۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
فرسودگی ماشین آلات علت تعطیلی ۵۰ درصد معادن
رئیس انجمن مس ایران مطرح کرد

فرسودگی ماشین آلات علت تعطیلی ۵۰ درصد معادن

شکوری، رئیس انجمن مس ایران گفت: حدود ۵۰ درصد معادن کشور تعطیل هستند که علت عمده آن، فرسودگی و کمبود ماشین آلات معدنی است.

به گزارش بازار، بهرام شکوری با بیان اینکه ماشین آلات، سهم عمده‌ای در تولید مواد معدنی و زنجیره تأمین آن دارد، افزود: در حال حاضر، بیش از ۴۵۰ میلیون تن مواد معدنی تولید می‌شود و اگر نسبت باطله را پنج به یک محاسبه کنیم، حدود ۲ میلیارد تن باطله معدنی نیز برای استخراج مواد معدنی صورت می‌گیرد؛ در چشم انداز ۱۴۰۴ نیز تولید ۷۰۰ میلیون تن ماده معدنی هدف گذاری شده است و برای این میزان تولید، نیازمند بیش از ۴ میلیارد تن عملیات معدنی هستیم که سهم عمده این عملیات معدنی، مربوط به ماشین آلات معدنی است؛ در نتیجه ماشین آلات معدنی نقش مهمی در شکل گیری انقلاب معدنی و جایگزینی درآمد معادن به جای درآمدهای نفتی دارد.

وی با بیان اینکه معادن کشور مبتلا به ماشین آلات از رده خارجی هستند که هزینه‌های آن‌ها بیشتر از کارکردشان است، گفت: برای حفظ تولید و افزایش ظرفیت تولید معادن و رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴، نیازمند نوسازی ماشین آلات هستیم و بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر، بیش از ۱۱ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین باید وارد و در حوزه معادن به کار گرفته شود و در سند چشم انداز نیز واردات ۲۵ هزار دستگاه، ماشین آلات معدنی پیش بینی شده است.

شکوری با اشاره به ضعف صنعت ماشین سازی کشور در تولید ماشین آلات معدنی، افزود: توان شرکت‌های داخلی ساخت ماشین آلات که بزرگترین آن هپکو است، بیشتر در ساخت ماشین آلات راه سازی است؛ ضمن اینکه ظرفیت این شرکت نیز در سال ۱۳۹۹ تولید هزار و ۸۰۸ دستگاه بوده که از این میزان تنها ۲۱ ماشین تولید کرده و از تعداد تنها یک ماشین در حوزه ماشین آلات معدنی بوده است.

این فعال معدنی به افزایش چند برابری قیمت ماشین آلات معدنی اشاره کرد و گفت: مدتی است وزارت صمت با دخالت در بازار و ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای واردات ماشین آلات معدنی، باعث شده قیمت ماشین آلات در داخل کشور سه تا چهار برابر قیمت جهانی شود و در عمل تامین ماشین آلات برای بسیاری از فعالان معدنی دشوار و باعث شده تا آن‌ها به استفاده از ماشین آلات دست دوم رو آورند.

شکوری با اشاره به بخشنامه اخیر وزارت صمت درخصوص ممنوعیت و محدودیت واردات ماشین آلات نیز افزود: در بخشنامه اخیر، واردات ماشین آلات معدنی زیر ۵ سال مجاز شمرده است، اما با توجه به آنکه در دنیا عمر استهلاک ماشین آلات معدنی ۵ سال در نظر گرفته شده، به ندرت ماشینی با چنین شرایطی برای خرید در دسترس است.

وی اضافه کرد: این موضوع باعث شده تا فعالان معدنی ماشین‌های زیر ۱۰ سال یا ۱۵ سال را وارد کنند، اما در اظهارنامه مستندات را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که ماشین زیر ۵ سال برای واردات ثبت می‌شود، در صورتی که خلاف واقع است و تخلف صورت می‌گیرد.

شکوری همچنین گفت: بحث ماشین آلات، موضوع مهمی در حوزه معادن است، زیرا هم بخش عمده سرمایه گذاری در حوزه معادن مربوط به ماشین آلات است و هم هزینه‌های معدن کاری ارتباط مستقیمی با تجهیزات، ماشین آلات و تعمیرات و نگهداری آن‌ها دارد از این رو هر قدر هزینه ماشین آلات برای فعال معدنی بالاتر باشد، هزینه تمام شده تولید مواد معدنی نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۱۵۹٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha