۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
اثرات مخرب مازوت سوزی نیروگاه| قطب کشاورزی در کما
بازار گزارش می‌دهد؛

اثرات مخرب مازوت سوزی نیروگاه| قطب کشاورزی در کما

نکا- مصرف روزانه هشت تا ۱۰ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه سیکل ترکیبی نکا اثرات مخرب را بر قطب تولیدات کشاورزی در نکا و روستاهای حاشیه برجای گذاشته است.

بازار؛ گروه استان ها: روزانه میلیون ها لیتر مازوت در نیروگاه بزرگ شهید سلیمی نکا مصرف می شود و اثرات این مازوت سوزی را در حاشیه و پیرامون آن بر بخش های مختلف کشاورزی، تولیدی و زیست محیطی می توان به نظاره نشست.

گلایه و اعتراض اهالی و حاشیه نشینان نکایی برای کاهش مصرف سوخت مازوت و بهره گیری از انرژی های نو در نیروگاه سیکل ترکیبی نکا تاکنون نتیجه بخش نبوده است و توقف مازوت سوزی در آن مطالبه مردم از دولت و مسئولان است.

برای پایان دادن به وضعیت فاجعه آفرین مازوت سوزی در نیروگاه نکا، کارزاری در فضای مجازی راه اندازی شد و تاکنون جمعیت زیادی آن را امضاء کرده اند.

ناصر ابوطالبی عضو شورای زاغمر با باین اینکه در استان مازندران از خطرناک ترین نوع آلودگی ها در شهرستان های ساری، بهشهر، نکا، میاندرود و گلوگاه و مناطق نزدیک به مرکز آلودگی نظیر زاعمرز و روستاهای دهستان میانکاله و قره طغان، سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این مازوت سوزی هر ساله خسارت جدی و جبران ناپذیری بر سلامت اهالی این مناطق وارد می کند و قربانی می گیرد و در بخش های کشاورزی، دامداری، صید در این استان و مناطق همجوار، خسارت های زیادی درپی داشته است.

این مازوت سوزی هر ساله خسارت جدی و جبران ناپذیری بر سلامت اهالی این مناطق وارد می کند و قربانی می گیرد و در بخش های کشاورزی، دامداری، صید در این استان و مناطق همجوار، خسارت های زیادی درپی داشته است

وی افزود: حدود ۶۰ هزار روستایی در مناطق حاشیه نیروگاه نکا سکونت دارند و این منطقه قطب کشاورزی و دامپروری کشور است و در کنار منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد نقش راهبردی دارد.

اثرات مخرب مازوت سوزی نیروگاه| قطب کشاورزی در کما

ابوطالبی یادآور شد: با وجود آلاینده های نفتی، این نیروگاه در هوا، خاک، آب و کشاورزی و دامداری منطقه در معرض خطر نابودی است و مازوت سوزی نیروگاه به حدی شدید و بی رویه در حد چندین میلیون مترمکعب در روز است که ذرات مازوت در هوا و بر روی سطوح مختلف به صورت قشری از غبار قابل رویت است و طبیعتا در چرخه زیستی انسان، طبیعت و دام وارد شده است.

در حال حاضر نظارت و کاهش مصرف مازوت و استفاده از فیلترهای مناسب در خروجی کوره های نیروگاه شهید سلیمی خواسته و مطالبه مردم منطقه است.

حر منصوری از فعالان تشکل های محیط زیستی در مازندران نیز با بیان اینکه روستا و مجتمع های انسانی در کمتر از ۱۰ کیلومتری تاثیر نیروگاه گاز سوز شهید سلیمی نکا که شبانه روز بین ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر از آلوده ترین نوع مازوت را مصرف می کند، افزود: جمعیت منطقه طی سال های اخیر رشدی قابل توجه داشته است و به طور مثال زاغمرز در سال ۱۳۸۵ جمعیتی بالغ بر پنج هزار و ۸۰۰ نفر داشته که در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار نفر یعنی ۱۰۰رشد رسیده است.

میزان قابل توجهی از برنج ،ماهی های گرمابی و دریایی،مرکبات،گندم،هلو،هندوانه و صیفی جات و لبنیات کشور را تامین می کند که امروز همگی متاثر از ضربه بهداشتی و اقتصادی سوء بهره برادری از این نیروگاه گازی قرار گرفته اند

وی افزود: مساحت اماکن مسکونی،کشاورزی ،صنعتی،باغی، مرتع،حفاظت شده ،آبزی پروری،برنج کاری و بازرگانی تا ۱۰ کیلومتری این نیروگاه حدودا ۲۲ هزار هکتار بوده و میزان قابل توجهی از برنج ،ماهی های گرمابی و دریایی، مرکبات، گندم، هلو، هندوانه و صیفی جات و لبنیات کشور را تامین می کند که امروز همگی متاثر از ضربه بهداشتی و اقتصادی سوء بهره برادری از این نیروگاه گازی قرار گرفته اند که به غلط حتی در فصل گرما و طی یک شبانه روز به جای گاز بین ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر مازوت مصرف می کند.

وی ادامه داد: شایان ذکر است بخاطر ساحلی بودن منطقه تعداد زیادی پلاژ،اقامتگاه،هتل در مجاورت آن قرار دارد و باید به جمعیت شرکتهای صنعتی و بازرگانی و بندری اضافه شود که به دلیل شناور بودن جمعیت آن اشاره ای نداشته ایم.

منصوری یادآور شد: گازهای خروجی خطرناک نیروگاه به همراه خاکستر به دلیل برخورد با دیواره های البرز شرقی راهی برای گذر از منطقه و رقیق شدن نداشته و چرخه ای معیوب و خطرناک را بین آب و هوای منطقه ایجاد و هر روز متراکم تر می شوند.

اثرات مخرب مازوت سوزی نیروگاه| قطب کشاورزی در کما

طی سال های اخیر مراجعه مردم منطقه به چشم پزشکی برای درمان التهاب چشم، ورود جسم خارجی به چشم(خاکستر مازوت)به چشم و دیگر بیماری های از جمله بیماریهای تنفسی و پوستی به صورت کاملا محسوسی افزایش یافته است و حال و روز کشاورزان نیز خوب نیست.

خسارت مازوت سوزی به کشاورزی و تولید
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز با بیان اینکه مصرف مازوت بر سلامت مردم و روستاهای اطراف و کشاورزی منطقه خسارت زده است، خواستار حذف نیروگاه نکا از فهرست نیروگاه های مازوت سوز شد.

عطاء الله کاویان با بیان اینکه در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان، حذف کامل مازوت در دستور کار قرار گرفته است، افزود: تشدید پایش و سنجش میزان آلودگی منتشر شده از نیروگاه در شرایط مازوت سوز امری لازم است.

وی گفت: سنجش مستقیم گازهای آلاینده خروجی از دودکش نیروگاه نیز به طور مستمر توسط کارشناسان این اداره کل انجام و پیگیری‌های قانونی از طریق مراجع ذیربط در جهت الزام نیروگاه به نصب سیستم‌های کنترل آلودگی هوا انجام گرفت.

نیروگاه نکا با ظرفیت تولید دو هزار و ۲۱۴ مگاوات به عنوان یکی از نیروگاه هیا بزرگ کشور چهار درصد برق ایران را تامین می کند.

کد خبر: ۱۵۹٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha