۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
موج مثبت نگری جدید  برای موقتی بودن بحران کرونا
اقتصاد دنیا قویتر از زمان رکود بزرگ است

موج مثبت نگری جدید برای موقتی بودن بحران کرونا

در شرایطی که هر روز آمارهای اقتصادی خبر از افت بازارها و شاخص ها را دارند، یافتن پاسخ این سوال که بزرگی رکود سال جاری چقدر است سوال اصلی همه مردم است ولی پژوهشگران بر این باورند که وضعیت اقتصادی دنیا قابل مدیریت است در صورتیکه جهانیان بتوانند چاره ای برای مقابله با کرونا بیابند.

خبرگزاری بازار- درگیری جهان با ویروس کرونا ادامه دارد و هر روز این بحدان ابعاد وسیع  تری به خود می گیرد. در ابتدا کرونا تهدیدی برای سلامت انسانها محسوب می شد و سپس به تهدیدی اقتصادی تبدیل شد و هم اکنون از آن به عنوان تهدیدی برای سیستم مهاجران و سفر در دنیا نام می برند. این ویروس بر بخشهای مختلف زندگی ما اثر منفی داشته است و نمی توان از این تاثیرات چشم پوشی کرد ولی آیا این بحران به اندازه بحران اقتصادی دهه 1930 میلادی بزرگ و آسیب رسان است؟

وب سایت «مانی کنترل» در گزارش اخیر خود نوشت:« دولتها از افت شاخص های مالی، کاهش نرخ رشد اقتصادی و روزهای سخت پیش رو سخن می گویند و فعالان صنعتی از احتمال تحمل زیان های کلان به خصوص در بخش صنعت حمل و نقل هوایی و بخش تفریح و سرگرمی و هتل داری سخن می گویند. دولت های کشورهای صنعتی افزایش نرخ بیکاری را مشکل این روزهای دنیا می دانند و بر این باورند نرخ بیکاری در امریکا و بریتانیا و شمار دیگری از کشورهای توسعه یافته در جریان بحران کرونا از نرخ بیکاری در جریان رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰ میلادی بیشتر است. برخی می گویند بحران مالی ناشی از همه گیری ویروس کرونا از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بزرگتر است و برخی بزرگی تاثیرات منفی این بحران را با مجموع اثرات منفی بحران در سالهای ۲۰۰۸ و ۱۹۷۰ میلادی مقایسه می کنند. شماری هم پا را از این فراتر می گذارند و می گویند که دنیا در حال تجربه وضعیتی بدتر از رکود دهه ۱۹۳۰ میلادی است. حال سوال این جاست که رکود امسال اقتصاد دنیا واقعا چه ویژگی هایی دارد و آیا می تواند به شدت و بزرگی و آسیب رسانی بحران دهه ۱۹۳۰ باشد یا خیر؟»

ابعاد بحران روشن نیست

صندوق بین المللی پول نوشت: « واقعیت این است که هنوز در مورد بزرگی بحران اقتصادی دنیا در جریان همه گیری ویروس کرونا اطلاعات دقیقی وجود ندارد. آنچه در حواشی این بحران وجود دارد سراسر نا اطمینانی در مورد آینده است. نا اطمینانی در مورد زمانی که ویروس کنترل می شود، زمانی که واکسنی برای مقابله با بحران به بازار می آید و زمانیکه  فعالیتهای اقتصادی دوباره از سر گرفته میشود. در حالت کلی می توان این طور بیان کرد که بزرگی بحران اقتصادی دنیا بستگی به دوره زمانی دارد که فعالیتهای اقتصادی در دنیا  تعطیل است و مردم برای مقابله با همه گیری ویروس در خانه قرنطینه هستند. اگر شیوع ویروس تا انتهای  نیمه اول امسال محدود و کنترل شود، اقتصاد جهان از نیمه دوم سال رشد را آغاز می کند. رشدی تدریجی و با سرعت پایین که می تواند منافعش را در سال ۲۰۲۱ روی زندگی مردم نمایان سازد اما اگر زمان کنترل بیماری به تاخیر بیفتد، بحران اقتصادی هم بزرگتر و اثرات منفی آن هم بیشتر می شود.»

با توجه به تحولاتی که این روزها در اقتصاد دنیا مشاهده می شود،  انتظار داریم اقتصاد دنیا روزهای سختی در پیش داشته باشد و این سختی در فصل های آتی قابل مشاهده خواهد بود اما مقایسه این بحران با رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ به نظر نادرست است. حتی اگر شرایط اقتصادی دنیا وخیم تر شود و امارها هم از روزهای سخت تری در اقتصاد حکایت داشته باشند، ولی انتظار می رود بعد از پایان بحران همه گیری ویروس کرونا و بازشدن اقتصاد ، به سرعت روند بازسازی اقتصادی  شروع شود این در حالیست که آغاز بازسازی اقتصادی در دهه ۱۹۳۰ میلادی به سرعت اتفاق نیافتاد و همین مساله باعث شدیدتر شدن بحران و عمیق تر شدن آن شد.

انتظار می رود بعد از پایان بحران همه گیری ویروس کرونا و بازشدن اقتصاد ، به سرعت روند بازسازی اقتصادی  شروع شود این در حالیست که آغاز بازسازی اقتصادی در دهه ۱۹۳۰ میلادی به سرعت اتفاق نیافتاد و همین مساله باعث شدیدتر شدن بحران و عمیق تر شدن آن شد

اقتصاد دنیا قویتر از زمان رکود بزرگ است

بر طبق گزارش صندوق تفاوتی که وضعیت امروز اقتصاد دنیا با شرایط دهه ۱۹۳۰ دارد، قدرت بالاتر بانکهای مرکزی و ساختار محکم تر اقتصاد دنیا است. هم اکنون بانکهای مرکزی و بانکهای بزرگ دنیا دارای حجم بالایی از سرمایه ها هستند و ذخیره پولی کافی دارند به همین دلیل می توان این طور ارزیابی کرد که موتور اقتصادی دنیا در وضعیت خوبی قرار دارد و همه گیری ویروس کرونا باعث شد تا سوخت این موتور کم شود. هر زمانی که دوباره سوخت به موتور اقتصاد تزریق شود ، موتور بازهم با سرعت به حرکت در می آید و اقتصاد رشد می کند.

اما در سال ۱۹۳۰ میلادی، رکود اقتصادی دنیا بدترین رکود اقتصادی تاریخ دنیای صنعتی است. این رکود از سال ۱۹۲۹ میلادی شروع شد و تا سال ۱۹۳۹ میلادی ادامه پیدا کرد. نقطه آغاز این بحران زمانی بود که بازارهای سهام در امریکا سقوط کردند و میلیونها دلار از سرمایه های مردم در بازارها از بین رفت. بعد از این اتفاق برای سالها میزان هزینه های مصرفی در امریکا در سطح پایینی قرار داشت و سرمایه گذاری با شدت کاهش پیدا کرد که نتیجه این مساله افت تولیدات صنعتی در امریکا و افزایش روز افزون نرخ بیکاری بود.

در پایان باید در نظر داشت که اقتصاد دنیا در شرایط فعلی متوقف شده است و این توقف فعالیتهای اقتصادی سبب شده است تا شاخصهای مالی هم کاهش یابد. اما بدون شک بعد از سر گیری فعالیتهای اقتصادی، روند بازسازی و احیای اقتصاد آغاز می شود.

کد خبر: ۱۵٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha