و چیزهایی از ما خواستند که انجام بدهیم ما هم می‌خواهیم که این دستورات اجرا شود و خود نانوا هم می‌خواهد دستورالعمل را انجام دهد، اما وقتی امکان آن نباشد، انجام آن شدنی نیست.

تخمین نیاز نانوایان به اقلام بهداشتی

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اظهار کرد: واحد نانوایی روزی سه مرحله پخت دارد که هر مرحله که کار تمام می‌شود باید وسایل را ضدعفونی کنند. بنابراین هر نانوایی به طور روزانه برای ضدعفونی سطوح، در و دستگیره‌ها به نیم تا یک لیتر مواد ‌ضدعفونی‌کننده نیاز دارد.

مقدم افزود: البته بخشی از دستورالعمل بهداشتی نانوایان اجرایی نیست. در این دستورالعمل نوشته‌شده که همه کارگرها باید ماسک و دستکش داشته باشند و این شدنی نیست. چون شاطر ما که جلوی تنور ایستاده اصلا نمی‌تواند ماسک و دستکش بپوشد؛ جلوی گرما ماسک خفگی ایجاد می‌کند و دستکش هم جلوی آتش تنور اصلا دوام نمی‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: چند روز هم پیش که در جلسه اتاق اصناف ایران برای ابلاغ این دستورالعمل حضور داشتیم، به دو نماینده اداره بهداشت اعلام کردیم که مشتری باید ماسک و دستکش داشته باشد، ولی به شاطر و خمیرگیر یا چونه‌گیر نمی‌توانیم بگوییم دستکش بپوشد چون با دستکش نمی‌تواند خمیر بگیرد یا ممکن است دستکش داخل خمیر بیفتد و مشکل بدتری ایجاد شود.

مقدم تصریح کرد: حساب کردیم اگر در هر واحد نانوایی، ۲کارگر روزانه ۳بار پخت کنند؛ یعنی ۶جفت دستکش در روز با ۳ماسک می‌خواهند (چون اعلام کردند هر ماسک باید سه، چهار ساعت بعد تعویض شود) که ضربدر ۴۵۰۰ واحد و ضربدر ۳۰روز، عدد بالایی می‌شود؛ یعنی رعایت آن اصلا شدنی نیست.

تحمیل هزینه‌های مضاعف به نانوایان

رئیس اتحادیه نانویان سنتی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه های مضاعفی که به نانوایان تحمیل شده است اشاره کرده و گفت: به واحدهای صنف ما هزینه‌های دیگری هم تحمیل می‌شود که عدد قابل‌توجهی است. مثلا، نانوایی‌های ما مواد ضدعفونی‌کننده‌ای خریداری می‌کنند که نمی‌دانند اصل است یا نه و برای هر لیتر از این مواد حدود ۸۰ تا ۹۰هزار تومان پرداخت می‌کنند. شرکت تعاونی اتحادیه تعدادی ماسک تهیه کرده و هر وقت نانوایی مراجعه کند، ۵ ماسک به آنها می‌دهد که فقط برای دو روز است. اگر یک نانوا بخواهد تمام دستورالعمل را درست انجام بدهد، حداقل ماهی یک میلیون تا یک میلیون ونیم هزینه برایش دارد.

وی ادامه داد: پارسال نرخ را بعد از ۵ سال اعلام کردند، اما بررسی‌ها نشان داد که قیمت نان باید بیش از ۲برابر می‌شد. در نهایت چون دولت همیشه رفاه مردم را در نظر می‌گیرد با ما توافق شد و عدد و ارقامی که به ما دادند را پذیرفتیم و به اعضا ابلاغ کردیم. البته در همان صورت‌جلسه دستور داده شد که در سال‌های بعد در صورت افزایش قیمت آرد و سایر نهاده‌های تولید آب، برق، گاز و مالیات و حقوق و بیمه کارگران و تورم سالانه در این نرخ تجدیدنظر می‌شود. ان‌شاالله دولت و مسئولان در این زمینه کمک کنند. در ماه مبارک رمضان چنین انتظاری نداریم، چون نان قوت غالب مردم است ولی درخواست داریم بعد از ماه مبارک رمضان همکاری کنند و ما بتونیم جبران خسارت کنیم که این هزینه‌هایی که امروز نانواها داره متحمل می‌شوند را بتوانیم جبران کنیم و بودجه آن را بگیریم.

مقدم بیان کرد: با وضعیتی که دولت دارد، اینکه نفت ارزان شده و هزینه‌های جاری دولت خیلی بالاست و در بخش آرد و گندم هم یارانه عظیمی را پرداخت می‌کند، فکر نمی‌کنم صلاح باشه که بر دولت هزینه دیگری هم تحمیل کنیم، ولی اگر دولت کمک کند و نرخ نان را به‌طور جزئی هم شده افزایش بدهد و ما می‌توانیم به نانوایان بگوییم که هزینه‌هایی که امسال متحمل شده را دولت به این شکل جبران می‌کند. در واقع ما توقع افزایش درآمد نداریم فقط دولت بتواند این هزینه‎ها را به نوعی پوشش بدهد، کفایت می‌کند.

کد خبر: ۱۵٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha