۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
تصمیم اشتباه رهبران گروه هفت در تحریم جدید نفتی روسیه| قیمت نفت افزایش خواهد یافت
بازار بررسی کرد؛

تصمیم اشتباه رهبران گروه هفت در تحریم جدید نفتی روسیه| قیمت نفت افزایش خواهد یافت

رهبران گروه هفت در حالی تصمیم به قرار دادن محدودیت های جدید نفتی علیه روسیه گرفته اند که چنین اشتباهی تنها منجر به کاهش عرضه جهانی و در نتیجه افزایش قیمت طلای سیاه خواهد شد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: جلسه سران کشورهای عضو گروه هفت در باواریا آلمان برگزار شد و طی آن، رهبران کشورهای بریتانیا، آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا به علاوه رئیس اتحادیه اروپا گرد هم آمدند تا در خصوص مسائل روز غرب به ویژه جنگ اوکراین و تحریم های روسیه با یکدیگر مشورت کنند.

بحران انرژی غرب و تحریم نفت روسیه
یکی از مهمترین موارد مطرح شده در جریان این نشست، تاکید رهبران گروه هفت بر لزوم ادامه محدودیت های مربوط به صادرات نفت و گاز روسیه بود که با تصمیم عجیب آنها در این خصوص مواجه شد. رهبران مذکور به این نتیجه رسیدند که برای صادرات نفتی روسیه به اروپا سقف قیمت و حجم تعریف نماید تا مسکو قادر به فروش نفت بالاتر از سقف تعیین شده نباشد.

تصمیم اشتباه رهبران گروه هفت در تحریم جدید نفتی روسیه| قیمت نفت افزایش خواهد یافت

در این خصوص، ذکر چند مورد از نواقص جدی این طرح الزامی است. نخست اینکه در جریان جلسه روز گذشته گروه هفت، دو وارد کننده اصلی نفت جهان یعنی هند و چین حضور نداشته و چنین تصمیمی بدون نظرسنجی از آنها اتخاذ شده است.

بدیهی است این دو کشور که در حال حاضر، نفت روسیه را با تخفیف چشمگیری دریافت می کنند، نیازی به اعمال تغییرات در سیاست های فعلی خود نمی بینند. این نکته را نیز باید محاسبه کرد که دریافت نفت ارزانتر توسط این دو تولید کننده بزرگ جهان، به منزله کاهش هزینه تولید و در نتیجه فروش ارزان ترقیمت نهایی حصولات آنها در بازارهای جهانی است؛ موضوعی که اتفاقا شهروندان غربی با توجه تورم بی سابقه شکل گرفته و افزایش هزینه زندگی در اروپا و آمریکا، به شدت از آن استقبال خواهند کرد.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی (IEA) برای ماه ژوئن، علیرغم کاهش حجم صادرات نفتی روسیه طی این ماه، درآمد حاصل از فروش نفت این کشور افزایش داشته که ناشی از افزایش چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی است.

شرکت گازپروم روسیه که بزرگترین صادر کننده نفت این کشور محسوب می شود، روز سه شنبه در پی این تصمیم رهبران غربی، اعلام کرد که به دنبال اعمال تغییراتی در نحوه فروش و ارسال محموله های نفتی خود در صورت اجرایی شدن این تصمیم آنها خواهد بود؛ موضوعی که می تواند علاوه بر کاهش عرضه نفت روسیه به اروپا، قیمت انرژی را نیز در قاره سبز افزایش داده و تورم فعلی در منطقه یورو را دو چندان نماید.

تصمیم اشتباه رهبران گروه هفت در تحریم جدید نفتی روسیه| قیمت نفت افزایش خواهد یافت

کارشناسان ارشد بازار نفت نیز نسبت به این تصمیم رهبران گروه هفت واکنش نشان داده و اعلام کرده اند که این تصمیم تنها منجر به کاهش احتمالی صادرات نفتی روسیه به اروپا شده و و با توجه به کاهش چشمگیر ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا، واشنگنتن نیز قدرت جبران بیشتر کمبود نفتی اروپا را ندارد.

«تاماس وارگا»، تحلیلگرد ارشد شرکت کارگزاری نفتی PVM روز گذشته در گفتگو با رویترز هشدار داد که روسیه می تواند در تلافی این تصمیم رهبران غربی، صادرات نفتی خود به اروپا را کاهش داده که تنها متضرر در این میدان کشورهای غربی هستند که شاهد افزایش تورم و قیمت نفت خواهند بود. وی همچنین تاکید کرد که برنده این تصمیم رهبران گروه هفت، دو کشور هند و چین هستند که درهای چانه زنی برای خرید نفت روسیه با قیمت ارزان تر به روی آنها گشوده خواهد شد.

پیش بینی قیمت نفت طی روزهای آتی
با توجه به رویکرد اتخاذ شده از سوی رهبران گروه هفت، نمودار فنی نشان می دهد که قیمت نفت خام برنت طی چند روز گذشته در یک روند صعودی قوی قرار داشته و توانسته است بالاتر از دو سطح مقاومت مهم خود در نقاط ۱۱۲ و ۱۱۶ دلار حرکت کند. همزمان، UKOIL بالاتر از میانگین متحرک ۲۵ روزه و ۵۰ روزه خود جهش کرده و این در حالیست که نوسانگر تصادفی بالاتر از سطح خرید قرار گرفته است.

بنابراین، برنت احتمالاً به افزایش قیمت خود ادامه خواهد داد؛ چراکه گاوها سمت پایین الگوی کانال صعودی را در حدود ۱۲۰ دلار هدف قرار می دهند. با اینحال، افت قیمت به زیر سطح حمایت ۱۱۲ دلار، دیدگاه صعودی را باطل می کند.

کد خبر: ۱۵۹٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha