۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
انحصار آمریکا در تولید کنجد مقاوم به ریزش شکسته می شود

انحصار آمریکا در تولید کنجد مقاوم به ریزش شکسته می شود

ایران با دستیابی به تولید رقم کنجد مقاوم به ریزش به زودی انحصار امریکا در تولید این محصول روغنی را خواهد شکست.

به گزارش بازار، سعدالله منصوری مجری طرح خودکفایی دانه‌های روغنی در نشست کارشناسی مربوط به دانه‌های روغنی با اعلام نتیجه بخش بودن تلاش محققان و موفقیت آنان در دستیابی به کنجد مقاوم به ریزش افزود به جرات می‌گویم ما به این موفقیت دست یافته ایم و رتبه اول دنیا اگر امریکایی‌ها باشند باید سکوی جهانی را برای ما خالی نمایند.

به گفته منصوری کنجد مقاوم به ریزش از نمونه‌های گذشته بیشتر و حدود ۵۰ درصد روغن دارد و تکثیر کشت بذر مقاوم به ریزش می‌تواند نقش مهمی در تامین نیازهای داخلی به دانه‌های روغنی داشته باشد.

به گفته مجری طرح خودکفایی دانه‌های روغنی، روغن کنجد به ملکه گیاهان روغنی معروف بوده و بالاترین درصد روغن را درگیاهان روغنی دارد، پایداری روغن کنجد بالاست و وجود ترکیب سزامین و سزامولین که خاصیت ضد اکسیدانی دارد در این دانه روغنی سبب شده است تا در برخی کشورها، کارخانه‌های روغن کشی، روغن تولیدی خود را با ۷ درصد روغن کنجد ترکیب کنند.

روغن کنجد علاوه بر مصرف خوراکی در طب سنتی نیز به عنوان یک درمان موضعی برای بیماری‌های پوستی، یک دهان‌شویه ضد باکتری، ملین و برای کمک به شیردهی استفاده می‌شود و گیاه پزشکان چینی توصیه می‌کنند که افراد از دانه‌های کنجد سیاه برای درمان تاری دید، وزوز گوش و سرگیجه استفاده کنند.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد مصرف پودر کنجد نیز در کاهش ال دی ال یا کلسترول بد خون نقش موثری دارد.

کد خبر: ۱۵۹٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha