۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در استان سمنان | تلاش برای ارتقای بهره‌وری کشاورزی
بازار گزارش می دهد؛

اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در استان سمنان | تلاش برای ارتقای بهره‌وری کشاورزی

سمنان- تفاهم‌نامه تأسیس دهکده کشاورزی فناوری و نوآوری شاهوار و ‌راه اندازی سومین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور در استان سمنان نوید روزهای پیوند علم و تولید را در این استان می‌دهد.

بازار، گروه استان‌ها: زمانی که شعار سال جاری یعنی تولید دانش بنیان و اشتغال‌زا از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد گویا حرف دل مردم استان سمنان را یک نفر بالاخره بر زبان آورده بود استانی که در گیر و دار خشکسالی کشاورزی خود را که روزگاری صادرات محور بود در ورطه نابودی می‌بیند و صنایع نیز از فرسودگی ماشین آلات، فقدان بازار و همچنین نیروی کار متخصص رنج می‌برد.

جالب اینکه با این حجم خشکسالی و مشکلاتی که در صنعت و حتی معادن وجود دارد، دو راه توسعه برای استان باقی می‌ماند یا سه مزیت مذکور را کج دار و مریز تداوم ببخشد که در آن زمان باید قید بهره‌وری را زد و در کنار آنها حتماً گردشگری را نیز فعال کرد یا به عنوان راهکار دوم دانش بنیان‌ها را وارد مجموعه کرد تا ارتقای بهره‌وری و در واقع نجات واحدهای تولیدی، کاری کارستان صورت دهند وگرنه رخت و بخت اقتصاد استان در ورطه‌ای است که بیرون کشیدن از آن جز در شعرهای حافظ، میسر نخواهد شد.

اقدامات سازنده
در این زمینه اتفاقات خوبی در مجموعه پارک علم و فناوری استان سمنان و مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان صورت گرفته است دو سال قبل با حضور وزیر جوان کابینه دوازدهم زیرساخت‌ها برای استفاده از ساختمان‌های پست قدیمی به عنوان آزمایشگاه‌های دانش بنیان و فناوری و همچنین مجموعه پارک فناوری سمنان مهیا شد اما در دولت دوازدهم چندان توجه خوبی به این موضوع نشد.

امسال اما علی رغم اینکه چهار ماه هم از سال نگذشته شاهد دو رویداد مهم در استان سمنان بودیم لیکن باید گفت تفاهم نامه تأسیس دهکده کشاورزی فناوری و نوآوری شاهوار و راه اندازی سومین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور در استان سمنان نوید روزهای پیوند علم و تولید را در این استان می‌دهد.

باید دانش بنیان‌ها را وارد مجموعه کرد تا ارتقای بهره‌وری و در واقع نجات واحدهای تولیدی، کاری کارستان صورت دهند

علی خیرالدین که خودش در سمنان بود و سپس به وزارتخانه رفت تا معاون وزیر علوم شود، اشراف خوبی به حوزه علم و فناوری استان سمنان دارد او در رأس هیئتی مهمان شهر زادگاه خودش بود تا در دو مراسم و یا بهتر بگوییم رویداد حوزه فناوری حضور پیدا کند او در این سفر همچنین نوید روزهای بهتری را به اقتصاد تولید محور استان سمنان داد گویا ستاره اقبالِ نوآوران استان در دولت سیزدهم رو به پر نور شدن می‌گذارد.

اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در استان سمنان | تلاش برای ارتقای بهره‌وری کشاورزی

ایجاد ۹۰ هزار شغل
یکی از دو اتفاق مهمی که در حوزه دانش بنیان‌های استان رخ داد امضای تفاهم نامه تأسیس دهکده کشاورزی فناوری و نوآوری شاهوار در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در شاهرود بود که پس از بازدید از شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی پارک علم و فناوری استان صورت گرفت. خیرالدین معاون وزیر در این مراسم گفت: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های کشور ۹۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

خیرالدین که البته سعی داشت انتقاد شدید خودش را نسبت به عدم توسعه فناوری آنطور که باید و شاید در حوزه کشاورزی استان سمنان لابلای حرف‌هایش پنهان کند، ابراز داشت: کشاورزی از دانش بنیان‌ها چهار درصد سهم دارد که این اصلاً زیبنده نیست در حالی که ۱۸ درصد کل تولید ناخالص ملی ما مرتبط با بخش کشاورزی است در نتیجه هیچ تعادلی در این بین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دانش بنیان‌ها در کنار مقوله بهره‌وری در اشتغال هم تأثیر دارند، ابراز کرد: در یک سال شاهد هستیم که میزان شغل ایجاد شده توسط دانش بنیان‌های مستقر در پارک‌های کشور ۴۰ درصد رشد کرده است لذا باید پرسید کجا چنین ظرفیتی را می‌توان مشاهده کرد.

ظرفیت دانشگاه‌ها دیده شود
معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه در دانشگاه صنعتی شریف خود به خود واحدهای فناور شکل گرفت و یک ناحیه نوآوری به وجود آمد و لذا این نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ما ظرفیت‌های خوبی برای این حوزه دارند که باید از آن استفاده کرد، گفت: مانند این ظرفیت‌ها در دانشگاه‌های استان سمنان نیز دیده می‌شود حتی اعتقاد داریم که می‌توان در حوزه‌های مختلفی از جمله معدن پردیس‌های فناوری ایجاد کرد که در این ارتباط با دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی توافق شده تا فضاهای فیزیکی خود را برای ایجاد پردیس‌های فناوری به اشتراک بگذارند.

کشاورزی از دانش بنیان‌ها چهار درصد سهم دارد

خیرالدین از مدیر پارک علم و فناوری استان سمنان خواست تا پیگیر اجرای تفاهم نامه با دانشگاه‌ها در استان باشد و ابراز کرد: هدف این است که امسال ۲۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان و فناور وارد بخش کشاورزی شوند و این کار با کمک دانشگاه‌ها و تلاش پارک صورت خواهد گرفت.

او همچنین در ادامه سفر خود به استان سمنان در مراسم راه اندازی سومین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور در استان سمنان در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان شرکت کرد و در آن مراسم نیز گفت: ۱۰ دهکده فناوری تا پایان سال در سراسر کشور ایجاد می‌شود که گسترش گفتمان فناوری و نوآوری هدف اصلی فعالیت‌های آنان است به عبارت دیگر باید گفت این دهکده‌ها حلقه اتصال پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هستند.

اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در استان سمنان | تلاش برای ارتقای بهره‌وری کشاورزی

تسهیل گری‌هایی صورت گرفته است
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز ضمن تاکید بر تسهیلگری صورت گرفته برای دانش‌بنیان‌ها در مجموعه وزارت جهاد، ابراز کرد: سازمان‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی با دانش‌بنیان‌ها همکاری ویژه‌ای خواهند داشت تا شاهد نوعی تسهیلگری و اقدام خوب حمایتی از دانش‌بنیان‌ها در سالی که به نام اقتصاد دانش بنیان نامگذاری شده باشیم.

سید مجتبی خیام نکویی پذیرش ۳۰۰ تا ۴۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری در قالب طرح‌های تحقیقاتی را یکی دیگر از اقدامات مؤثر جهاد در راستای کمک‌گیری از علم در سطح کشت دانست و گفت: تفاهم نامه‌ای برای این منظور امضا شده و به زودی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه تأسیس دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در شاهرود برای به صحنه آوردن بخش خصوصی یکی از اقدامات خوبی است که باید در ترویج آن کوشید، افزود: بخش خصوصی مجری توسعه الگوی کشت است و بخش دولتی تنها سیاست گذار محسوب می‌شود.

راه اندازی دهکده فناوری در سمنان
نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس درباره راه اندازی دهکده فناوری در سمنان گفت: دهکده فناوری کشاورزی و منابع طبیعی سمنان دارای محورهای فعالیتی خوبی است اما استفاده بهینه از خاک و آب یکی از کار ویژه‌های این زیرساخت محسوب می‌شود.

پذیرش ۳۰۰ تا ۴۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری در قالب طرح‌های تحقیقاتی

عباس گلرو با بیان اینکه تحول خوبی را با راه اندازی این زیرساخت در سمنان شاهد خواهیم بود، بیان کرد: کشاورزان از مرحله تولید تا توزیع محصولات از خدمات این دهکده بهره مند می‌شوند تا بتوانند تولید علمی محصولات خودشان را نیز تجربه کنند.

در آخرین برنامه حضور معاون وزیر علوم در استان سمنان نخستین گلخانه هیدروپونیک هوشمند در شاهرود کلنگ زنی شد احمد دزیانیان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان مستقر در شاهرود درباره این گلخانه به خبرنگاران توضیح داد: با توجه به مشکل تأمین آب و تأکید بر توسعه کشاورزی در شرایط گلخانه‌ای این گلخانه با حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در شاهرود راه اندازی می‌شود تا الگویی برای کشت محسوب شود.

در واقع گلخانه مذکور در شاهرود که با روش‌های علمی اداره می‌شود نوعی پایلوت برای اجرا و گسترش طرح گلخانه‌های هیدروپونیک و آیروپونیک در شرایط خشکسالی دشوار استان سمنان و ایجاد رغبت بین بهره برداران بخش کشاورزی است مشابه همان کاری در کشاورزی مشارکتی با حضور بخش خصوصی برای نخستین بار در کشور در سطح ۱۰۰ هکتار زعفران کاری در شاهرود انجام شد.

کد خبر: ۱۵۹٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha